Penest lyd for minst mulig cash.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Penest lyd for minst mulig cash.

Heisann,

Har i lengre tid siklet på et skikkelig anlegg, og har funnet ut at jeg vil kjøre et oppsett med Airport Express digitalt til DAC, forsterker og høyttalere. (Med mindre noen har noen kraftige innvendinger mot dette oppsettet)

Tanken er uansett best mulig lyd for minst mulig penger. Sitter allerede på en Airport, så den skal være en kraftig lydkalkun før jeg velger noe annet.

Det siste året har jeg festet meg fullstendig på produktene til XTZ, og lurer på om det er noen heuristikker inne i bildet, eller om det faktisk er et fornuftig valg. Vil ha stativhøytalere av plass og estetikkmessige årsaker, og lurer på om det finnes noen høyttalere der ute som faktisk gir "bedre" lyd for pengene enn XTZ sin 99.25/26 serie. Har ennå ikke hørt de, men basert på tester ligger de ganske i tråd med hvilken type lyd jeg foretrekker.

Når det kommer til forsterker er jeg mer usikker, men hovedargumentet for XTZ sin egen forsterker er den innebygde DAC'en. Da kommer 1000 kroner spørsmålet; Er den andre integrerte forsterkere som burde tas med i betraktning, og på hvilket nivå ligger DAC'ene i forsterkere av denne prisklassen. Hvilket prisnivå på en CD spiller må man opp i for å få samme lyd?

Kom med tips til både høyttalere og forsterker som banker komboen min, inkluder gjerne også en god DAC dersom forsterkeren ikke har dette. Ser ikke for meg at DAC'en i Airport Express er noe særlig tess.

Har ikke skrevet opp et budsjett, men ikke over 10000, og helst under. Gjerne brukt.

På forhånd takk,

Morten

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftige tanker du har der.
    Ja, er med på AE ideen, og den er forsåvidt god, men har du tenkt på fjernkontroll? Har du iPod eller lignende du tenker å bruke.
    Elkjøp har/hadde tilbud på Squeezebox Duet til 998,- og det er et kupp. Dac`en i Duet er også ganske god faktisk. Den klarer også 24/96 noe AE ikke gjør. Ikke sikkert dette er relevant dog.
    XTZ er fornuftige høyttalere der presterer utover det man kan forvente, men der er jo et hav av gode høyttalere derute, men, rent faktisk trenger du ingen forsterker om du vil ha det maksimalt minimalistisk.
    Elac AM 150 er en utrolig sak, aktiv, med innebygget dac, til 4K.
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    http://www.stereofil.no/produkter/images/elac/am150.pdf
    Nuvel, bare et forslag.
    Ellers, der er ikke mange forsterkere med innebygget dac, HK har en Nad kan fås med en adapter og ellers stiger prisene fort når dac er innebygget.
    Bruker du pc som kilde kan det kanskje være lurt å se på en asynkron usb dac, etter sigende skal dette være overlegent, implementert korrekt.
    Tror vel egentlig først du bør gjøre deg noen tanker om hva du ønsker på komfort siden, hvilke features må du ha osv, viktigt dette er på plass ellers risikerer du å kjøpe katten i sekken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er den at jeg er student, og rommet mitt er i underkant av 8 kvm. Flytter ut om et halvt år, og da blir høyttalerene stuepynt. Har kikket på løsninger som B&W MM-1, men synes jeg mister så mye fleksibilitet ved valg av USB høyttalere.

Angående Duet har jeg vurdert den, og hovedgrunnen er fjernkontrollen. Duet er dog avhengig av en NAS eller PC for å kunne spille av lokalt innhold, noe som gjør at den mister appell fra min side. (Eller?) 24-bit er av liten interesse da nesten ingenting av musikken jeg hører på finnes på SACD, Society of Sound osv.

Hvis jeg går til anskaffelse av en iPod touch og iPhone senere kan jo disse spille direkte til AE via Airplay, noe som jeg synes virker veldig elegant.

Vet du hvor flaskehalsen ligger i dette oppsettet? DAC'en i XTZ forsterkeren?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •