High end "satelitthøytalere" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilken PD driver er det du bruker?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PL100 er ikke akkurat aktuell hvis du ønsker 120 db nei.
    Har målt div høyttalere med radioshack som måler lite over 1000 hz.
    Den mest høytspillende var Focal Electra 946 som relativt lett klarer over 110 db målt fra 3,5-4 meter unna.
    Så har har man Klipsch RF 82 på 110 db målt fra 2 meter pga lite rom.
    Monitor Audio GS60,B&W CM9 og B&W 803 N måler ca 105-108 db i snitt på maks av det man tør.Målt fra ca 3 meter.
    Monitor Audio PL200 ligger ett par db over de 3 som er nevnt over med peak på ca 111 db.

En bekjent mener han har fått ut 126 db av sine eks Klipsch RF2 tror jeg det var.

Få vanlige høyttalere vil klare 120 db.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven! Viss du har 100 laken å inretta etter utsjånad er du ein helig mann

Kva med å gå opp litt i str. eller litt ned "pris/kvalitet"? Det er tross alt omogleg for eit lite element å gi samme "punch" som eit større med same kvalitet. Gitt same drivverl såklart...

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Saken er at du uansett trenger stort membranareale, dvs. enten mange små elementer eller ett stort.
    Spørsmålet er om du er villig til å ofre utseende med å evt benytte 12" som mellomtone (som foreslått over). Da har du i hvertfall muligheten til å komme opp i 100 dB/W 1m med respons ned til under 100 Hz.
    Vil bli ekstremt mye billigere, og noe sier meg at det kan bli meget bra...

Men sånn ellers burde det ikke være umulig å lage en "kopi" av Adyton'ene

Disse så jo ikke så dumme ut f.eks.
    2x18 slike vil havne på ca 103 dB/W/m minus litegranne korreksjon.
    Blir fort 25k i elementer, men det er vel fortsatt småpenger igrunn...
    Er enig skulle ikke være umulig, men det krever nokk en del kunskap å få det rett. Og som du sier det blir fort penger i elementer, og får man det ikke til, så er jo det kjedelig. Det hadde kanskje godt ann å prøve noe enkelt først, så at dynabell hadde fultone elementer ned i under kr. 300 pr. stk. Da kunne man jo kjøpt inn og eksperimentert med disse. Ble det veldig bra, kunne man få en møbelsnekker til å lage kabinett, og så kjøpe bedre elementer.

Men igjen, jeg er veldig fersk på dette, så læringskurven ville blitt bratt.
    Men selv om det ikke ble så bra som jeg ønsket, hadde det sikkert vært morro.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilken PD driver er det du bruker?
    PDN15BR40. Synes den spiller bra.

Hvis det er linesource som er ønsket, så tror jeg disse kunne være av interesse:
    http://www.bg-speaker.de/downloads/rd-productinfo.pdf
    Går ikke helt ned, og må nok deles opp mot kanskje 200Hz hvis man ønsker skikkelig lydtrykk. Fordelen er at ekte linesources har mindre lydtrykkstap over distanse. En ulempe er at det visstnok skal være vrient å få tak i de største driverne.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geddes Abbey eller Summa (en større modell med 15" som kun selges på forhåndsspørsmål) er nevnt. Høy følsomhet, kontrollert spredning og dynamikk i toppklasse. Du skal virkelig slite med å finne en kommersiell høyttaler som er i nærheten av de. Her følger form funksjon og ikke omvendt som er tilfellet med de aller fleste kommersielle høyttalere. De har ikke dypbass, men bra nivå bass ned til ca. 100 Hz (litt lenger ned med Summa).

Summa er store og langt ifra diskré:

Abbey er svært tett på Summa lydmessig, men tar mye mindre plass:

Prisen på ferdig monterte Geddes høyttalere har steget kraftig i det siste, men man kan eventuelt kjøpe de som kit og spare mye.

Audiokinesis er et annet merke. Vedkommende har tidligere satt sammen Geddes høyttalere og bruker mye av samme høyttaler designet.

De selges vel i utgangspunktet samme med fire suber, men det er nok neppe noe problem og kun bestille stativhøyttalerne.
    AudioKinesis - sound that moves you

Mitt tips er at du i alle fall styrer langt unna stativhøyttalere med små elementer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har du CBT-36. Det er ikke stativer, men tar lite gulvplass. De går ned til ca. 50 Hz. Kan kjøpes ferdigmonterte ($8500) eller som kit ($1900 til introduksjonspris og $3000 senere). De krever eksternt delefilter (f.eks Behringer DXC 2496 eller DEQX) og en firekanals forsterker. Kommer også en mer påkostet versjon (større og dyrere elementer) som ferdigmontert.

De sprer mer til sidene enn Geddes og Audiokinesis høyttalerne, men de har totaltsett en jevnere og mer uniform respons. De taper svært lite SPL på avstand og nivået blir nesten likt enten man sitter i nærfelt eller oppholder seg på mange meters avstand. Lyden er nesten identisk enten du sitter, står eller ligger.

Don Keele's CBT (Constant Beamwidth Transducer) Page

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Er enig skulle ikke være umulig, men det krever nokk en del kunskap å få det rett. Og som du sier det blir fort penger i elementer, og får man det ikke til, så er jo det kjedelig. Det hadde kanskje godt ann å prøve noe enkelt først, så at dynabell hadde fultone elementer ned i under kr. 300 pr. stk. Da kunne man jo kjøpt inn og eksperimentert med disse. Ble det veldig bra, kunne man få en møbelsnekker til å lage kabinett, og så kjøpe bedre elementer.

Men igjen, jeg er veldig fersk på dette, så læringskurven ville blitt bratt.
    Men selv om det ikke ble så bra som jeg ønsket, hadde det sikkert vært morro.
    Nå skal det jo nevnes at Adyton'ene er svært enkle høyttalere, med delefilter kun på diskanten. Så at det skal gå an å få til noe tilsvarende tviler jeg ikke på.

Det finnes elementer som kan brukes til 100-lappen også, så det er jo klart at det er en mulighet. Eneste problemet er at det ikke er mange 3" som spiller noe særlig under 100 Hz og er nokså lineære. Men det går jo an å gå opp til 4" f.eks. Da blir det lettere. Trenger heller ikke like mange da.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Så har du CBT-36. Det er ikke stativer, men tar lite gulvplass. De går ned til ca. 50 Hz. Kan kjøpes ferdigmonterte ($8500) eller som kit ($1900 til introduksjonspris og $3000 senere). De krever eksternt delefilter (f.eks Behringer DXC 2496 eller DEQX) og en firekanals forsterker. Kommer også en mer påkostet versjon (større og dyrere elementer) som ferdigmontert.

De sprer mer til sidene enn Geddes og Audiokinesis høyttalerne, men de har totaltsett en jevnere og mer uniform respons. De taper svært lite SPL på avstand og nivået blir nesten likt enten man sitter i nærfelt eller oppholder seg på mange meters avstand. Lyden er nesten identisk enten du sitter, står eller ligger.

Don Keele's CBT (Constant Beamwidth Transducer) Page
    De virket jo veldig spennende, og ser jo bra ut også, i motsetning til Geddes.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Nå skal det jo nevnes at Adyton'ene er svært enkle høyttalere, med delefilter kun på diskanten. Så at det skal gå an å få til noe tilsvarende tviler jeg ikke på.

Det finnes elementer som kan brukes til 100-lappen også, så det er jo klart at det er en mulighet. Eneste problemet er at det ikke er mange 3" som spiller noe særlig under 100 Hz og er nokså lineære. Men det går jo an å gå opp til 4" f.eks. Da blir det lettere. Trenger heller ikke like mange da.
    Dette er tanker jeg også har gjordt meg. Kan ikke være veldig komplisert, og leter nå igjennom nettet for å se om det finnes ferdige oppskrifter på noen liknende.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at å gå for en kit løsning er tingen. Har sjekket med Selah audio, og de har også en CBT array laget i samarbeid med Don Keele. Litt større, og veldig spennende. Venter på kit pris.

Denne type høytaler har jo egentlig det jeg ser etter. En nesten lik lyd samme hvor du er. Mulighet til å spille veldig høyt, og med veldig lite tap av lydtrykk på avstand. Dette tror jeg er noe for meg. Og i kit pris er det jo en overkommelig kostnad.

Tilbakemeldingene av de som har hørt den er jo ekstremt bra.

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Har funnet ut at å gå for en kit løsning er tingen. Har sjekket med Selah audio, og de har også en CBT array laget i samarbeid med Don Keele. Litt større, og veldig spennende. Venter på kit pris.

Denne type høytaler har jo egentlig det jeg ser etter. En nesten lik lyd samme hvor du er. Mulighet til å spille veldig høyt, og med veldig lite tap av lydtrykk på avstand. Dette tror jeg er noe for meg. Og i kit pris er det jo en overkommelig kostnad.

Tilbakemeldingene av de som har hørt den er jo ekstremt bra.
    Den større versjonen med CBT kommer vel ikke som kit?

Det er muligens denne:

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den større versjonen med CBT kommer vel ikke som kit?

Det er muligens denne:

Helt riktig det er den. Et sammarbeid mellom Don Keele og Selah audio (Rick Craig). Det er også snakk om at den muligens kommer i en passiv versjon, men jeg har ikke fått noe konkret informasjon om denne høytaleren i det hele tatt, bare lest en del om den på: The Next Step...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er infoen jeg fikk angående den større modellen for ca. en uke siden:
    The larger version is still in the early prototype stages, it is taller, uses a 5-1/4 inch mid driver and a soft dome tweeter. Price has not been set at this point, because exact construction details are still being tweaked. It is a considerably larger speaker and will be more expensive than CBT36 and currently there are no plans to offer this product as a kit.
    Så det er altså ingen planer pr.dags dato å selge den som kit. Ferdig montert vil det nok koste ganske mye.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er infoen jeg fikk angående den større modellen for ca. en uke siden:

Så det er altså ingen planer pr.dags dato å selge den som kit. Ferdig montert vil det nok koste ganske mye.
    Virker ikke så vanskelig, han tilbyr ikke dette produktet nøyaktig, men tilbyr tilsvarende prudukt coustum med denne som utgangspungt. I kit versjon. Jeg driver å forhandler med han nå og venter på et design innenfor mine ønsker, og en pris i Kit versjon.

Venter i spenning.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    96 diskantelementer, tror jeg vil bli rimelig lei av lodding.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her 21 bass/mellomtoner. (mangler fortsatt tre).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her da? Noen fremgang?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hvordan går det her da? Noen fremgang?
    Tegninger av kassene er levert til en trappesnekker jeg kjenner. Han lovte å begynne denne uken. De siste elementene, delefilter, og kabler bli sendt fra statene i dag.

Så da håper jeg at kasser kan være ferdig snekret snart, og så lakkering, så kommer vel resten av utstyret fra statene neste uke.

Da er det bare å finne frem loddebolten og sette igang.

Ting tar tid, ingen tvil om det, men jeg håper og regner med at resultatet blir som ønsket.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •