Rimelig og kraftig senter for hjemmekino med små HT? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dali, Gale, Tannoy Mx-m og Audio Pro har alle rimelige sentere som du kan vurdere. Har bare hørt Tannoy selv, og syns den ga mye for pengene. Finner du en Infinity Alpha et sted, kan du nok få en god deal på den også. Den er ganske så bra, ift pris.
    Ok..takk for tips..skal ta en titt på dem

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager.... , men hvis man ikke ønsker å ta hensyn til en helhetlig løsning for hjemmekino, er det jo egentlig ett fett hva man kjøper i senter.
    Jeg har jo en senter og den er ikke bra nok. ergo, det er ikke "ett fett" for meg da mannen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe brukt ? Da får du mer for pengene, og det burde ikke være vanskelig å finne en brukt center ettersom du ikke er på utkikk etter en spesiell type.

Ta med deg din gamle center til f.eks HI FI klubben og spør om å få sammenlikne denne med andre centere i forskjellige prisklasser. Da hører du raskt hvor mye du må betale for en forbedring. Bruktbørs finner du masse info om her på forumet.

Jeg tror at en center til ca kr 1000 vil gi deg lydforbedring ut fra det du har, men ikke nok til å kunne holde i et evt nytt anlegg. Dui bør nok spandere over 2K for at du skal få noe som er "bra". Det er ikke lett å anbefale noe ettersom jeg ikke vet hvilke krav du har.

Uansett tror jeg ikke det er vanskelig å finne noe som er bedre enn det du har til en relativt billig penge, iallefall brukt (ikke for å kritisere ditt nåværende anlegg)

Lykke til med jakt på ny center

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Alex. Ingen dum ide å ta senter med til HiFi-klubben. Dette tror jeg faktisk jeg skal gjøre!

Jeg er klar over at min nåværende hjemmekino er "low-end", så all kritikk er på sin plass

Mine krav er egentlig ikke så høye, men jeg vil helst ikke kjøpe noe som blir "helt feil" i forhold til resten av hjemmekinoen.

Brukt er sikkert bra, men jeg syntes ofte det blir litt "styr" med bruktkjøp

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at brukt er litt styr, men jeg trodde du hadde lite penger. Om du har et anlegg som du sier er "low end", betyr ikke dette at folk skal kunne kritisere deg for å ha et "billig" anlegg. Folk har forskjellige preferanser og forskjellig økonomi.

Stol på dine egne ører når du skal kjøpe deg center, men det er også greit å få noen råd om hvordan du skal lytte og hva du skal lytte etter. Jeg personlig ønsker god dialog, men samtidig masse trykk i centeren. Det er spesielt dialogen som blir avslørt i dårlige centere. Ta med deg noen DVDer og velg ut sporene som du skal teste på forhånd.

Et annet tips er, ikke bare gå til HI FI Klubben. Det finnes også andre musikkforretninger som selger bra utstyr. I tillegg kan du prute på pris andre steder. Det går sjelden eller aldri på HFK. :cry:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...jeg vil ikke si at jeg har lite penger. Jeg har bare begrensede midler til hjemmekino for tiden.

Dialog er også svært viktig for meg når det gjelder lyd.

Hvordan er egentlig senterhøytalere som dem selger på Elkjøp og andre kjeder? Dem er ofte "billig" pga store kvanta. Ville dette vært noe for meg kanskje?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Beklager.... , men hvis man ikke ønsker å ta hensyn til en helhetlig løsning for hjemmekino, er det jo egentlig ett fett hva man kjøper i senter.
    Jeg har jo en senter og den er ikke bra nok. ergo, det er ikke "ett fett" for meg da mannen!
    Det er vel bare det at hvis du ikke tenker helhet, og shopper senter uten å tenke på de to andre høyttalerne i front, så vil du sikkert få kraftigere lyd, men på bekostning av detaljering, sammenheng etc.

Altså: Har du ikke voice-matching i front, så vil lydkvaliteten lide.

Mitt råd: Bytt ut alle tre høyttalerne i front eller la være og lev med det du har. Å bytte til en ikke voice-matchet senter vil neppe føre noe annet bra med seg enn muligens høyere belastbarhet i senterkanalen. Men med 50 optimistiske Watt å drive det med, så ville jeg ikke kjøpt noe større... Skal du oppgradere noe her, så må det gjøres skikkelig. En ny senter monner lite i sammenhengen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS, det glemte jeg å si. Dersom du tar med deg centeren din HFK vil denne jo bli testet på et bedre anlegg enn det du har hjemme. Det er mulig en ny center vil høres bra ut på HFK, men at du blir skuffet når du kommer hjem.

Ikke lett dette ! Jeg tro at dersom du kjøper ny center, så vil det ikke gå lang tid før du ønsker å skifte ut andre elementer. Et anlegg er ikke bedre enn svakeste ledd. Alle komponenter bør stå i stil til hverandre.

Jeg har en bror som har kjøpt seg et Panasonic surround anlegg til kr 4000. Det er relativt bra lyd i dette til prisen, men han synes at det er litt lite trykk og finesse, spesielt etter at han hørte på mitt anlegg. Skulle bare mangle. Du får stort sett det du betaler for !

Konklusjon: Det er ingen billige løsninger på ditt problem. Velkommen til pengegalloppen !! :cry:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok..skjønner at pakke løsninger sjelden gir muligheter for oppgradering. Er det forsterkeren min som er for svak? Hjelper det å kjøpe nye fronter og senter uten å kjøpe ny forsterker?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det hjelper, men over tid vil du nok begynne å ergre deg over forsterkeren også. Jeg ville heller oppgradert høyttalerne enn å sitte og være misfornøyd med alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, begge deler. Du får nok bedre lyd av å kjøpe nye fronter + center med dagens forsterker. Men det vil ikke gå lenge før du ønsker ny forsterker.

Kjøper du deg nye høyttalere, kan du jo ta deg råd til en brukt forsterker til kr 2000. Tror at du kan få mye god lyd brukt for kr 2000, da mange ønsker de nyeste formatene og ønsker å kvitte seg med sin gamle forsterker. Jeg kjøpte en Sony STR-DB925 fra en kamerat for kr 2500. Denne har både DD og DTS, men ikke Prologic 2 (hvem trenger det). En slik forsterker vil være et vanvittig løft i forhold til det du har idag og kan drive de fleste høyttalerpakker (i din budsjettkategori). Jeg har denne i stua og synes den spiller kanon (selvfølgelig til prisen). Jeg må virkelig sette meg ned å konsentrere meg for å høre forskjell på denne og Marantz 7200 (men det er forskjeller !)

Ikke vær så redd for å kjøpe brukt. Jeg kjøpte mine Mirage OM-14 for latterlige kr 3000 brukt, og disse spiller etter min mening bedre enn PSB 5T som jeg betalte kr 7000 for.

Jeg bør nevne at grunnen til at jeg kjøpte Mirage brukt var fordi jeg hadde gjort samme "feilen" som du er i ferd med å gjøre nå, nemlig at jeg ikke var fornøyd med centeren min. Jeg kjøpte en Mirage center til kr 4000. Problemet senere ble at denne hadde annen klang enn PSB. Jakten på matchende fronthøyttalere var lang og smertefull da disse var gått ut av produksjon. Jeg burde kjøpt en PSB center, men denne var altfor stor !

Mitt råd: Grav litt dypt i lommeboken og kjøp brukt. Da blir du mye mer fornøyd på sikt enn med et impulskjøp på HFK eller El Kjøp.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg forstår at frontene og senter bør ha samme "klang". Så hvis ikke jeg finner en relativt rimelig senter som har samme klang som frontene mine, så bør jeg heller la være å kjøpe senter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke kjøpt en center nå som skal matche dine nåværende fronter, spesielt ikke dersom du planlegger å bytte ut frontene i nær fremtid. Er du fast bestemt på å kjøpe bare ny center, ville jeg levd med at klangen er litt ulik. Det er det minste problemet, spør du meg. Forskjellig klang er mye mindre irriterende enn dårlig lyd, etter min mening.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å kjøpe en ny senter nå er at forbedringen blir minimal, og at du da plutselig binder deg til en senterkanal som OGSÅ er et kompromiss når du skal oppgradere resten.

Jeg ville som sagt ikke oppgradert noe på høyttalersiden uten at man kan bytte ut alle tre fronthøyttalerne i samme slengen. Men kanskje det er forsterkeren som bør byttes ut først? Spørs om du vil få noen særlig glede av større høyttalere uten litt ekstra på forsterkersiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne linken http://www.avforum.no/pp-classifieds...=13&page=1. Marantz 7000 til kr 2500. Løp og kjøp, spør du meg.

Beklager, lukter litt prisjakt av dette, men det var bare et eksempel på hva du kan få brukt. ops:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga min sønn så tørr jeg ikke oppgradere hjemmekinoen enda. Takk for alle tips. Jeg trodde jeg kunne ta snarveien til en bedre hjemmekino med å kjøpe en ny senter men tydligvis ikke. Nei, jeg legger kjøpet på is om ikke jeg finner et knalltilbud eller noe....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •