B&W 705, bra eller er det andre bedre alternativer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 705, bra eller er det andre bedre alternativer?

Har en tanke om å bytte høytalere og da gjerne over til stativhøytalere. Rommer er 11 kvm. Hittil har jeg kjørt surround, men tanken på ren stereo har ligget i hodet i noen måneder nå.
    Som overskriften sier så har jeg litt lyst til å prøve B&W 705, rett og slett etter et videoklipp jeg har sett av dem, samt omtaler, Men er det noen her inne som har hørt dem og er det alternativ jeg bør se på nærmere i omtrent samme klasse?
    Forøvrig, 4-5000,-...er det mye for et par i bra stand?

Type musikk jeg hører på nå er Bernhoft, Bremnes, Cohen, Tom Waits.....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinbekkhaugen
    Har en tanke om å bytte høytalere og da gjerne over til stativhøytalere. Rommer er 11 kvm. Hittil har jeg kjørt surround, men tanken på ren stereo har ligget i hodet i noen måneder nå.
    Som overskriften sier så har jeg litt lyst til å prøve B&W 705, rett og slett etter et videoklipp jeg har sett av dem, samt omtaler, Men er det noen her inne som har hørt dem og er det alternativ jeg bør se på nærmere i omtrent samme klasse?
    Forøvrig, 4-5000,-...er det mye for et par i bra stand?

Type musikk jeg hører på nå er Bernhoft, Bremnes, Cohen, Tom Waits.....
    Jeg hørte disse høyttalerne for noen år siden - og det jeg husker er at de har en noe frempå spillestil - som greit kan holdes i sjakk av passende kilde og forsterker. Det spørs litt hvordan du liker klangen.

Som stativhøyttalere flest, har de ikke allverdens dypbass. Men det kan være et bra alternativ i et såpass lite lytterom som ditt. Som B&W flest, har disse godt av strømsterk elektronikk.

Hva disse er verdt i dag, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endringer

Hadde tenkt til å kvitte meg med H/K 260 og skaffe meg stereoforsterker (sonderer fortsatt terrenget der), samt beholde den gamle Rotelen min.... Når det gjelder dypbass, så kan vel sub supplere dette...hvis nødvendig. Hvordan er de for eksempel mot B&W sin mindre modell 685?

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på Dynaudio dm 3/6, 3/7 og Exite x12 på Soundgarden

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Ta en titt på Dynaudio dm 3/6, 3/7 og Exite x12 på Soundgarden
    Er det Dynaudio 2/6 og 2/7 du tenker på? (fant ingen Dynaudio 3//):?

I så fall så har jeg tenkt på dem før ja. Mener det var 2/6 jeg såvidt hørte på soundgarden i Oslo, men elendig service gjorde at jeg var snar der og fikk egentlig ikke dannet meg noe godt bilde.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kan leve med en høyttaler med litt kjipt utseendet, så vil jeg anbefale disse:
    Behringer TRUTH B3031A - Kr. 2.023,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!
    Prisen er pr. stykk.
    De er aktive, slik at du bare trenger forforsterker.

Jeg er overbevist om de er langt bedre enn B&Wene og de de mye enklere å tilpasse et lite rom siden de har kontrollert spredning og gode justerings muligheter.

Har forøvrig eid B&W 703, og de var spisse og harde i toppen. B&W 704 husker jeg derimot som mye mørkere og behagelig i diskanten, men jeg vet ikke hvordan 705 er.
    Uansett så synes jeg du bør kjøpe høyttalere med kontrollert spredning til et lite rom. Det gir mindre plagsomme refleksjoner.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan 705 låter har veldig mye med rommet å gjøre (som alle andre høyttalere). Når jeg hadde disse høyttalere opplevde jeg de som velspillende og med imponerende god bass med tanke på at det er stativhøyttalere. Opplevde de heller ikke som spesielt frempå.

Kombiner de med en kraftig forsterker så angrer du nok ikke. Jeg kjøpte disse nye og var fornøyd, så til 4-5,000 så burde det være mye for pengene!
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke lettere..

Orso og Hybris....det ble jo ikke lettere nå da selv om jeg heller mot Hybris? Orso, har aldri hørt om de høytalerne en gang. SSkal selvfølgelig ikke avslå dem derfor, men som du også sier....de så ikke bra ut :???:
    Slik jeg opplever rommet mitt, så er jeg vel litt plaget med bassen. Det skal ikke store bevegelsen til for at bassen forsvinner.

Hybris, hva slags forsterkeri benyttet du på 705?

Nå skal jeg til Stavanger i neste uke. Får kanskje ta meg en tur innom Resonans, Hifiklubben og Soundgarden og lytte litt der. Får jo ikke lyttet til 705 men kanskje lytte til andre B&W og eventuelt Dali Mentor 2 og Dynaudio.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hybris, hva slags forsterkeri benyttet du på 705?

.
    Har jo sett på profilen din flere ganger før, men ikke fått med meg at du hadde 705 og EC før

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Behringer høyttalerne har fått strålende tilbakemeldinger, og de går for være et ekstremt kupp til prisen.
    Jeg regner i grunnen med de spiller ringer rundt alt av hifi høyttalere opp til minst 15k.....

De er nok låte meget nøytrale, og de har ikke mye bass under 50 Hz. Jeg vurderer å kjøpe et par selv, eventuelt den mindre modellen med 6,5".
    Husk at du har 14 dagers angrefrist ved nettkjøp. :wink:
    Bedre å prøve høyttalere hjemme hos deg selv framfor å høre på oppsett i andre rom med andre akustiske forhold. Du vet ikke hvordan de vil låte før du har prøvd hos deg selv.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm..

Orso..du sier jo noe...prøve hjemme hos meg selv hadde jo absolutt vært en fordel..må kanskje sjekke litt nærmere da.

Får Google litt....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du velger av høyttalere, så er det beste tipset jeg kan gi at du prøver de hjemme. En seriøs forhandler bør kunne la deg ha høyttalere på hjemlån. Og så har du selvsagt nettbutikker og angrefristen.
    Da er du langt sikrere på å unngå bomkjøp. Hvordan høyttalere fungerer i et rom er det viktigste for totalresultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround.no har tibud på XTZ 99.26 nå om dagen. De spiller dypere bass enn B&W´ene og minst like bra diskant og mellomtone. Verdt å sjekke ut:-D
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

låne

Låne høytalerne hjem er egentlig umulig....er kun elkjøp og expert her Så nettbutikk eller brukt er alternativene.

XTZ har jeg sett på lenge ja, men er ikke helt overbevist. Vet ikke helt hvorfor. :-?

B&W 685 hørte jeg i oslo på både denon og nad. Kan si at jeg likte dem. Hørte også Klipsch Rb-61 på Vincent i Bergen ifjor. Morsomt det også, men heller egentlig mer mot B&W av de to merkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man velger jo gjerne høyttalere ut fra hva slags lydbilde man liker.....og litt ut fra lommeboka selvsagt:???: Demo må til, gjerne flere ganger.

Men ut fra det jeg har klart å lytte meg frem til, så er det få om ingen høyttalere som slår XTZ. 99.26 stativhøyttalere til 5 k er rett og slett et kupp....bånddiskant og SEAS mellomtone/basselement spiller nydelig med riktig elektronikk:-D

Du sier du ikke er overbevist av XTZ. Greit nok det, men har du virkelig fått en seriøs demo av disse eller er det bare navnet som klinger, ja, litt så som så?
    Uansett så lager jo B&W og Dali fantastiske høyttalere, så du kan vanskelig trå feil her, men til 4-5 lapper, tja?

Poenget mitt er ikke å reklamere for XTZ, men; bruk ørene og lommeboka når valget skal tas:-D
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo sett på profilen din flere ganger før, men ikke fått med meg at du hadde 705 og EC før
    Joda. Har hatt 705 et par år, og har vel hatt tre-fire forskjellige Electrocompaniet.

Jeg hadde AW100 og deretter AW250 på B&W 705. Nylig solgte jeg en Electrocompaniet ECI-4, og han som kjøpte den hadde nettopp B&W 705, og hadde tidligere kjørt sine 705 med hell på Electrocompaniet. Så det vil jeg mene er en god match.

Samtidig må jeg presiere som andre nevner at det er vanskelig å si noe konkret før du har hørt de i egen stue. Stativhøyttalere vil jo uansett aldri gi deg gjeddedyp bass på høyt volum, så du kan jo vurdere å kombinere med en sub.

Uansett er det jo dette som er moro med hifi på brukten, det er jo egentlig bare å kjøpe og prøve, og så evt selge videre etterhvert hvis du finner ut at det ikke var innertier.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Du sier du ikke er overbevist av XTZ. Greit nok det, men har du virkelig fått en seriøs demo av disse eller er det bare navnet som klinger, ja, litt så som så?

Poenget mitt er ikke å reklamere for XTZ, men; bruk ørene og lommeboka når valget skal tas:-D
    Er ikke sånn negativ til XTZ. Har jeg ikke hatt noen som helst demo av dem så skal ikke avvise dem helt nei. Det ville vært feil. Mens vi nå er inne på XTZ, er det noen forskjell mellom 99.25 og 99.26, bortsett fra kabinettet?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Samtidig må jeg presiere som andre nevner at det er vanskelig å si noe konkret før du har hørt de i egen stue. Stativhøyttalere vil jo uansett aldri gi deg gjeddedyp bass på høyt volum, så du kan jo vurdere å kombinere med en sub.

Uansett er det jo dette som er moro med hifi på brukten, det er jo egentlig bare å kjøpe og prøve, og så evt selge videre etterhvert hvis du finner ut at det ikke var innertier.
    At dypbassen ikke er der med stativhøytalere er ok. Har en Audio Pro sub som jeg synes spiller overraskende bra og som jeg har planlagt å ha med videre.

Ikke alltid så lett å få fatt i høytalere som kan sendes på brukten. Men, morsomt å prøve nytt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sånn negativ til XTZ. Har jeg ikke hatt noen som helst demo av dem så skal ikke avvise dem helt nei. Det ville vært feil. Mens vi nå er inne på XTZ, er det noen forskjell mellom 99.25 og 99.26, bortsett fra kabinettet?
    Nei, de har identiske elementer, kun forskjell på kabinettkonstruksjon. De skal spille så godt som identisk8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kamerat med XTZ 99.26, og de spiller også flott, absolutt verdt en lyttt de også.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •