Rimelig og kraftig senter for hjemmekino med små HT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig og kraftig senter for hjemmekino med små HT?

[Moderator: Skilt ut fra tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12816 etter enighet med runar (trådstarter).]
    Takk for informasjon angående senterkanalen Roffe!!! Jeg var ikke helt klar over dette, og har alltid vært i god tro på at det er front høytalerene som står for trøkket. Dette med at senter står i "sentrum" for lyden er svært gode nyheter for mitt vedkommende, da jeg ikke har muligheter for å kjøpe større fronter (pga min lille sønn som hadde veltet dem og hakket dem i filler).

Jeg har alltid ment at det mangler noe i mitt lydbilde hjemme, og jeg syntes stemmene blir litt i laveste laget (selv om jeg har skrudd senter på +10 i forhold til resten). Dette ble også kommentert av kameraten min.

Selv om dette muligens er litt utenom topic sp ville jeg blitt glad om noen kunne kommentere det som en gang ble fortalt meg av en på HiFi-klubben: Sitat start: Med store fronthøytalere kan du "føle" at kulene slår inn i kroppen på dem stakkars soldatene på omaha beach i saving private ryan. sitat slutt. Kan jeg få den samme effekten med en stor senter eller er senter stort sett forbeholdt stemmene i filmen?

Hvilken senter ville dere anbefalt? Er det mulig å få en knall en til under tusenlappen?

Hvis mine spørsmål er off-topic så beklager jeg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Hvilken senter ville dere anbefalt? Er det mulig å få en knall en til under tusenlappen?

Hvis mine spørsmål er off-topic så beklager jeg.
    Ville nok tatt spørsmålet i Høyttalere-kategorien eller i Produkt- og prisjakt Audio.

Husk også at selv om senterhøyttaleren skal gjengi mye trykk, så blir det lite bredde i lydbildet uten voice-matching med venstre og høyre fronthøyttaler. Når jeg sier at det er senteren som har den største jobben, så betyr ikke det at den kan være helt annerledes enn de andre høyttalerne, bare at den må tåle og gi mye og ha et godt effektforsterkertrinn "i ryggen".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En knall center til under kr 1000 ? Er det et lurespørsmål ? Uansett, er du ikke mye kresen dersom du finner en center til under kr 1000 som du synes er knall.

Ellers skakl det være mulig å skru av center på de fleste surround receivere. Trykker "off" på center på høyttaler-oppsett menyen. Enkleste er å se i bruksanvisningen. :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stili center? 5 kanals! høy waf.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så denne i siste DVD & Hjemmekino. Enig i at høy WAF, men stiller spørsmål til effekten. Det er mange som prøver å lage ekte 5.1 lyd med færrest mulige høyttalere (ref KEF), men jeg tror uansett det ikke blir like bra som å ha plassert 5-6 høyttalere rundt i rommet.

Men det kan være et kompromiss dersom en ikke ønsker høyttalere overalt !

PS det er fullt mulig å lage en mega WAF tilpaset kino. Se Rogers hjemmekino !

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at man fokuserer på stemmer er at det er stemmer man vil legge merke til først hvis de er feilplassert i lydbildet. Men det er en utbredt misforståelse at senterkanalen BARE gjengir stemmer. Den gjengir mesteparten av trykket for alt som skjer i det synlige bildet, nettopp for å knytte lyd og bilde godt sammen, uansett hvor man som tilskuer sitter i rommet.
    Ok..så i mitt tilfelle tror jeg det kan være lurt å satse på en god senter, siden jeg for tiden ikke har mulighet til å kjøpe større fronter pga min sønn.

Mulig man ikke får en knall senter til under tusenlappen, men hvor mye koster en senter som er "helt ok" i en hjemmekino? Med det utganspunktet at jeg har en pakke-løsning hjemmekinopakke.

Jeg skulle muligens ha postet denne i en annen folder men jeg føler det passer inn her. Men bare flytt denne hvis moderator finner det nødvendig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere å gi råd om valg av senter hvis du forteller hvilke høyttalere du har som venstre og høyre fronthøyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du billige fronthøyttalere, ville jeg heller skiftet ut disse og kjørt uten center foreløpig. Senere kan du kjøpe en bra center, helst i samme serie.

Som nevnt utallige ganger tidligere: Bedre med ingen center enn dårlig center !

Gå i en butikk og test en actionfilm (men også dialog) og be betjeningen koble ut alle høyttalerne utenom centeren. Da hører du hvor vanvittig mye det betyr å ha en bra center.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Gå i en butikk og test en actionfilm (men også dialog) og be betjeningen koble ut alle høyttalerne utenom centeren. Da hører du hvor vanvittig mye det betyr å ha en bra center.
    Eller forsøk å koble fra senterhøyttaleren hjemme (uten å sette Center til OFF i surroundreceiveren) og hør hvor mye som faktisk blir borte og hvor lite som faktisk spilles av venstre og høyre fronthøyttaler.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du billige fronthøyttalere, ville jeg heller skiftet ut disse og kjørt uten center foreløpig. Senere kan du kjøpe en bra center, helst i samme serie.
    Problemet er at jeg på nåværende tidspunkt ikke kan ha noen gulvstående fronthøytalere pga at min sønn kommer til ødlegge dem. Mens en ny senter vil plasseres oppå tv'en og utenfor rekkevidde.

Jeg kommer tilbake med hvilke specs jeg har for øyeblikket. Skal sjekke i kveld.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg på nåværende tidspunkt ikke kan ha noen gulvstående fronthøytalere pga at min sønn kommer til ødlegge dem. Mens en ny senter vil plasseres oppå tv'en og utenfor rekkevidde.

Jeg kommer tilbake med hvilke specs jeg har for øyeblikket. Skal sjekke i kveld.
    Dersom du tror at en center plassert oppå TVen er utenfor rekkevidde for din sønn, må du tro om igjen. Eller hva sier du Roffe ? Jeg ville vært mer bekymret for at min sønn skulle fått centeren i hodet enn at han veltet gulvstående fronthøyttalere. Roffe mener at det er mulig å oppdra ungene til ikke å røre anlegget. Ergo, min sønn er uoppdragen ! :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, nå... Jeg sier ikke at oppdragelse betyr at man klarer å innføre en umiddelbar endring. Jeg sier ikke engang at oppdragelse er lett å få til i det hele tatt. Det jeg HAR hevdet er at det nok sannsynligvis er naturlig modning som er den viktigste faktoren innen "barneoppdragelse" og at vi foreldre bare kan prøve så godt vi kan å fremskynde oppdragelsesprosessen.

Er for øvrig enig i at senter på TVen også høres litt hasardiøst ut. Min er bitteliten og i tillegg i en hylle UNDER TVen. Skal man ha senter på TVen bør man lime fast både senter og høyttalerkabel til TVen (som forhåpentligvis er så tung at barna ikke klarer å flytte/velte den).

Det er ikke enkelt, dette. Det som virker som en god løsning når barnet er 10 måneder er en dårlig ide når barnet er 1 1/2 år, og når barnet blir enda eldre er det andre problemer som melder seg mens anlegget kanskje får stå i fred.

Men kjedelig er det ikke.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har aldri vist antydning til å nå senterhøytaleren. Den er langt unna hans rekkevidde, så dette er ikke et problem.

Over til anlegget mitt.

Det er et Thomson DPL550HT system:

Jeg har ikke specs boken lenger men her er en link:

http://www.aktueller-preisvergleich..../DPL550HT.html

Fant egentlig bare tyske sider osv. Men holder det som står der for å vite hvilken senter jeg kunne kjøpt meg?

I tillegg står det bakpå alle de fire høytalerne, samt senter: 6 ohm og 30-80watt

Trenger dere mer opplysninger?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp ny komplett pakke til 4990,- hos en kjede, og hiv det gamle :?

Dine "krav" er selvmotsigende :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel..jeg vile ikke legge ut 5k på nåværende tidspunkt. Da det er stor fare for at min sønn kommer til å herpe ett eller annet. Jeg tenkte at hvis det var mulig å kjøpe en god senter som jeg kan beholde ved neste oppgradering så ville det vært bra!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, feil. Det ville ikke vært bra. Hvis du er med i kategorien "hjemmekino" skal det være like elementer i alle høytalere, ex. SUB, for å tilfrdsstille riktig klangbalanse. Alt annet gjelder ikke.
    "Gå tilbake til start"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja...vet ikke helt dette. Jeg har lenge hatt en 10" sub som ikke er thomson elelr noe. Og det ble myye bedre. Tror også en ny senter kunne hjulpet meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel som nevnt noen hakk lenger opp: ex. SUB betyr:

Dette gjelder IKKE SUB systemet!!! BARE alle de andre ht.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HALLO!!! Mannen spør etter en senter, og ikke etter andre velmenende råd. Det må da gå an å gi ham svar på det han spør om.

Dali, Gale, Tannoy Mx-m og Audio Pro har alle rimelige sentere som du kan vurdere. Har bare hørt Tannoy selv, og syns den ga mye for pengene. Finner du en Infinity Alpha et sted, kan du nok få en god deal på den også. Den er ganske så bra, ift pris.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    HALLO!!! Mannen spør etter en senter, og ikke etter andre velmenende råd. Det må da gå an å gi ham svar på det han spør om.
    Beklager.... ops: , men hvis man ikke ønsker å ta hensyn til en helhetlig løsning for hjemmekino, er det jo egentlig ett fett hva man kjøper i senter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •