sub kalibrering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sub kalibrering?

Har aldri gjort dette før men har lest litt. Skal integrere min svs pb12pluss/2 sammen med klipsch rf82,rc52,rs52. Har denon avr2310 reciver.

Bør jeg kjøre romkoreksjon først? da med alle høyttalere satt til small og 80hz?

Og så tar jeg en cd med sinustone 50hz (mens frontene fortsatt er satt til small??eller large?) og kalibrerer med radioshack til jeg får 85db med mv-20 på fronthøyttalerne?

For så å måle sub alene og justere til den når 85db med 50hz sinustone?

også til slutt spiller jeg front+sub og justerer fase på sub til jeg får 6db økning? Regner med evt romkorreksjon må kjøres før jeg gjør det andre her?

beklager dårlig formulerte spm

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er subbene plassert?

Ville bare kjørt RK først, bare for å se hva den klarte, sett phase til 0 på begge og freq på max på begge. Kjør RK. Sett fronter på small, deling 60-80hz, Test resultat.

Fjern store stuebord og stoler eller lignende som står i veien for direkte vei til målemic.

Blir du ikke fornøyd med bare RK kan du jo teste deg på metoden som du har nevnt over, spilla v 50hz sinustone og få noen til å sitte i sweetspot med db måler skru på phase til du har 6db økning i lydtrykk

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men for å nå 85db må jeg nok skru opp frontene en del? da RK setter fronter til -10db (channel level) hva da med center og bakhøyttalere? Da må vel center/bak justeres høyere og?

Har kun 1stk sub. Den heter pb12plus/2 (2x12")

Skal høyttalerne stå på small mens jeg kjører sinustonen?(frontene)

Sub står inntil venstre fronthøyttaler, bude stått på motsatt siden som blir hjørneplassering men prøver med dette først.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    men for å nå 85db må jeg nok skru opp frontene en del? da RK setter fronter til -10db (channel level) hva da med center og bakhøyttalere? Da må vel center/bak justeres høyere og?

Har kun 1stk sub. Den heter pb12plus/2 (2x12")

Skal høyttalerne stå på small mens jeg kjører sinustonen?(frontene)

Sub står inntil venstre fronthøyttaler, bude stått på motsatt siden som blir hjørneplassering men prøver med dette først.
    Etter rk: juster nivå på alle høytalere til 85db.

Velg feks -3db på subwoofer - og vri volum på sub (gain) til du har 85db.

Deretter er det fase du skal justeres som du har nevnt. Når fase er korrekt vil du få en heving i nivå.

Sjekk helnoobs guide!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd dette litt men noe er veldig rart her.

Rk setter alle høyttalere til ca -10 og da har jeg 88db på mv-20!?

Skal jeg nærme meg -3 som du feks sier så er jeg langt over 85db.

Men jeg gjorde så jeg fikk 85db på frontene også justerte jeg fase på sub til det blei ca 5db mer med fronter+sub. nådde ikke riktig 6db.

Må være noe jeg har gjort galt siden jeg ligger så mye over 85db med -10 på høyttalerne. (kjørte romkorreksjon med fronter som large, glemte å forandre så kan jo være dette som virker inn)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    85 db er bare ett utgangspunkt, om du får 88db så går du utifra dette.

Du legger db måler i sweetspot sant? Ikke stå ved sub å mål, med mindre du skal ha sweetspot ved siden av subben :P

Om du har fått 5db økning som er det høyeste du får er vel det beste utgangspunktet. Mål avstand fra sub og fronter til sweetspot også og se om reciever setter riktige lengder, dette er jo phasejusteringen til recieveren.

PS! Hvordan syns du det høres ut nå med 5db økning?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    recivern setter avstand til sub 1.5m lenger unna enn det jeg måler. avstand til resten av høyttalerne stemmer greit.

Justerte fase på sub selv for å åpnå +5db. etter romkoreksjon var det +1db bare. Har radioshack på tripod i sweetspot ja.

prøvde litt musikk og litt film. Det rister godt i gulvet men savner å føle litt trykk så jeg er nok ikke helt i mål.

Skal flytte sub på motsatt side av racket imorra så jeg får den i et hjørne. nå står på slutten av en vegg som åpner seg ut mot kjøkken og spisestue.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, kan jo hende recieverens RK loker litt siden du sier den havner 1,5m unna. Fjernet alt av store ting som er mellom sub og målemic?

Har opplevd at et stort stuebord eller en recliner kan loke litt med avstanden som recieveren setter på noen av HT/sub. Hvordan setter du målemicen? Du plasserer den bare rundt omkring på sweetspot bare? Ikke på hver sitteplass i sofaen så det blir stort og bredt oppsett den skal justere for?

Prøv igjen i morgen med sub et annet sted sett phase på 0, freq på max, kjør RK. Sett small med deling. Test om du er fornøyd, hvis ikke sjekk avstand i recieveren, mål opp juster, sett riktig avstand, kjør helnoobs herlige kalibrering

Om du bor i Oslo kan jeg gjerne tilby med å komme hjem til deg og hjelpe deg om du vil Gratis såklart Kan ta med meg litt målegadget inklkudert REW med kal mic

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ei vanlig stue så har bord her ja. Kjøre ny calibrering imorra med sub på nytt og kanskje mer optimal plass.

Hadde gjerne tatt imot hjelp med bor 8mil fra oslo, ellers takk

Blir vel kasta ut av samboern om jeg omøblerer noe særlig mer her nå så
    får prøve å få det litt bedre imorra så er jeg nok fornøyd. Blei bare litt forvirra når jeg fikk så høy måling på radioshack med høyttalerne til -10db på reciver.

Kjøre rk med 6 målinger imorra. tok bare 3ikveld for å teste. Men må si klipsch rf82 og forsåvidt center også blei mye klarere og renere lyd enn når jeg lot dem ta seg av bassen.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vi se nermere på det i morgen Litt sent bedrive med sub kalibrering klokka 1 om natta

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blei bare litt forvirra når jeg fikk så høy måling på radioshack med høyttalerne til -10db på reciver.
    Ikke bli forvirret - det du beskriver er helt normalt med Klipsch høyttalere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for info flageborg. Får se om jeg klarer 6db økning når jeg får sub inn i hjørnet ikveld.

Da går jeg utifra at jeg skal ha +6db økning selvom frontene mine viser 95db istedenfor 85db.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blei bare litt forvirra når jeg fikk så høy måling på radioshack med høyttalerne til -10db på reciver.
    Ja, det blir som å si at en bil går fortere enn en annen på halv gass, alle høyttalere har forskjellig følsomhet. Klipsch generelt spiller høyere enn andre normale høyttalere med 1watt inn. Husk at ved 85dB ut av en RF-82, så belastes forsterkeren bare med 0,3w eller noe slikt.

Jeg er litt bortskjemt med kalibrering av sub, fordi jeg har Anti-mode og XTZ Room Analyzer. Men min erfaring med RK (Yamaha) er at den aldri klarer å fastsette avstand til sub nøyaktig, det klarer du mye bedre selv. Men husk på at om du får bra resultater ved 50hz, så KAN resultatet bli dårligere ved 20hz, kan være greit å måle på forskjellige frekvenser, og inngå et kompromiss med seg selv. En 12/+2 er jo en rimelig potent sub, så synd å ikke få utnyttet den ned i registeret der den presterer såpass bra.

Jeg pleier å holde meg unna fasejusteringen i subben, da denne fort blir unøyaktig, og vanskelig å finne tilbake til forrige posisjon om man gjør en justering som ikke går til det bedre. "Distance" i reciever gjør samme jobben, bare med større nøyaktighet.

Å kalibrere sub, kan for noen gå veldig greit, og det sitter bra (nok, for hvermansen) med ganske få justeringer, men andre har problemer pga at rommet gir dem veldig med utfordringer.

Jeg ble spurt av en kollega om å hjelpe han med å kalibrere subbene, jada tenkte jeg, med XTZ Room Analyzer, så ser man jo enkelt om justeringene og plasseringene har noen innvirkning. Men når jeg kom ut til han så hadde han jo 1x8" + 2x10" + 1x12" som han ville bruke, og kun en av dem kunne få hjørneplassering. Jobben var umulig å utføre, iallefall for meg. Så måtte gi opp.

Jeg syntes iallefall XTZ Room Analyzer var verdt invisteringen (800kr på brukten) og gir deg LANGT større nøyaktighet i forhold til Radioshack'en.
    Kanskje ikke like heftig som REW og Behringer mic, men på brukervennlighet er det lite programvare som slår XTZ.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også opplevd at avstanden til sub ikke stemmer med virkeligheten, og dette skyldes vel bl.a. at faseresponsen på suben er annerledes enn frontene i bassområdet. Rythmik Audio har laget en kalkultaor http://www.rythmikaudio.com/subtuner.html som beregner hvilken avtstand man skal bruke. Denne er beregnet på Rythmik-suber men kan antageligvis brukes på andre suber med samme oppbygning (?), om ikke annet som en guideline. Som andre har nevnt her, så er fase og avstand det samme, og hvis faseresponsen til suben ved en gitt frekvens er annerledes enn frontene, så er det logisk at avstanden også må bli forskjellig for å få de til å spille i fase ved en gitt frekvens.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Som andre har nevnt her, så er fase og avstand det samme, og hvis faseresponsen til suben ved en gitt frekvens er annerledes enn frontene, så er det logisk at avstanden også må bli forskjellig for å få de til å spille i fase ved en gitt frekvens.
    Ja, og da er det sannsynligvis målt ved 80hz som er THX sin standard delefrekvens.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter RK så var det ikke noe økning i db når jeg slo på subn igjen. Derfor justerte jeg fase knappen på subn manuelt etterpå. måtte nesten helt opp på 180. da ga den en boost på 5db.

Kunne sikkert latt den stå på 0 på subn og heller måle avstand fra sitteplassen og bort til subn så avstand blir riktig i reciver. Dette hadde muligens gjort samme sak som når jeg justerte bak på sub isteden.

Hele gulvet og sofan vibrerte kraftig ved litt film igår så den spiller nok bra nedover i registeret og.

Skal måle på flere frekvenser når jeg har satt det opp ikveld. bør vel nesten
    ha 5-6db økning på 30hz og.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har også opplevd at avstanden til sub ikke stemmer med virkeligheten, og dette skyldes vel bl.a. at faseresponsen på suben er annerledes enn frontene i bassområdet. Rythmik Audio har laget en kalkultaor http://www.rythmikaudio.com/subtuner.html som beregner hvilken avtstand man skal bruke. Denne er beregnet på Rythmik-suber men kan antageligvis brukes på andre suber med samme oppbygning (?), om ikke annet som en guideline. Som andre har nevnt her, så er fase og avstand det samme, og hvis faseresponsen til suben ved en gitt frekvens er annerledes enn frontene, så er det logisk at avstanden også må bli forskjellig for å få de til å spille i fase ved en gitt frekvens.
    Mye å ta hensyn til her ja. Prøv og feil så blir det nok bra. Selvom det hadde vært veldig morro å betalt for proff kalibrering.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mye å tenke på. Jeg bruker vanligvis ikke den oppskriften du har lest, fordi jeg ofte får ujevnheter andre steder på frekvensskalaen. Så det blir mye prøving/feiling. Men det er jo halve moroa, det går man glipp av ved å betale for proffkalibrering

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedet for å betale for proffkalibrering, så ville jeg heller invistert de kronene i en XTZ Room Analyzer.

XTZ Room Analyzer Software/Tilbehør | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Et slikt verktøy henter ut mye mere glede av anlegget ditt enn noen andre oppgraderinger i samme og mye høyere prisklasse. Og skal du ommøblere eller forandre på oppsettet, så har du verktøyet klart!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg anbefale noe i så måte, ville nok en RadioShack dB-måler og REW være førstevalget. Ikke like rett-ut-av-esken-oppsett, men det gir et vesentlig større bruksområde enn XTZ-pakken.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •