Hva er forskjellen på en sub og gulvhøyttaler (lydmessig...)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på en sub og gulvhøyttaler (lydmessig...)

Jeg har et rimelig budsjettanlegg med Denon PMA-510AE-forsterker, Denon DCD-510AE CD-spiller og B&W DM602-høyttalere.

Jeg har ingen store behov verken for trøkk eller kvalitet, men savner litt bass. Nå vet jeg ikke om jeg i det hele tatt kan koble en subwoofer til nevnte forsterker, men jeg vurderer enten å 1) kjøpe en subwoofer eller 2) kjøpe noen gulvhøyttalere med litt mer trøkk.

Så da er spørsmålet: Hva er forskjellen på å kjøpe en separat subwoofer og koble den til ovennevnte anlegg, kontra det å bytte ut mine høyttalere med et par kraftigere gulvhøyttalere?

Høyttalerne er forresten 14 år gamle. Har de da tapt seg i lyd, eller holder høyttalerne til de "revner"?

På forhånd takk for svar.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No offense - men Denonen din er ikke en forsterker som leverer det store basstrykket. Det har den ikke krefter til. Sånn sett er det greit å beholde de høyttalerne du har - skjønt jeg har mistanke om at selv B&W DM602 (jeg kjenner disse ganske godt - ganske krevende beist) kan være i overkant for forsterkeren din.

Hvis du har tenkt å beholde forsterkeren din, bør du skrinlegge eventuelle planer om større og kraftigere gulvhøyttalere. Heller kjøpe deg noen mindre - og mer lettdrevne - stativhøyttalere som kan gi litt smekk i mellombassen sammen med Denon'en din. Pluss en sub.

Såvidt jeg husker, har ikke Denon'en din pre-out - så da må du kjøpe deg en sub som har høynivåinnganger - slik at du kan koble den på forsterkerens høyttalerutganger, eventuelt hente signaler viderekoblet fra høyttalerterminalene. Helt kurant, dette - men det er ikke alle suber som har den muligheten - men mange suber har slike høynivåinnganger. Som av mange anses å gi en bedre integrasjon enn å koble via pre-out - ingen grunn til å fortvile, altså.

PS. M.h.t. høyttalernes alder trenger du ikke å være bekymret. Høyttalere er som skigarder - de varer evig. Vel - nesten.... Men det er ikke helt uvanlig å støte på hifi-entusiaster som har høyttalere som er 30-40 år gamle. Min første seriøse hifi-høyttalere - som jeg kjøpte i 1971 - lever fortsatt i beste velgående. Det gjelder bare å holde et fornuftig lydtrykk - særlig hvis forsterkeriet ikke er helt på høyden. Typiske budsjettforsterkere som begynner å vrenge er døden for de fleste høyttalere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Jeg hadde tidligere en Denon DRA 275-receiver. Matchet den høyttalerne bedre? (Jeg kjøpte alt på Hi-fi-klubben i 1997, så jeg antar de "passet sammen".)

På Hi-fi-klubbens sider anbefaler de Dali Concept 6-høyttalere til min forsterker. Disse vil vel gi bedre lyd og bass en DM602?

På den annen side er det å kjøpe en sub en langt billigere løsning enn nye høyttalere.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring tilsier at Denon'en din er alt for liten og veik til disse DALI Concept 6 høyttalerne - uansett hva Hifiklubben måtte anbefale.

Mitt råd er å glemme større gulvstående høyttalere hvis du har tenkt å beholde forsterkeren din. Mye bedre å kjøre en liten bil med stor motor enn å kjøre en stor bil med liten motor - hvis du skjønner....

En sub kan være veien å gå. Pass på å kjøpe en med høynivåinnganger.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øh...mindre og mer lettdreven høyttaler?? følsomheten øker i takt med membranets størrelse og man får mer volum med færre watt.

større membran = større motor!
    naturlig nok andre faktorer som varierer fra konstruksjon men...

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med og gjøre det enkleste og heller prøve med en betre forsterker og sjå kva som skjer?!? 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er eksempel :
    Når du spiller på høyttalerene dine nå slår bassene f.eks 1 cm når du spiller høyt på en sang med mye bass. Dette krever kanskje alt av din forsterker.
    Kobler du til en sub som Ulf anbefaler så kan du dele på f.eks 80 hz på subben og la høyttalerene dine spille over 80 hz.
    Spiller du så like høyt på den samme sangen vil bassene i høyttalerene dine slå kanskje bare 4-5 mm. Dette vil kreve mye mindre av forsterkeren din og alt vil låte mye renere og mer ryddig.
    Helt klart den beste løsningen.

Hvis du ser på høyttalere med aktive basser så blir de drevet av en subforsterker og man bruker en forsterker til mellomtone og diskant. Dette er for å gjøre de lettere og billigere å drive og blir det samme prinsippet.

HFK liker å anbefale Dali fordi de som regel er litt lettere å drive, men mest fordi det er de sitt eget merke som de har høyere fortjeneste på.

Dynavoice F6ex hos Surround.no er et eksempel på en høyttaler som vil trykke ganske godt med liten forsterker hvis du vil gå for en billig gulvstående løsning.
    Disse trykker lett i fra en høyttaler som f.eks B&W CM9 i bassen.
    Pris kontra ytelse på F6ex er 30 av 10 mulige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    No offense - men Denonen din er ikke en forsterker som leverer det store basstrykket. Det har den ikke krefter til. Sånn sett er det greit å beholde de høyttalerne du har - skjønt jeg har mistanke om at selv B&W DM602 (jeg kjenner disse ganske godt - ganske krevende beist) kan være i overkant for forsterkeren din.

Hvis du har tenkt å beholde forsterkeren din, bør du skrinlegge eventuelle planer om større og kraftigere gulvhøyttalere. Heller kjøpe deg noen mindre - og mer lettdrevne - stativhøyttalere som kan gi litt smekk i mellombassen sammen med Denon'en din. Pluss en sub.

Såvidt jeg husker, har ikke Denon'en din pre-out - så da må du kjøpe deg en sub som har høynivåinnganger - slik at du kan koble den på forsterkerens høyttalerutganger, eventuelt hente signaler viderekoblet fra høyttalerterminalene. Helt kurant, dette - men det er ikke alle suber som har den muligheten - men mange suber har slike høynivåinnganger. Som av mange anses å gi en bedre integrasjon enn å koble via pre-out - ingen grunn til å fortvile, altså.

PS. M.h.t. høyttalernes alder trenger du ikke å være bekymret. Høyttalere er som skigarder - de varer evig. Vel - nesten.... Men det er ikke helt uvanlig å støte på hifi-entusiaster som har høyttalere som er 30-40 år gamle. Min første seriøse hifi-høyttalere - som jeg kjøpte i 1971 - lever fortsatt i beste velgående. Det gjelder bare å holde et fornuftig lydtrykk - særlig hvis forsterkeriet ikke er helt på høyden. Typiske budsjettforsterkere som begynner å vrenge er døden for de fleste høyttalere.
    det du sier blir litt feil da man kan få godt med trøkk med kun 1 Watt
    smekk i mellombassen får man lettere med større membran, så en lettdreven stor gulvstående er tingen her mener jeg om han har plass.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skrur han opp lyden på sine nye og større høyttalere. Hva skjer da? Joda elementer flyr veggimellom fordi den lille denon forsterkeren ikke har kontroll i det heletatt. Ja du kan få mye lyd ut av forsterkere med lav effekt men i dette tilfellet er det ikke akkurat å annbefale når forsterkeren hans ikke har ryggrad heller.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simengj
    det du sier blir litt feil da man kan få godt med trøkk med kun 1 Watt
    smekk i mellombassen får man lettere med større membran, så en lettdreven stor gulvstående er tingen her mener jeg om han har plass.
    Ikke noe problem å få trøkk med 1 Watt - det hele kommer likevel fortsatt an på forsterkeren som leverer denne ene Watten.

Problemet med gulvstående høyttalere med store bassmebraner i kombinasjon med for svake forsterkere er ikke mengden desibel, men mangel på godlyd. Sammen med en forsterker som mangler det jeg kaller "musikalsk jerngrep" - det er ikke det samme som Watt - vil slike høyttalere låte ganske håpløst ukontrollert i mine ører.

Det følsomhetstallet som angis for høyttalere angir bare hvor mange desibel man kan klemme ut ved en gitt tilført effekt - men ingenting om om hva som faktisk kreves for å få dem til å låte bra. Undermotoriserte høyttalere er greie nok til å gjengi en jevn dur - men kommer til kort når det gjelder dynamikk og smekk.

I årenes løp - i og med at jeg har tre voksne barn med stor interesse for hjemmekino og hifi - i tillegg til min egen galskap på området - har vi fått god anledning til å teste forskjellige forsterkere med forskjellige høyttalere - i nær sagt alle kombinasjoner av kvaliteter, størelser og prisklasser - pluss at vi har vært på diverse demoer i hifibutikkene rundt omkring. Og konklusjonen er entydig: En god forsterker er gull verdt - selv i samspill med de simpleste budsjetthøyttalere. Jeg vet at mange sverger til det motsatte prinsippet - bruk pengene på en god høyttaler, og den vil spille bra uansett hva man bruker av elektronikk - noe som dessverre ikke stemmer med mine erfaringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte en e-post til Hi-fi-klubben og spurte om jeg kunne koble en sub på forsterkeren. Svaret var Denon PMA-510AE har ingen subwooferutgang. Det er umulig å koble på en subwoofer på denne forsterkeren, desverre.

Stemmer dette? (Bilder av forsterkerens bakside finner du her.)

Hvis det er tilfelle, og andre høyttalere med mer effekt ikke er å anbefale, står jeg litt fast - gitt at jeg ønsker å beholde nåværende forsterker.

Nå er det naturlig nok vrient for folk å vite akkurat hva jeg legger i "bra/grei lyd", men jeg har trolig mindre behov enn den gjengse AVforumbruker.

Det er jo ikke umulig at nevnte Dynavoice-høyttalere duger for meg, men jeg betaler gjerne 3000-4000 for et bra par hvis de faktisk matcher forsterkeren min og spiller bedre enn dagens DM602.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hylleknekt
    Jeg sendte en e-post til Hi-fi-klubben og spurte om jeg kunne koble en sub på forsterkeren. Svaret var Denon PMA-510AE har ingen subwooferutgang. Det er umulig å koble på en subwoofer på denne forsterkeren, desverre.

Stemmer dette? (Bilder av forsterkerens bakside finner du her.)

Hvis det er tilfelle, og andre høyttalere med mer effekt ikke er å anbefale, står jeg litt fast - gitt at jeg ønsker å beholde nåværende forsterker.

Nå er det naturlig nok vrient for folk å vite akkurat hva jeg legger i "bra/grei lyd", men jeg har trolig mindre behov enn den gjengse AVforumbruker.

Det er jo ikke umulig at nevnte Dynavoice-høyttalere duger for meg, men jeg betaler gjerne 3000-4000 for et bra par hvis de faktisk matcher forsterkeren min og spiller bedre enn dagens DM602.
    Det viser bare at de ikke alltid vet hva de holder på med.

Det er ikke noe problem å koble en sub til anlegget ditt - du skal bare kjøpe deg en sub med høynivå-innganger. Ikke alle suber har den muligheten, men mange nok har.

De Dynavoice-høyttalerne du linker til blir - etter min mening - i overkant for forsterkeren din. Ikke se deg blind på følsomhet oppgitt i dB pr. Watt. Dette er høyttalere som krever en langt kraftigere forsterker enn det du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den samme forsterkeren som du har Hylleknekt: Jeg lagde en tråd om akkurat dette å koble en subwoofer til den. Der ble det sagt at jeg kunne koble til en subwoofer. Jeg håper at dette stemmer fordi jeg har bestilt en XTZ 99 W10.16 allerede :-?

Link til tråden http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Calpern
    Jeg har den samme forsterkeren som du har Hylleknekt: Jeg lagde en tråd om akkurat dette å koble en subwoofer til den. Der ble det sagt at jeg kunne koble til en subwoofer. Jeg håper at dette stemmer fordi jeg har bestilt en XTZ 99 W10.16 allerede :-?

Link til tråden http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html
    Heldigvis for deg har den subwooferen du har kjøpt, høynivå-innganger - så du er på trygg grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt å høre Ulf-B! Jeg ble litt skremt nå. XTZen har jo høynivå-inngang vis jeg ikke tar helt feil.

EDIT: vi skrev vist helt likt vi. Takk for din godkjenning!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Calpern
    Det var godt å høre Ulf-B! Jeg ble litt skremt nå. XTZen har jo høynivå-inngang vis jeg ikke tar helt feil.
    Den har høynivå-inngang - så her er det bare tut og kjør! Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det viser bare at de ikke alltid vet hva de holder på med.

Det er ikke noe problem med å koble en sub til anlegget ditt - du skal bare kjøpe deg en sub med høynivå-innganger. Ikke alle suber har den muligheten, men mange nok har.

De Dynavoice-høyttalerne du linker til blir - etter min mening - i overkant for forsterkeren din. Ikke se deg blind på følsomhet oppgitt i dB pr. Watt. Dette er høyttalere som krever en langt kraftigere forsterker enn det du har.
    Ja, jeg ble litt usikker på svaret. Jeg spurte nemlig også om hvordan bassen var på Dali-høyttalerne de anbefaler, kontra en av subene de selger, og da svarte de Bassen i Dali Concept 6 er veldig mye bedre enn i noen små høyttalere fra Argon.. (Små høyttalere? Jeg spurte jo om sub, ikke små høyttalere. De selger jo noen Argon hyllehøyttalere også.)

Usikker på hva høynivåinngang betyr. Er det synonymt med aktiv sub? Er noen av HFKs suber duganes? Det er forsåvidt samme hvor jeg handler, bare jeg kan svippe innom og hente selv. (Bor i Oslo.). Således duger også surround.no på Skedsmokorset.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående F6 så har jeg prøvd de med 120 receiver watt og med nåværende effektforsterker som yter temmelig mye i 2 kanaler.
    De tåler svært mye effekt.
    En kamerat bruker like høyttalere med en bitteliten Onkyo receiver nå og de har ganske godt med guffe.
    De har en ganske mørk og innestengt klang, men låter ganske behagelig.
    Bassen i disse er helt hinsides og dyre høyttalere og større konstruksjoner har problemer med å klare å flytte like mye luft som disse. F.eks B&W 803 N med 2x7" kastet inn håndkledet på mange forskjellige sanger.
    At disse kan koste 1500 kr er helt uforståelig. Ikke ser de så verst ut heller.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hylleknekt
    Ja, jeg ble litt usikker på svaret. Jeg spurte nemlig også om hvordan bassen var på Dali-høyttalerne de anbefaler, kontra en av subene de selger, og da svarte de Bassen i Dali Concept 6 er veldig mye bedre enn i noen små høyttalere fra Argon.. (Små høyttalere? Jeg spurte jo om sub, ikke små høyttalere. De selger jo noen Argon hyllehøyttalere også.)

Usikker på hva høynivåinngang betyr. Er det synonymt med aktiv sub? Er noen av HFKs suber duganes? Det er forsåvidt samme hvor jeg handler, bare jeg kan svippe innom og hente selv. (Bor i Oslo.). Således duger også surround.no på Skedsmokorset.
    Høynivå-inngang betyr at du kobler suben din til høyttalerutgangene - evt. til høyttalerterminalene, avhengig av hvilket kabelstrekk som blir mest hensiktsmessig. Dette er normalt aktive suber - sjekk for sikkerhets skyld. Impedansen på høynivå-inngangen er såpass høy at suben ikke stjeler merkbart med verken strøm eller effekt fra fronthøyttalerne - det er bare snakk om å "låne" litt signalstrøm. Helt umerkelig i praksis - men skal etter sigende gi en bedre integrasjon mellom sub og fronthøyttalere enn å bruke pre-out - eller lavnivå-inngangene på suben.

PS. Av de subene på Hifisentralen som jeg kikket på, har i hvert fall mange av Argon og B&W høyttalernivå-inngang. Sikkert flere også - men det kan du google opp selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snipp.. Ulf-b var før meg,