Bil sub(woofer) inne.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bil sub(woofer) inne.

hei sann!
    jeg lurte da på om det gikk an og drive denne her Fence Audio XO 125S - Torshov bilrekvisita på en vanlig forsterker? hvis det ikke går an og gjøre noe sånt med en aktiv sub(woofer) kan jeg evt kjøpe denne Pioneer TS-WX303 - Torshov bilrekvisita
    jeg har søkt rundt på google men er extremt forvirra. trenger et rent ja/nei svar om det går an. hvis du/dere svarer ja hadde det vært fint med litt forklaring om hvordan den skal kobles opp.

(ikke noe jallah løsning med bil batterier )

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morgan xD
    hei sann!
    jeg lurte da på om det gikk an og drive denne her Fence Audio XO 125S - Torshov bilrekvisita på en vanlig forsterker? hvis det ikke går an og gjøre noe sånt med en aktiv sub(woofer) kan jeg evt kjøpe denne Pioneer TS-WX303 - Torshov bilrekvisita
    jeg har søkt rundt på google men er extremt forvirra. trenger et rent ja/nei svar om det går an. hvis du/dere svarer ja hadde det vært fint med litt forklaring om hvordan den skal kobles opp.

(ikke noe jallah løsning med bil batterier )
    Hei og velkommen!

Ingen av de subwooferne du linker til her er "aktive". Aktive vil si at det er en innebygget forsterker som man kobler til strøm+signal så er det lyd. Disse du linker til er "passive" og trenger derfor forsterker.

Hvilken som helst forsterker kan drive disse helt fint. Du kobler da bare f. eks kanal 1 +- på +- på subwooferen. Du burde her gå for en stereoforsterker (2kanaler) som kan brokobles slik at du får full utnyttelse av forsterkeren samt subben.

Jeg vil dog heller anbefale deg en vanlig hjemmekino/hifi subwoofer som vil funke bedre samt er aktiv. Ta en titt på surround.no f. eks så finner du mange valg i din prisklasse! Proson og XTZ kan være gode valg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Hei og velkommen!

Ingen av de subwooferne du linker til her er "aktive". Aktive vil si at det er en innebygget forsterker som man kobler til strøm+signal så er det lyd. Disse du linker til er "passive" og trenger derfor forsterker.

Hvilken som helst forsterker kan drive disse helt fint. Du kobler da bare f. eks kanal 1 +- på +- på subwooferen. Du burde her gå for en stereoforsterker (2kanaler) som kan brokobles slik at du får full utnyttelse av forsterkeren samt subben.

Jeg vil dog heller anbefale deg en vanlig hjemmekino/hifi subwoofer som vil funke bedre samt er aktiv. Ta en titt på surround.no f. eks så finner du mange valg i din prisklasse! Proson og XTZ kan være gode valg
    ok, takk for svar. jeg er ikke ute etter prima kjempe ss gt lyd, jeg synes til og med disse her låter ekstremt bra som jeg kjøpte på clas ohlson http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164641232
    dette er noe du vil kalle balle lyd men jeg synes det er bra.
    grunnen til at jeg lurer er fordi jeg kan flytte suben ut i en bil når jeg får meg det. hvis du har noen forslag til bra sub er det bare og poste

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen!

foresten kan du også linke noen forsterkere som kan drive en av disse subene + 2 småhøytalere?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok heller gått for denne f. eks eller om du har 1000 kr til, 10"ern.

En hvilken som helst forsterker kan nok drive de, men du får best resultat med en aktiv subb. Du kan bruke f. eks denne, regner med du er ute etter det billigste så tok det billigste jeg fant

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok heller gått for denne f. eks eller om du har 1000 kr til, 10"ern.

En hvilken som helst forsterker kan nok drive de, men du får best resultat med en aktiv subb. Du kan bruke f. eks denne, regner med du er ute etter det billigste så tok det billigste jeg fant
    takk blir nok bil sub siden de hjemmekino greiene koster dobbelt så mye. for den prisen kan jeg få mye mer. er ikke ute etter den beste lyden, er bare ute etter litt bass i anlegget. etter jul blir det nok komplett sin receiver og en bil sub

*EDIT*
    du har forresten 777 inlegg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk blir nok bil sub siden de hjemmekino greiene koster dobbelt så mye. for den prisen kan jeg få mye mer. er ikke ute etter den beste lyden, er bare ute etter litt bass i anlegget. etter jul blir det nok komplett sin receiver og en bil sub

*EDIT*
    du har forresten 777 inlegg
    Husk at XTZ'en har innebygget forsterker da .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Husk at XTZ'en har innebygget forsterker da .
    jepp. men til den prisen får jeg en veldig bra sub + forsterker.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp. men til den prisen får jeg en veldig bra sub + forsterker.
    Hvilke da?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilke da?
    jeg ombestemte meg etter den posten. blir litt dyrere enn jeg tenkte men greit nok Pioneer TS-WX303 - Torshov bilrekvisita og Komplett.no - Pioneer VSX-421-K Receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ombestemte meg etter den posten. blir litt dyrere enn jeg tenkte men greit nok Pioneer TS-WX303 - Torshov bilrekvisita og Komplett.no - Pioneer VSX-421-K Receiver
    Men den forsterkeren har vel ikke kanaler til å drive subben? Den har kun til center-, front- og bakhøytalere.... Da sitter du jo igjen uten forsterker til å drive subben? Den har heller ikke pre-out til å koble på forsterker til subben...

Denne koster ikke dobbelt av pioneeren:
    Komplett.no - Audio Pro Wigo Sub

En av grunnene til at bilsubbene er billigere er at de er passive, altså ikke har forsterker... Skal du ha forsterker til subben må du fort opp i en langt dyrere receiver pluss en effektforsterker i tillegg... Da flyr tusenlappene FORT...

Ikke at jeg er noen mester, men det er nå enn slik jeg har forstått det...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det du tenker på, kjøp en helt vanlig aktiv subwoofer, fra XTZ f.eks., se bruktbørsen.
    Der blir masse problemer om du kjøper en sub og separat forsterker, ikke har du delefilter, fasevender osv, og det trenger du med en subwoofer. Som regel blir det også mye dyrere enn om du hadde kjøpt en aktiv subwoofer.
    Frekvensresponsen på den Pioneer du linket til er tatt ut av en science fiction roman, 10 hz?? Makan til overdrivelse.
    XTZ får du glede av hjemme, da kjøper du en sub til bilen på Finn.no.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Glem det du tenker på, kjøp en helt vanlig aktiv subwoofer, fra XTZ f.eks., se bruktbørsen.
    Der blir masse problemer om du kjøper en sub og separat forsterker, ikke har du delefilter, fasevender osv, og det trenger du med en subwoofer. Som regel blir det også mye dyrere enn om du hadde kjøpt en aktiv subwoofer.
    Frekvensresponsen på den Pioneer du linket til er tatt ut av en science fiction roman, 10 hz?? Makan til overdrivelse.
    XTZ får du glede av hjemme, da kjøper du en sub til bilen på Finn.no.
    ok alle tips er med glede mottat og
    Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Men den forsterkeren har vel ikke kanaler til å drive subben? Den har kun til center-, front- og bakhøytalere.... Da sitter du jo igjen uten forsterker til å drive subben? Den har heller ikke pre-out til å koble på forsterker til subben...

Denne koster ikke dobbelt av pioneeren:
    Komplett.no - Audio Pro Wigo Sub

En av grunnene til at bilsubbene er billigere er at de er passive, altså ikke har forsterker... Skal du ha forsterker til subben må du fort opp i en langt dyrere receiver pluss en effektforsterker i tillegg... Da flyr tusenlappene FORT...

Ikke at jeg er noen mester, men det er nå enn slik jeg har forstått det...
    ok, dette visste jeg ikke. er ganske ny i faget.

foresten, hvor mange watt må det til for at det rister i setet når du ser på film f.eks. ?
    en kamerat av meg har et anlegg som gjør det men han vet ikke hvor mye watt det er i det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En romperister fikser jo det lett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En romperister fikser jo det lett.
    haha xD men seriøst har du peiling på om hvor mange watt jeg må ha?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha xD men seriøst har du peiling på om hvor mange watt jeg må ha?
    4watt. Men for å svare deg skikkelig. Alt kommer ann på hvor høyt du skal spille, og følsomheten på høyttalern, og hvordan rommet former lyden.

Med mindre du har helt likt rom som han, med helt identiske ting inni, så vil lyden være annerledes, lett forklart. Lyden du får ut av høyttalerne er forskjellig fra rom til rom. Derfor er akustikk ganske viktig for et godt resultat.

Du kan se på lyd-refleksjoner i rom som en stein som faller i vannet. Der ringene som dannes tilsvarer lyden som kommer tilbake. I et lite rom har du mye "roomgain", og kan komme unna med mindre forsterker, for å lage samme lyden. Mens ute så må du ha ofte 2x-4x så mye høyttalere/forsterkere for å få samme lyd. I et lite rom så faller oppi
    - kaffe-kopp = Lite rom/bil: vil du få refleksjoner som kommer raskt igjen.
    - Badekar= Stort rom: Vil du få refleksjoner som kommer igjen, men mye svakere
    - Havet = Ute: Du vil mest sannsynlig ikke få noen refleksjoner eller bølger tilbake.

Utfasing er et helt annet tema. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

4watt. Men for å svare deg skikkelig. Alt kommer ann på hvor høyt du skal spille, og følsomheten på høyttalern, og hvordan rommet former lyden.

Med mindre du har helt likt rom som han, med helt identiske ting inni, så vil lyden være annerledes, lett forklart. Lyden du får ut av høyttalerne er forskjellig fra rom til rom. Derfor er akustikk ganske viktig for et godt resultat.

Du kan se på lyd-refleksjoner i rom som en stein som faller i vannet. Der ringene som dannes tilsvarer lyden som kommer tilbake. I et lite rom har du mye "roomgain", og kan komme unna med mindre forsterker, for å lage samme lyden. Mens ute så må du ha ofte 2x-4x så mye høyttalere/forsterkere for å få samme lyd. I et lite rom så faller oppi
    - kaffe-kopp = Lite rom/bil: vil du få refleksjoner som kommer raskt igjen.
    - Badekar= Stort rom: Vil du få refleksjoner som kommer igjen, men mye svakere
    - Havet = Ute: Du vil mest sannsynlig ikke få noen refleksjoner eller bølger tilbake.

Utfasing er et helt annet tema. 8)
    Hmmm bra forklart men vet du hvor stor kraft man trenger i et 8Kvm med 2 meter opp til taket? leier rom av en kamerat av fettern min.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm bra forklart men vet du hvor stor kraft man trenger i et 8Kvm med 2 meter opp til taket? leier rom av en kamerat av fettern min.
    Hvorfor er du så opphengt i Watt? Det er bare tull å se på watt før du vet hvilket utstyr du besitter først. Og du bør absolutt ikke velge etter hvor mye watt en høyttaler/forsterker har. PGA det er mange måter markedsavdelingen kan manipulere tallene, for å kunne "selge høyere watt". Eksempler står i parentes
    f.eks:
    - PEAK watt i stedet for skikkelig AES/RMS (Billebro, bilstereo, finn annonser)
    - Med lav ohm enn vanlig. (Mye PA under 5000kr, f.eks ljudia sine amper)
    - Med høyere forvrengning enn vanlig (logitech z-5500 ).
    - Recivere oppis ofte med 7x1xxW i 7 kanaler, selv om det bare er 1-2 som kan gi dette. Reelt ofte bare 7x40w. eller lignende. ( De flest recivere)
    - Oppfinne egne ord for PEAK watt

Og for å kunne svare deg på det så må jeg ha de ukjente i likningen:
    - Høyttaler
    - Plassering og akustikk
    - Romform (L-formet, rektangelt, kvadratisk)
    - Hvilket lydnivå ønsker du.

Så totalt er det 5 ukjente i likningen når vi tar med forsterker. Alle disse påvirker hverandre. Det er ikke bare å plassere inn, og forvente det beste. Det kan du raskt lese ved å lese tråder om omhandler "mangler bass", "dårlig lydbilde" etc. Altså folk som har godt utstyr, men rommet/plassering påvirker lydbildet slik at resultatet ikke blir tilfredstillende. Pøser man på med mer watt eller dyrere elektronikk så sløser du penger, og som regel blir man bare mer skuffet.

Men for å svare deg litt mer konkret. Liten sub 8-12" og 2 stativhøyttalere vil nok gjøre susen. Sammen med en liten HK eller Nad forsterker. XTZ suben som ble linket til over, er nok et bra kjøp.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor er du så opphengt i Watt? Det er bare tull å se på watt før du vet hvilket utstyr du besitter først. Og du bør absolutt ikke velge etter hvor mye watt en høyttaler/forsterker har. PGA det er mange måter markedsavdelingen kan manipulere tallene, for å kunne "selge høyere watt". Eksempler står i parentes
    f.eks:
    - PEAK watt i stedet for skikkelig AES/RMS (Billebro, bilstereo, finn annonser)
    - Med lav ohm enn vanlig. (Mye PA under 5000kr, f.eks ljudia sine amper)
    - Med høyere forvrengning enn vanlig (logitech z-5500 ).
    - Recivere oppis ofte med 7x1xxW i 7 kanaler, selv om det bare er 1-2 som kan gi dette. Reelt ofte bare 7x40w. eller lignende. ( De flest recivere)
    - Oppfinne egne ord for PEAK watt

Og for å kunne svare deg på det så må jeg ha de ukjente i likningen:
    - Høyttaler
    - Plassering og akustikk
    - Romform (L-formet, rektangelt, kvadratisk)
    - Hvilket lydnivå ønsker du.

Så totalt er det 5 ukjente i likningen når vi tar med forsterker. Alle disse påvirker hverandre. Det er ikke bare å plassere inn, og forvente det beste. Det kan du raskt lese ved å lese tråder om omhandler "mangler bass", "dårlig lydbilde" etc. Altså folk som har godt utstyr, men rommet/plassering påvirker lydbildet slik at resultatet ikke blir tilfredstillende. Pøser man på med mer watt eller dyrere elektronikk så sløser du penger, og som regel blir man bare mer skuffet.

Men for å svare deg litt mer konkret. Liten sub 8-12" og 2 stativhøyttalere vil nok gjøre susen. Sammen med en liten HK eller Nad forsterker. XTZ suben som ble linket til over, er nok et bra kjøp.
    Digger folk som deg som bruker god tid på og poste (og før du sier det nei jeg er ikke no god på det ;P). har begynt og drifte vekk ifra ideen med bil subene, og tenker mer på F.eks. den XTZ suben. jeg har et fint 5.1 Lydkort i pc'n som jeg kan drive suben ifra. høytalere er ikke noe problem, har et z-540 som jeg kan plukke fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Spørsmålet er besvart

Takk for besvart spørsmål, jeg abonnerer ikke lenger på denne tråden.
    hvis en admin kommer over denne tråden er det bare og stenge den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •