Plassering av høytalere (mot hvilken vegg?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høytalere (mot hvilken vegg?)

Hadde dette spm. inne på hjemmekinokonstruksjonsforumet (langt ord...), men fikk ikke noe respons så jeg tenkte jeg skulle prøve her i stedet:

Jeg har et rom som skal brukes til anlegget på 3,5x4,1 meter. Jeg skal plassere anlegget mot en av kortveggene,men lurer litt på hvilken?
    Dene ene er på full takhøyde(2,4m), mens den andre har en liten skrå på slutten. Den går fra 2,40 ned til kanskje 2 meter (skråen er forholdsvis bratt så det er bare den siste meteren det skråer).
    Hvilken vegg er det best rent lydmessig å plassere fronthøyttalerene ved?
    Den rette veggen eller den som skråer litt? Noen som har erfaring eller synspunkter?

Et annet spm. dukket forresten opp i samme forbindelse. Som noen kanskje husker så ble jeg svindlet ved kjøp av noen Dali 808 høyttalere for en tid tilbake. På den ene høyttaleren var basselementene sprengt. Den andre fungerer imidlertid. Når jeg nå skal ha et dedikert rom til anlegget lurer jeg på om det er mulig å bruke denne til senterhøyttaler.
    Jeg har foreløpig bare en 32" widescreen så høyttaleren må plasseres over eller under denne. Går det greit å bare legge denne flatt på en hylle eller noe over tv`en eller vil diskant og bass gå i for ulik retning da?
    Sitteavstand fra tv og center blir vel omtrent 3 meter.

Ble litt klønete formulert dette her, men håper noen kan hjelpe meg med noen synspunkter...

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen med synspunkter på dette?