2stk liggende RF82 som center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2stk liggende RF82 som center?

Sitter og ser på 2 stk rf82 jeg har til overs, og tenker for morro skyld. Hvordan vil det bli og legge disse oppe på hverandre i motsatt retning og bruke de som center. Bassene vil jo da ligge over hverandre, mens diskantene vil jo ha høydeforskjell og langt til siden. Vil selfølgelig bli drevet av effektforsterker og Y-splitt for og få samme signal. Tanker?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmere ettertanke. Kanskje bedre om de ikke ligger oppe på hverandre, men liggende inntil hverandre, så diskantene kommer inntil hverandre

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å selge dem, og kjøpe deg en RC-64 istedet?!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist Alkar. Joa, er i planen det, men er så skjeldent de dukker opp på brukten, og når det dukker opp en, så kjøper vel du den før meg var bare litt "brain-storming" jeg dreiv med nå. Må evt uansett vente til jeg får igjen effekten fra verkstedet med og prøve.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i det minste koblet ut diskanten i den ene, slik at du ikke får mye utfasinger i toppen. Er bare noen cm forskjell som skal til før du får problemer, noe veldig mange med dobbel center ikke tenker på dessverre.

Ellers så er det jo teknisk mulig sålenge forsterkeren klarer det.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg ville i det minste koblet ut diskanten i den ene, slik at du ikke får mye utfasinger i toppen. Er bare noen cm forskjell som skal til før du får problemer, noe veldig mange med dobbel center ikke tenker på dessverre.

Ellers så er det jo teknisk mulig sålenge forsterkeren klarer det.

Geir Arne
    Se der se. Godt det finnes folk som har mer erfaringer og tanker enn det jeg har:-D Blir nok til og prøve, men noe fast opplegg blir det nok ikke. blir jo en rimelig lang senter og. hehe.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg kommer ikke til å kjøpe en brukt. Har faktisk vært og bestilt meg en ny, så jeg får forhåpentligvis den iløpet av en uke eller to. Men uansett så skulle det vel la seg gjøre å legge ned to stk, og drive dem sammen som senter kanal, men jeg har trua på at ganilsen har mer kontroll på detta en meg. Da får du iallefall en killer kraftpakkeda! Men skulle ikke du ha akustisk lerret? Kan du ikke da bare sette dem opp rett bak?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nei, jeg kommer ikke til å kjøpe en brukt. Har faktisk vært og bestilt meg en ny, så jeg får forhåpentligvis den iløpet av en uke ellr to. Men uansett så skulle det vel la seg gjøre å legge ned to stk, og drive dem sammen som senter kanal. Da får du iallefall en killer kraftpakkeda! Men skulle ikke du ha akustisk lerret? Kan du ikke da bare sette dem opp rett bak?
    Se der ja. Bare og gratulere da. Blir spennende. Ikke akustisk nei. Har et vanlig Adeo. Grunnet lengden på rommet er det ikke plass til akustisk, og høytalere bak.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får man egentlig koblet ut en diskant? Kan man gjøre det uten å åpne opp høytaleren fysisk? Og Ganilsen, gjelder dette også for folk som har to senterkanaler for å utvide sweetspot?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fr82 har bi-wire mulighet, men husker ikke hvilken frekvenser som er inn/ut på terminalene, diskant øverst, bass/mellomtone nederst?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Hvordan får man egentlig koblet ut en diskant? Kan man gjøre det uten å åpne opp høytaleren fysisk? Og Ganilsen, gjelder dette også for folk som har to senterkanaler for å utvide sweetspot?
    Som duppi dupp er inne på trodde jeg RF-82 har bi-wire terminaler, og dermed kobler man bare ut de to øverste. Litt usikker på hva dette gjør med total impedanse på høyttaleren, men tror det går bra.

Mulig jeg ikke skjønner spørsmålet, eller kjenner noen som har gjort det samme, men den eneste grunnen til å velge to stk center er vel å "løfte" lydbilde til midt på skjermen. Man får jo også ekstra headroom. I prinsippet går det jo greit med to centere, men så fort man lenere seg tilbake kommer det utfasinger. Jo lenger unna "sweetspot" jo lenger ned i frekvens. Og da snakker vi cm. Håper det svarte på spørsmålet.

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cossie87
    Nærmere ettertanke. Kanskje bedre om de ikke ligger oppe på hverandre, men liggende inntil hverandre, så diskantene kommer inntil hverandre
    Det vil skape problemer, du vil få utfasinger på diskantene og resultatet vil bli noen veldige topper og bunner i frekvensgangen på diskanten. Det beste resultatet får du med en stående som senter.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags bakhøyttalere har du trådstarter? Er det type "stativ/bokhyllehøyttaler vil det trolig være bedre å bruke dem som senter og RF82'ene som bakhøyttalere.

Det jeg ville prøvd i dette tilfelle er å koble RF 82'ene på en stereoforsterker/effektforsterker og kjørt dem som sub på receiverens subutgang. Men sub har du kanskje nok av fra før?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det vil skape problemer, du vil få utfasinger på diskantene og resultatet vil bli noen veldige topper og bunner i frekvensgangen på diskanten. Det beste resultatet får du med en stående som senter.
    Tror nok jeg sparer meg selv for bering opp og ned kjeller med 2stk rf82 nå. Venter til rc64 er i hus, og slipper unna med en tur 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hva slags bakhøyttalere har du trådstarter? Er det type "stativ/bokhyllehøyttaler vil det trolig være bedre å bruke dem som senter og RF82'ene som bakhøyttalere.

Det jeg ville prøvd i dette tilfelle er å koble RF 82'ene på en stereoforsterker/effektforsterker og kjørt dem som sub på receiverens subutgang. Men sub har du kanskje nok av fra før?
    Jeg kjører noen eldre rs3 som bakhøytalere. Men som sagt i første innlegg, var dette en tanke jeg bare lekte meg med da jeg satt og så på de rf82 jec hadde til overs. Men må si det ligger utrolig mye kunnskap blandt folk her inne på forumet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •