Hjelp til løsning i stuen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til løsning i stuen

Hei alle eksperter på lyd!

Jeg har et 5.1-anlegg som er drevet av en Pioneer VSX-519V som står i stuen.

I den andre delen av stuen ønsker jeg å ha to høyttalere som supplerer dette anlegget. Frem til nå har jeg vurdert et enkelt oppsett med f.eks dette eller dette.

Det er i utgangspunktet kun ment som bakgrunnsmusikk, så jeg legger ikke mye penger i dette.

Musikken spiller jeg fra iTunes, via Airport Express, så jeg tenkte å koble en ny Airport til det nye anlegget.

Men, så har jeg også vurdert å felle inn høyttalere i taket.
    Jeg har et åpent loft på taket, så det er lett å strekke kablene. Jeg har allerede et hull opp i taket til antenneledningen til TV, så jeg kan benytte det samme til å strekke kabler til forsterkeren.

Er dette noe som dere vil anbefale?

Har funnet denne som jeg vurderer.

Utfordingen er som følger:
    På min Pioneer så har jeg allerede benyttet høyttalerinngangene til front, surround og center, under "Speakers A".
    Vil det fungere å kjøre disse to nye på speakers B? Baksiden av forsterkeren kan sees her.
    Og, vet dere om det er mulig å koble ut speakers B, når jeg kun skal bruke speakers B, evt. justere volumet separat?

Hva vil dere anbefale? Et enkelt, aktivt høytalersystem fra Audio Pro, eller innfelt i taket?

Setter kjempepris på tilbakemelding!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo en mulighet med sone 2 utgangen på reciveren din og et par aktive ht feks?
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet, her har vi å gjøre med en seriøs innbygger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Jeg begynner å gruble meg frem til en løsning hvor jeg feller inn høyttalere i taket.

Og, jeg vurderer å ta fire stykk, ikke to.
    Jeg har innfunnet meg med at Pioneer-receiveren ikke kan kjøre dette.

Så jeg vurderer disse høyttalerne. Noen som har erfaring med disse, eller som har andre anbefalinger?

Så mitt neste spørsmål nå er om tips til en forsterker som kan drive dette, som vil gi en ok lyd. Prosjektet mitt har allerede blitt dyrere enn antatt, men slik er det ofte...
    Jeg har funnet denne på finn.no, som virker ok i forhold til pris og kvalitet.

Takker igjen for innspill.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Skal du ha noe seriøst så får du ta bilde av rommet dette skal være i og hvordan du har tenkt deg det.

Innbyggingshøytalere i tak er ikke en veldig god plan. Vi mennesker er utstyrt sånn at aktiv lyd bakfra og ovenfra er forbundet med fare.

Edit: Fin receiver. Krever dog at du går for noe mer resitive greier ala båndelementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To bilder:

Her

og

her.

Veldig mørke, da vi ennå ikke har mye lys i vår nyinnflyttede stue.

De flotte gule sirklene markerer hvor jeg kunne tenkt meg å ha de fire høyttalerne.

Bortsett fra de psykologiske effektene ved å ha lyd som kommer ovenifra, hvordan vil du/dere vurdere selve musikkopplevelsen ved å ha musikk som kommer fra takhøyttalere, kontra høyttalere som kommer fra en vegg, som gjerne er nærmere der du sitter?

Estetisk er det ingen tvil om at dette vil være bedre, men det er jo flere faktorer som spiller inn.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du kan jo prøve å legge deg på magen med kroppen perpendikulært på stereoen, det blir nesten det samme.

Jeg ville kjørt dem på innsidene av vinduskarmene i hjørnet der. Når jeg sier dem så tenker jeg stereo. 4-kanals der man ikke får retningene helt til blir fort veldig merkelig. Med utgangspunkt i hjørnet så dekker du samme spekter.

Subwoofere kan du ha i taket, såfremt du finner noe stødig å feste dem i. Lave frekvenser er mindre retningsbestemte, så de er mer spillerom der.

Estetikk kommer ann på om du anser høytalere for å være stygt. Det er kanskje litt feil ende å begynne i om du vil ha noe som er fint/låter bra.

Det gjelder å tenke fritt.

Edit: hvis du kombinerer lys og høytalere så blir det jo litt mindre utseende som en malplassert kabelgate.

Unity Horn Speakers Her har du luring med samle-horn som ikke ser ut som russebuss i stua.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •