Hva spiller høyest?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva spiller høyest?

En venn av meg skal ha sitt første anlegg, og han vil ha høytalere som spiller høyt og med god punch. Til nå har vi 2 alternativer:

1: Dali 850 og Harman Kardon 3480 = 4000kr (brukt,selges samlet)

2: CERWIN-VEGA VE-8F og DENON PMA-510AE = 3800kr (nytt)

Han hører i hovedsak på Hip-Hop(Tinie tempah, Lil Wayne osv..)

Hvilke av de 2 opsettene vil trykke mest?
    Er åpen for andre forslag, forsterker+høytalere til maks 4k.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter en stor knapp på Dali-oppsettet.
    Dali 850 har jeg testet og de ble foret med ca 500 watt. De kan spille HØYT.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der. Ville nok gått for Dali-pakken. Grei trøkk i de!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres bra ut :-D
    regner med de i tillegg er litt mer detaljerte, siden det er dali?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daliene har 92db følsomhet:
    http://www.dali-speakers.com/Admin/P...ures%2f850.pdf

Og CV har 91db følsomhet.
    VE 8F CERWIN VEGA HOME AUDIO SPEAKERS

Så Ca like høyt matet med like mye effekt. Men hadde ikke brukt Denon på Cv.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Daliene har 92db følsomhet:
    http://www.dali-speakers.com/Admin/P...ures%2f850.pdf

Og CV har 91db følsomhet.
    VE 8F CERWIN VEGA HOME AUDIO SPEAKERS

Så Ca like høyt matet med like mye effekt. Men hadde ikke brukt Denon på Cv.
    Å hvorfor ikke Denon på CV? Kommer selvsagt an på komponentene,men jeg har 20 års erfaring med Denon og CV sammen og enkeltvis og kan bare si at det er ikke noe å skamme seg over i det hele tatt. I 1992 hadde jeg DC-12 (solgte disse i fjor) med Denons kraftigste integrerte forsterker PMA1315 (2x115w) og den spilte fletta av 2 stk NAD 214 effektforsterkere brokoblet ( 2x240w) til tross for at NADene på papiret gav mere effekt. Så å si at Denon ikke funker med CV er bare tøys,men som i alle andre oppsett så gjelder det å lytte seg frem til det man liker best. Ingen ører er like.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan det hende han mente den Denon forsterkeren trådstarter vurderte å kjøpe =)

Han har helt rett i at Denon 510 er altfor svak til å drive det meste av Cw.

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali 850 begynner å få ganske mange år på baken, men hvis de ellers er i god stand hadde jeg valgt dem over hvilken som helst høyttaler fra Cerwin Vega.
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Å hvorfor ikke Denon på CV? Kommer selvsagt an på komponentene,men jeg har 20 års erfaring med Denon og CV sammen og enkeltvis og kan bare si at det er ikke noe å skamme seg over i det hele tatt. I 1992 hadde jeg DC-12 (solgte disse i fjor) med Denons kraftigste integrerte forsterker PMA1315 (2x115w) og den spilte fletta av 2 stk NAD 214 effektforsterkere brokoblet ( 2x240w) til tross for at NADene på papiret gav mere effekt. Så å si at Denon ikke funker med CV er bare tøys,men som i alle andre oppsett så gjelder det å lytte seg frem til det man liker best. Ingen ører er like.....
    Heftig at du har brukt Denon med CV i 20 år :P Dersom jeg hadde hatt CV hadde jeg nøyd meg med det billigste jeg fant med mest kraft. Lydkvalitetmessig er det ikke så veldig mye å gå på uansett

Newcomer martin97 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC 12 er i 4 ohm og da blir det 2 ohm i brokoblet modus noe ikke nad 214 takler

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin97
    DC 12 er i 4 ohm og da blir det 2 ohm i brokoblet modus noe ikke nad 214 takler
    Du leste ikke nøye nok. Jeg brukte 2 stk 214,altså én pr. høyttaler. Ikke noe problem da så lenge forsterkern er på 8 ohm......disse var på 2x80watt,men gav 1x240 watt brokoblet og ble da 4 ohm. Blir bare 4 ohm pr høyttaler da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Heftig at du har brukt Denon med CV i 20 år :P Dersom jeg hadde hatt CV hadde jeg nøyd meg med det billigste jeg fant med mest kraft. Lydkvalitetmessig er det ikke så veldig mye å gå på uansett
    Faktisk så er det ganske stor forskjell i kvalitet også på CV. Har testet massevis av forsterkere og det er ikke bare krefter man trenger,men klart det hjelper
    Har prøvd mange forskjellige CV høyttalere,men kommet frem til at DC-serien har vært den klart beste. Var made in USA og DC-12 veide 29 kg.Altså ca 4 kg mere enn dagens XLS-12. Den råeste komboen var DC-12 med en Dynamic Presicion effektforsterker til 50 000 kr på noen hundre watt....dessverre lånte jeg den bare.....

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du leste ikke nøye nok. Jeg brukte 2 stk 214,altså én pr. høyttaler. Ikke noe problem da så lenge forsterkern er på 8 ohm......disse var på 2x80watt,men gav 1x240 watt brokoblet og ble da 4 ohm. Blir bare 4 ohm pr høyttaler da.
    De fleste forsterkere ser vel bare halve lasten fra høyttaleren når de er brokoblet, gjør de ikke?
    Og en forsterker "er" ikke på 8 Ohm, effekt kan være oppgitt i 8 Ohm, og en 214 TRIVES vel best med 8 Ohm, men en 4 Ohms høyttaler er en 4 Ohms høyttaler, uansett hvilken forsterker du bruker.
    Hvis jeg ikke har misforstått ga du da dine 214 en 2Ohms last, noe de ikke takler, så at dette ikke spilte bra er ikke rart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    De fleste forsterkere ser vel bare halve lasten fra høyttaleren når de er brokoblet, gjør de ikke?
    Og en forsterker "er" ikke på 8 Ohm, effekt kan være oppgitt i 8 Ohm, og en 214 TRIVES vel best med 8 Ohm, men en 4 Ohms høyttaler er en 4 Ohms høyttaler, uansett hvilken forsterker du bruker.
    Hvis jeg ikke har misforstått ga du da dine 214 en 2Ohms last, noe de ikke takler, så at dette ikke spilte bra er ikke rart.
    Helt rett. En brokoblet 214 vil se halv last. I dette tilfellet 2 ohm. Dette er en last 214 ikke er spesifisert til å klare. I brokoblet modus begynner den å takke for seg nå impedansen går litt under 8 ohm (altså 4ohm reell last).

Dersom du derimot hadde en forsterker som paralellkoblet utgangene ville det bli motsatt. Da vill forsterkeren kunne levere dobbelt så mye strøm, og dermed drive høyttalerne bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den større CV DC15 som egentlig skulle ha samme forutsetningene som DC12. Begge er nominelt 8 ohm. DC15 ble målt til min 2,2 ohm som laveste impedans. Når man da brokbler en 214 vil den da se 1,1 ohm på det verste. Følsomheten var 94 db, noe som er langt i fra de 100 db som CV hevder.
    Jeg har testet dette i praksis med brokoblede 214 på begge modellene og overraskende nok bød det ikke på noen problemer.

Jeg er ikke noen utprega CV fan, men tør påstå at mange har fordommer fordi andre sier det eller de har hørt f.eks DC12 med en sliten 50 watter.

DC-serien hadde en ganske mørk og behagelig spillestil med stram bass, så som en rockehøyttaler fungerer de prima siden man kan spille høyt uten å bli lyttetrett over lang tid.

Dali 850 har ganske mange, bedre kvaliteter og som en komplett høyttaler er den overraskende god og jeg er villig til å vedde ganske mye på at de slår
    VE8F på alle områder.

Newcomer martin97 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Helt rett. En brokoblet 214 vil se halv last. I dette tilfellet 2 ohm. Dette er en last 214 ikke er spesifisert til å klare. I brokoblet modus begynner den å takke for seg nå impedansen går litt under 8 ohm (altså 4ohm reell last).

Dersom du derimot hadde en forsterker som paralellkoblet utgangene ville det bli motsatt. Da vill forsterkeren kunne levere dobbelt så mye strøm, og dermed drive høyttalerne bedre.
    Kan du forklare hvordan man paralellkobler forsterkere?
    har et par med DC12 og 2 stk nad 214 som jeg vill prøve dette på

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin97
    Kan du forklare hvordan man paralellkobler forsterkere?
    har et par med DC12 og 2 stk nad 214 som jeg vill prøve dette på
    Les her

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk så er det ganske stor forskjell i kvalitet også på CV. Har testet massevis av forsterkere og det er ikke bare krefter man trenger,men klart det hjelper
    Har prøvd mange forskjellige CV høyttalere,men kommet frem til at DC-serien har vært den klart beste. Var made in USA og DC-12 veide 29 kg.Altså ca 4 kg mere enn dagens XLS-12. Den råeste komboen var DC-12 med en Dynamic Presicion effektforsterker til 50 000 kr på noen hundre watt....dessverre lånte jeg den bare.....
    Jeg vet godt hva du mener jeg har ikke hørt dc12 men dc15 låter mye bedre enn dagens modeller. Deg låter dog fremdeles ikke veldig realistisk ift. Mye annet. Høy morrofaktor!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •