3.1-oppsett til film og fest

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3.1-oppsett til film og fest

Hei.

Kona har ommøblert stua og eliminert alle muligheter for å plassere gulvhøyttalere. Godt hjulpet av et spontantilbud på Lefdal kjøpte jeg et KEF T205-sett, men til tross for suveren filmlyd og overlegen design var musikkytelsen såpass begrenset at de må i retur.

Jeg har deretter gått tyngre inn i materien og funnet ut at jeg må opp i noen decent stativhøyttalere for å bli fornøyd. Når jeg skriver 3.1 er det fordi jeg har levd lykkelig uten bakhøyttalere i mange år og tror jeg kan fortsette med det. Alternativt så kan jeg smelle opp noen gamle småtasser i taket for gi antydning til kringlyd.

Bruksmønsteret er 80% film og 20% musikk. Sistnevnte henger primært sammen med fest, selv om jeg har en ambisjon om å kunne sette av litt tid til egen musikk og musikkfilmer. Anlegget skal derfor håndtere alt fra Dream Theater til Lars Vaular, Maroon 5 og MGP Jr. Jeg hører mye på livemusikk, og verken Kari Bremnes eller Mozart kommer på besøk.

På min ferd fra designhøyttalere til skikkelig vare har jeg vært innom Dali Facon LCR, men jeg tror jeg trenger mer.

Jeg har derfor kikket på XTZ 99.25 (evt 26 som jeg har skjønt er samme høyttaleren i et litt mindre firkantet kabinett), og har inntrykk av tre sånne sammen med en 10.16 eller 12.16 vil være et godt utgangspunkt for både en god filmopplevelse og bra liv på dansgulvet.

Vil det være et problem at jeg skal drive dette med en Pioneer VSK921-K?

I hvilken grad vil jeg kunne gå ned en størrelse og fortsatt oppleve trøkk i progmetallen min?

Hvilke andre alternativer bør jeg vurdere? Dali Ikon eller kanskje også Lektor?

Synspunkter tas imot med takk. Det er et poeng å holde volum (og ikke minst dybde) på et fornuftig nivå slik at høyttalerne ikke blir for dominerende.

/r, som ønsker seg kjellerstue med god plass til skikkelige høyttalere...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke ta deg en lyttetur på Dynaudio DM? Må si at DM2/7 er en av de beste stativhøyttalerne i prisklassen jeg har hørt.. Og de rocka når volum gikk opp også! De liker kanskje litt mer effekt enn du kan stille med dog.

99.26 har jeg ikke hørt, men de er jo ett kjempekupp. Ikon synes jeg er for skarp å vond, derimot er lektor ganske finfin sak! Kanskje litt for mild til masse filmdialog? Uansett en veldig bra musikkhøyttaler i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er definitivt ikke min arena så jeg tar imot alle tips med takk. Greit å stille litt forberedt når man entrer et HiFi-asyl :-).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en kikk på dali zensor 1 sammen med en sub De to små tassene har vært et hyggelig bekjentskap på stua her Selvom jeg er litt usikker på om de holder til fest..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag hadde jeg litt ledig tid og var innom to stk asyl for å lytte litt. Soundgarden på Solli Plass var et eneste stort kaos, men kunne demonstere Dynaudio Excite X12 (Dynaudio Excite X12 Stativhøyttaler - Sort. Jeg var totalt uforberedt på hvor godt sånne småtasser spiller. Beslutningen om å kaste KEF-settet på dynga var sånn sett helt riktig.

Dro deretter innom Hifi-klubben og basert på mitt scenario ble jeg anbefalt B&W CM1. Var ikke noe dårligere de - snarere tvert imot, og utseendet er jo smashing!

Mye vil ha mer og paret med CM8 i hvit som stod langs veggen var jo helt nydelig, men så var det dette med plass, da. Av pur nysgjerrighet; vil en Pioneer 921 kunne drive CM8? Hvilken klasse må man i så fall opp i?

Skal ikke være lett. Får fylle min USB-stick med relevant lyd og ta meg en tur tilbake :-).

/r

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av raathass
    Hei.
    Når jeg skriver 3.1 er det fordi jeg har levd lykkelig uten bakhøyttalere i mange år og tror jeg kan fortsette med det. Alternativt så kan jeg smelle opp noen gamle småtasser i taket for gi antydning til kringlyd.

Bruksmønsteret er 80% film og 20% musikk. Sistnevnte henger primært sammen med fest, selv om jeg har en ambisjon om å kunne sette av litt tid til egen musikk og musikkfilmer.

Skal du få fullt lydutbytte fra film / musikkfilmer med ekte surround (dolby 5.1/dts osv)
    bør du henge på "småtassene" også

om du ikke gjør det så vil du bare avspille en downmix der du mister lfe (dypbass .1 sporet) + drc vil fjerne de boostede effektlydene
    Hvorfor du får en downmix (drc9 (uten lfe)om du ikke bruker surround (side) høytalere er at det er slik dts/dolby decodere fungerer

om det er en VSX921 reciver du mener (VSK921)

ved å bruke "småtassene" vil du også kunne bruke feks dolby prologic II til å gjøre stereo lyd om til surround (film/tv som bare har stereo lyd i utgangspunktet)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ikke sånn den 10 år gamle Onkyo-receiveren fungerer så kjekt å vite :-).

Stalltipset nå er at det blir CM1/CMC og en XTZ 10.16 i stua. Tror det blir akkurat passe bra :-).

/r

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •