SA mantra 60 vs Dali ikon 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer LimaFoxtrot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SA mantra 60 vs Dali ikon 8

Sitter nå med dali ikon 8 som jeg har brokoblet på en nad375bee og en 275bee
    spiller vertfall høyt og bra, men savner litt mere detaljer i musikken, har hørt mye positivt om mantra 60, er det noen som har noen erfaring med de ?
    er de mer detaljerte en ikon8 eller er de stort sett like på det området.
    ikon må vertfall være overlegen i bass.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd en annen forsterker eller gjort akustiske tiltake i rommet?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok også at en annen forsterker kan være løsningen her. Bytter du til Mantra, så tror jeg du vil savne trøkket du er vant til.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få gangske så mye trøkk med Mantra hvis du bare gir den nok effekt og riktig forsterker, som Hegel H200

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke proevd noen andre forsterkere, jeg leier bare huset, saa er begrenset hva jeg kan klaske opp paa veggene, har flyttet paa stereoen flere ganger, og fant den perfekte lytteposisjonen, men saa bor det 2stk til i huset som ikke likte den nye plaseringen av stereoen, saa da ble det en ny runde med annlegget rundt i stua. Har sett paa hegel sine, lyttet paa SA aura med hegel 200, imponerte veldig. men SA aura blir for liten for min del.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Type musikk?

Åssen musikk spiller du? Hva slags detaljer er det du savner? Ikon serien er jo nettopp kjent for dette med detaljer med sin bånddiskant. Hørte på Ikon 7 her om dagen og ble kraftig imponert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Dali gir bedre lyd enn SA i samme prisklasse, hørte på noen SA (husker ikke helt serien) til 10 lapper på soundgarden. Ble ikke akkurat imponert, virker som kassekonstruksjonen ikke er helt optimal imot høytalerne da det ble litt romling i lyden som jeg ikke likte. Testet de opp imot Dynaudio X12 og Focus 14, rett ved siden av SA, begge Dynaudio ga en god del bedre lyd enn de SA som var gulvhøytalere, selv på fyldighet i lyden.
    Gi Daliene en forsterker med litt mer varme i lyden, så blir nok lydbildet litt bedre også. Bånddiskantene spiller jo nydelig.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt variert, men mest dubstep og rock, mulig det er forsterkerne som ikke leverer, syns diskanten er for skarp, høres ikke så fint ut i høyere volum, men der igjen, spiller direkte fra iphone, kan det da være en løsning med dac ?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du spiller rett fra mobilen din er det et ganske håpløst utgangspunkt.. er musikken du har der komprimert i tillegg?

Det er ikke veldig mange gode løsninger du har å velge i om du vil ha digital lyd ut fra iphone, da trenger du feks en Cambridge ID100 dock + en D/A konverter..

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Åssen musikk spiller du? Hva slags detaljer er det du savner? Ikon serien er jo nettopp kjent for dette med detaljer med sin bånddiskant. Hørte på Ikon 7 her om dagen og ble kraftig imponert.
    Tenkte akkurat det samme, derfor kanskje forsterker eller akustikk er problemet.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dubstep er ikke musikk som er typisk detaljert.. Rock har veldig ofte helt forferderlige innspillinger. I tillegg så benytter du deg av en elendig signalkilde, så her er det ikke høyttalerne eller forsterker som er problemet.

Bytt kilde og hør etter om du merker forskjell.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Dubstep er ikke musikk som er typisk detaljert.. Rock har veldig ofte helt forferderlige innspillinger. I tillegg så benytter du deg av en elendig signalkilde, så her er det ikke høyttalerne eller forsterker som er problemet.

Bytt kilde og hør etter om du merker forskjell.
    +1

LimaFoxtrot:

Har du en CDspiller? eller har tilgang til en (evt. deponer en). Kjøp deg en CD med f.eks Kari Bremnes eller noe som folk anser som noe med mye detaljer/referansekvalitet. Også spill av den cden. Så finner du ut hvor bra det blir kontra dekomprimerte mp3 filer. Det er ganske stor forskjell, det skal jeg love deg. :P
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange tyr til opptak av Kari Bremnes og Diana Krall.
    Selv syns jeg Kari er veldig kjedelig, men Diana Krall går jo an å høre på til vanlig også.
    Jeg ville heller satt på musikk som du selv liker og kommer til å spille på annlegget for å teste med. Gjorde netopp dette selv, og da finner man fort ut hvilken høytaler man liker og ikke også. Hjelper ikke hvor bra enn høytalerne høres ut med Kari når man tenker å høre på Death metall akkurat, man trenger heller litt kjappe basser hvis man tenker på sistnevnte for å få den rette punchen på f.eks: tromme eller bass attack. Og kanskje heller større høytalere hvis man tenker mer på Dubstep for å få den rette dybden i bassen..
    Og ja, igjen så er det viktig med en forsterker som passer til høytalerne (det er ikke koslig med dotter i ørene etter 5 min lyttetid)..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LimaFoxtrot
    Det er litt variert, men mest dubstep og rock, mulig det er forsterkerne som ikke leverer, syns diskanten er for skarp, høres ikke så fint ut i høyere volum, men der igjen, spiller direkte fra iphone, kan det da være en løsning med dac ?
    Kan du være så snill å prøve bi-amping istedenfor bro-kobling og fortelle meg hva du syntes da?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye bra tips her skal teste bi amping, har ikke kommet saa langt at jeg har gaatt til innkjoep av cd spiller, men vurderer sterkt aa kjoepe nad sin nye bluray spiller, har en dock i fra nad kobblet til forsterkern,spiller fra spotify paa iphonen. men en heller billig sort. faar proeve de loesningene flere har kommet med. faar sikkert laant meg en god cd spiller ogsaa

(beklager mye rot i skrivingen, sitter paa jobben med engelsk tastatur)

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av na_X
    Mange tyr til opptak av Kari Bremnes og Diana Krall.
    Selv syns jeg Kari er veldig kjedelig, men Diana Krall går jo an å høre på til vanlig også.
    Jeg ville heller satt på musikk som du selv liker og kommer til å spille på annlegget for å teste med. Gjorde netopp dette selv, og da finner man fort ut hvilken høytaler man liker og ikke også. Hjelper ikke hvor bra enn høytalerne høres ut med Kari når man tenker å høre på Death metall akkurat, man trenger heller litt kjappe basser hvis man tenker på sistnevnte for å få den rette punchen på f.eks: tromme eller bass attack. Og kanskje heller større høytalere hvis man tenker mer på Dubstep for å få den rette dybden i bassen..
    Og ja, igjen så er det viktig med en forsterker som passer til høytalerne (det er ikke koslig med dotter i ørene etter 5 min lyttetid)..
    Nå var det vel strengt talt å høre forskjell på gode og dårlig opptak ostemannen prøvde å komme frem til. Og kilde, for å merke forskjellen på iPhone kontra CD-spiller.

Kan du utdype hva kjapp bass er?

Hvis du har en høyttaler som spiller riktig, så vil du finne ut at en høyttaler som spiller veldig riktig fort blir kjedelig. Dette er ikke høyttalerens skyld, men den dårlige masteringen av musikken. Dette kan dog gjøres noe med om man bruker litt EQ, men da blir det feil på musikk som er mastret riktig..

Grunnen til at man bruker Kari Bremnes osv. er som sagt for å skaffe en referanse, utgivelsene har god lyd, og da forteller disse innspillingene mye mer om høyttalerne enn om man blaster dårlig innspilt death metal.

Hvis du lider av dårlig bass/midbass, så er det nok kassekonstruksjon, romplassering eller forsterker som er årsak, ikke at bassen er "treg". Er ikke noe som heter treg bass. 50hz er 50 svingninger i sekundet, enten du vil det eller ikke. Det skulle ikke være mulig for et element å spille f.eks 45Hz når det blir bedt om å spille 50Hz. Da hadde det vært noe alvorlig galt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •