Surround anlegg i stua. Hva blir best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround anlegg i stua. Hva blir best?

Hei. Jeg skal ha et lite surround anlegg i stua og har sett på flere alternativer i budsjettklassen. Kan dere hjelpe meg å velge ?
    Jeg er ute etter å få mest for pengene og maks budsjett er ca 11.000 for reciever og høytalere.

Alt. 1
    Kjøpe feks Logitech Z680 5.1 anlegg som jeg få til rett under 3 lapper. Hørt en del på disse og de gir helt grei lyd til prisen. Ikke veldig bra til musikk, men funker greit til film. Blir i så fall bare midlertidig til jeg tar meg råd til et dyrere anlegg enn et til 11.000

Alt. 2
    Kjøpe en pakkeløsning, feks Sony DAV-SC8
    http://www.best-buy.com/bbshop/produ...317&site=2

Alt. 3
    Reciever : DENON AVR-1905
    Front : GALE Gold Monitor Høyttalere
    Senter : GALE 3050C Senterhøyttaler
    Bak : GALE 3060B Bakhøyttalere
    Sub : GALE 3070W Subwoofer

Alt. 4
    Samme som alt. 3 bortsett fra :
    Bytte ut GALE subben og de små fronthøytalerene med gulvstående GALE 3045 Høyttalere

Hva gir mest for pengene? Passer Denon recieveren til høytalerne? Og finnes det andre alternativer jeg bør vurdere?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du hører mye på musikk vil det være fordel med store høyttalere istedenfor sub, men da stilles det jo høyere krav til forsterkeren igjen.. :roll:

Men til film er jo sub kjekt!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uansett ikke kjøpt Logitech Z680. Det fungerer sikkert meget bra for PC-bruk. Når det gjelder THX-sertifiseringen, så husk at det er eget THX-sertifiseringsprogram for PC-utstyr. At det funker ved PCen betyr ikke at det fungerer i en full-size hjemmekino.

Komplettpakker med absolutt alt er jeg også skeptisk til. Det er som regel alltid et kompromiss et eller annet sted, og fleksibiliteten for fremtidige utvidelser er lav.

Skal du ha DVD-spiller inkludert i budsjettet også (du skriver kun høyttalere og receiver), så jeg går ut fra at det er det som gjelder.

Jeg ville splittet budsjettet på ca 7000 til høyttalere og ca 4000 til receiver. Det gir god fleksibilitet for fremtidige utvidelser. Jeg ville forsøkt å finne høyttalerne først, for deretter å finne en god receiver-match.

På høyttalersiden ville jeg nok funnet et godt 5.1 komplett høyttalersett. Det gir et godt integrert lydbilde med høyttalere som passer sammen. KEF har gode sett, det samme har Canton. Liker man morsom lyd har Cerwin Vega et sett som gir mye lyd for pengene for under 3000. Dali Trio er også et godt valg. Det er i det hele tatt mye å velge i.

Det kunne vært fint å hørt litt mer om hva som er dine viktigste forventninger og krav til systemet. Hvor stort rom skal det brukes i?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Liker man morsom lyd har Cerwin Vega et sett som gir mye lyd for pengene for under 3000
    Med "Morsom lyd", mener du da at man ler seg ihjel når man hører det? Vurdere å kjøpe et sett til den alternative xboxkroken min. Men hvordan låter det egentlig? Ser jo ut som noe metall/plast-skrammel på bildene. Skal altså i hovedsak brukes til spilling (film en gang i skuddåret). Regner med at disse bør brukes i små rom?

edit: Morsom lyd er jo gjerne det man vil ha når man ser film, da er det ikke så nøye om det spiller rent. Billig var det ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. takk.

Stua mi er ca 20 kvm. Jeg ønsker et godt all-round anlegg som vil bli brukt både til film og musikk. Alt fra klassisk, til Ole Ivars og Dimmu, men mest til pop, rock og dance tenker jeg. Trenger ikke noe sinnsykt høy lyd, heller klar og fin lyd på et moderat volumnivå. God bass er jo heller ingen ulempe, men heller en mindre sub som er rask og skarp enn en stor treg sak.

Vil det være en fordel og legge mesteparten av pengene i gode fronthøytalere hvis anlegget skal brukes mye til musikk?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, uten tvil. Jeg får inntrykk av at du vurderer å spare opp til noe dyrere...en mulighet er jo å kjøpe receiver + fronthøyttalere, og skaffe resten etterhvert som finansene tillater det.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med herren over :wink:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Logitech Z-2200 som er det kraftigste oppsettet i 2.1 på den ene pcn min. Det funker ganske bra på spill, men styr for all del unna om du ønsker å kunne spille musikk. Rumler alt for mye i suben, og det er ikke mulig å dempe den så mye at det blir holdbart å høre på......... Splitt beløpet 50-50 og kjøp forsterker + frontsett i første omgang. Yamaha RXV-750 ligger på ca 5500,- og er en god nybegynner-forsterker.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Lunix sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Surround anlegg i stua. Hva blir best?

Sitat Opprinnelig postet av SIG
    Alt. 3
    Reciever : DENON AVR-1905
    Front : GALE Gold Monitor Høyttalere
    Senter : GALE 3050C Senterhøyttaler
    Bak : GALE 3060B Bakhøyttalere
    Sub : GALE 3070W Subwoofer

Alt. 4
    Samme som alt. 3 bortsett fra :
    Bytte ut GALE subben og de små fronthøytalerene med gulvstående GALE 3045 Høyttalere

Hva gir mest for pengene? Passer Denon recieveren til høytalerne? Og finnes det andre alternativer jeg bør vurdere?
    Som rookie har jeg et spørsmål i forbindelse med alternativ 4 nevnt over. Jeg sitter og pønsker på samme høytaler løsning med Cambridge Audio 540R/540D. Ville "pønsket" mitt fungere greit eller det andre løsninger som fungerer bedre?

Håper det er flere av forumets medlemmer som håper at det ikke blir flere matcher i Bronx Zoo iår.

LX

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har Logitech Z-2200 som er det kraftigste oppsettet i 2.1 på den ene pcn min. Det funker ganske bra på spill, men styr for all del unna om du ønsker å kunne spille musikk. Rumler alt for mye i suben, og det er ikke mulig å dempe den så mye at det blir holdbart å høre på......... Splitt beløpet 50-50 og kjøp forsterker + frontsett i første omgang. Yamaha RXV-750 ligger på ca 5500,- og er en god nybegynner-forsterker.

Takk for tipset. RXV-750 så veldig bra ut. Men hvor finner du den til 5500,- ? Billigste jeg fant var nesten 7 lapper. Jeg vurderer nå sterkt Dali 5005 eller 6006 som fronthøytalere. Vil disse passe Yamahaen bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da slo jeg til å bestilte Yamahaen til 5500,-
    Gidder ikke styre med import fra tyskland for å spare en høvding.

Nå gjelder det å finne høytalere. Dali som nevnt i posten over er aktuelt. Tenker da å bruke disse i stereo en stund til jeg tar meg råd til sub, senter og bakhøytalere. Får ta meg en tur ned på klubben å lytte. Noen som har noen andre alternativer til gulvstående fronter som passer yamahaen bra?
    (maks 6 lapper, helst mindre. Brukt er også aktuelt)

Ownerbuy kjører også et tilbud på surround settet KEF 1005 til 4000,- Det er vel en god pris, men jeg mistenker at det blir for spinkelt til musikk. Noen som mener noe annet?

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

høyttalere

Hvorfor ikke bruke noen timer på å scanne bruktmarkedet. Her kan man gjøre noen ordentlige røverkjøp i blandt. Hvis man går for høyttalere som er 1 - 2 år gamle så ser de som regel ut som om de er nye. Ofte får man med noen meter med god høyttalerkabel og spikes. Dette har jeg selv gjort og vært meget fornøyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •