Hvordan åpner jeg B&W 683?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan åpner jeg B&W 683?

Etter en liten oppussing her hjemme ser jeg at diskanten på den ene høytaleren min har fått seg en kakk. Er en liten "bulk" i diskanten, så jeg tenkte jeg kunne åpne opp høytaleren og bare presse ut "bulken" igjenn. Lar dette seg gjøre, eller må jeg ta den inn til HIFI-klubben, hvor jeg kjøpte dem?

Hører ikke noe galt med lyden, men ser ikke så kult ut...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste og tryggeste er å begynne spille med frontgrillene på. Ute av øye, ute av sinn - det fungerer bra for høyttalere også. Begynner du å fikle med dette, er det overveiende sannsynnlig at du ender opp med å måtte kjøpe deg et nytt diskantelement.

Jeg har ellers hørt om folk som har prøvd seg med støvsugeren for å rette ut slike bulker - men de ender visstnok ofte med å kjøpe nye elementer, de også. Andre rykter sier at det skal gå an å bruke tape - men jeg er redd at man også her ender opp som kjøper av nye elementer.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke an å presse ut diskanten nei, men du kan prøve forsiktig med en støvsuger. Men perfekt får du det nok ikke.
    Skal du bytte ut diskanten så må du ut med mellomtonen. Var ivertfall det på DM serien.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I motsetning til Egon Å Harry her vil jg foreslå forsiktig diskantkirurgi med en slik;

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt innpresset diskant på htm senteren min 2 ganger og det funker ikke med verken støvsuger eller nål. Diskanten er altfor stiv til det. Bestill ny på hifiklubben, koster litt under 500,-(463,- mener jeg at jeg betalte)
    Så må du løsne den plastringen som sitter rundt mellomtone elementet og skru ut de skruene som sitter bak der. Denne plastringen er festet på samme måte som front trekkene, små plastplugger.
    Så må du løsne ei plastmutter som sitter på baksiden av diskanten,sitter løst så det er lett. Så dytter du forsiktig diskanten ut, den grå pynteplata det står "bowers & Wilkins" på sitter festet med en slik liten plastplugg den også.

Så bytter du over til den nye diskanten, ledningene sitter i kabelsko og gjør monteringen motsatt.

På HTM62 senteren var det hele gjort på under 15 minutter første gangen jeg gjorde det. Og hvis du ikke vil gjøre det selv så hjelper hifi klubben deg med det.

EDIT: Glemte å nevne at rundt mellomtone elementet sitter det en svart tynn pakning. Vær nøye med å få lagt denne på plass igjen før du setter inn igjen elementet. Mulig den sitter fast i selve elementet, det gjorde den hos meg første gangen jeg løsnet den men den datt av andre gangen.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sønnen min elsker å trykke inn diskanter. Selv fikser jeg det med duckt tape, tar 1-2min. Bare ta en bit og trykk forsiktig på inni bulken, så riv den fort av for å dra ut diskanten.

Legger til et bilde av resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Synd jeg ikke hadde tålmodighet til å vente på svar, da kunne jeg prøvd diverse av disse løsningene.

Har allerede vært på HIFI-klubben å bestilt nytt. 1050 kr, men men.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1050,-?
    Er det ikke samme diskant i 683 og htm62?
    Jeg har betalt under 500,- hver gang jeg har kjøpt diskant, men det kan jo være at det er forskjellige elementer selv om de ser 100% identiske ut.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vet jeg. Mener han sa 1050,-

Servav en eldre tråd at en betalte 700,- i 2002, så da høres det jo ikke så ille ut, men ser her B&W Parts Retail Price List at retail price i USA er 76 dollar, og da hørtes plutselig over tusenlappen litt i meste laget ut.

Uansett, diskanten er bestilt, å hjelper vel lite å prute da. Får betale det de vil ha

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er ett par nummer forskjell i delenummeret på 683 og htm62 men retail prisen er da lik...Rart om det skulle være slike pris forskjeller hifi klubben butikkene imellom så det stemmer sikkert at den skal være dyrere. Jeg har handlet hos klubben på hamar, kansje de er rimelige der

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at min cm9 diskant kostet under 1000kr.. Og selv om jeg aldrig hadde skiftet en diskant før, så var det en veldig enkel oppgave..
    På cm9 i hvertfall..

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått skiftet diskanten?

Jeg dristet meg til å fjerne dekslene på mine egne 683 i dag i 2 minutter og det første 3 åringen gjør er å klemme inn hele domen på den ene....Det tok nøyaktig 1 nanosekund fra han så de til det var gjort.....

Da er det bare å bestille element for meg også

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte diskant hos Hifi klubben Lillehammer i dag og de skulle ha bare 461,- for den. Samme prisen fikk jeg oppgitt hos nettbutikken så du burde klage på den prisen du har betalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Har du fått skiftet diskanten?

Jeg dristet meg til å fjerne dekslene på mine egne 683 i dag i 2 minutter og det første 3 åringen gjør er å klemme inn hele domen på den ene....Det tok nøyaktig 1 nanosekund fra han så de til det var gjort.....

Da er det bare å bestille element for meg også
    Ikke skiftet enda nei. Har ikke fått diskanten enda, men han viste meg framgangsmetoden på Hifi-klubben, og det så rimelig greit ut...

Artig med unger Hehe....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Bestilte diskant hos Hifi klubben Lillehammer i dag og de skulle ha bare 461,- for den. Samme prisen fikk jeg oppgitt hos nettbutikken så du burde klage på den prisen du har betalt.
    Hmm... Merkelig.

Greit at jeg bor i Nord-Norge og kanskje må betale litt ekstra fraktkostnader, men ikke over dobbel pris. Sendte nettopp mail til Hifi-klubben for å få klarhet i dette.

Kan komme tilbake med svar. Og evt. svar fra lokal butikk, hvis det viser seg at de har tatt over dobbel pris.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har ikke klart å bestille opp ett par for deg? Da stemmer plutselig prisen bedre.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan jo være mulig de har bestilt 2 stk til deg, men legg gjerne ut svaret du får. Ikke riktig at det skal være slike prisforskjeller. Og nesten 600,- i frakt for at man bor i det kalde nord er kansje litt å ta i syns jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva de har gjort. Sa spesifikt at jeg skulle ha 1, fordi jeg hadde dunket borti den. Han syns det var rart at de ikke hadde på lager av disse, da det brukte å gå en del. Prisen var 1050,- ( som jeg allerede har betalt )...

Fikk svar fra hifi-klubben i dag at prisen skulle være 461,- pluss evt frakt. De ba meg også ta kontakt med den lokale butikken for å høre om de hadde bestilt rett. Får se om jeg rekker å stikke innom i morgen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •