Elektrostathøytalere ala Martin Logan Script

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektrostathøytalere ala Martin Logan Script

Noen med erfaring fra slike høytaler(fordeler/ulemper)?
    Har forstått der slik at bassen er den største ulempen men hvordan er det med driftssikkerheten da jeg har sett fler brukte til salgs(dog eldre versjoner) der det står att diverse er byttet?
    Husker at jeg for ca 15 år hørte på ett par elektrostater fra ML(tror det var CLS) og tenker enda på den utrolige lyden. 30 K er en del penger for ett par høytaler og dersom en må ha 2 subber i tillegg så blir det jo j... dyrt!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostater spiller med bass jo større de er. De er også svært kapasitive og kan kjøre enkelte forsterkere skikkelig i kne om du er uheldig. En elektrostat er som regel så stor at den har et spredningsmønster som er svært egoistpreget så de er typiske sweetspot-høyttalere. De har i blant behov for stramming, skifte av oppheng og en gang i blant skifte av bånd.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skifte av bånd. høres dyrt ut...
    med tanke på de dynamiske svakhetene desse også har er det vel ok å velge normal konstruksjon som varer noen tiår?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man lyst til elektrostater må man kjøbe noen, man lever bare én gang.
    Jeg kjøbte Audiostatic ES 100 , og efter 3 år sagde de ikke en lyd, selv med forsterkeren på full guffe. Panelerne måtte skiftes men det var ikke så dyrt som jeg troede egentlig. Betalte 2000 kroner for 2 nye DCI elementer, men det var så også før Audiostatic blev solgt jo. Snakket personligt med Ben Peters, Audiostatics grundlegger, flere ganger.
    Er ikke helt klar over hvad der menes med "dynamiske svakheter", men tror jeg skjønner, har man lyttet til elektrostater vet man at man ikke lytter mye til høyttaleren, du lytter til rummet. Nu skal der ganske stor membranflate til for å lage en stue om til trykkammer jo....
    Få dig en forsterker der klarer 1 ohm, og er total stabil uansett belastning, et rum der passer og lyt til klassisk eller akustisk musikk og du er kjørende. Må du ha sub anbefales en REL, og lad elektrostaterne kjøre full-range, et delefilter ødelegger lyden mer enn du tror.
    Martin-Logan har jeg aldrig hørt...
    Nu har jeg hatt elektrostater, så skulle jeg gjøre det igjen ville jeg velge Magnepan, mye samme kvalitet men mye lettere å ha med å gjøre plus at man kan tweake sig ihjel med de.
    Du kan også titte på www.final.nl , men de forhandles vel ikke i Norge...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyric selger vel Final.

Frode

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: , det vidste jeg ikke, fint da. Var i Holland i sommer, stak innom en shop med Final, de havde hybriderne stående, og disse spillede vel 200 x bedre enn mine gamle Audiostatic ES 180 hybrider fra 1986, ikke så rart kanskje.
    Lyden var meget glatt og homogen, ganske fortreffelig overgang imellom dynamisk bass og elektrostat elementet. meget bra rum definisjon og perspektiv. Som de var satt opp der gik scenen fra høyttalernes linie, og bakover, langt bakover. man fik altså ikke her solisten på fanget....
    Kunne tenke mig å høre de litt større modeller fra Final...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •