Erfaringer med Canton Movie CD-1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med Canton Movie CD-1?

Hei,

Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av Canton Movie CD-1 høytalersett: http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=104770
    Det viktiste kriteret ved dette valget er størrelse og design. Jeg tror det vil passe perfekt i min lille stue.

Skal bruke det sammen med en Onkyo 484 reciever, samt en DV575A DVD-spiller.

Anlegget skal brukes til hjemmekino, samt flerkanals musikk (SACD og DVD-A).

Før jeg bestemmer meg ønsker jeg gjerne synspunkter på følgende:
    - Vil et slik sett gi god surround lyd?
    - Passer det til min reciever og DVD-spiller?
    - Hvor i Norge får jeg kjøpt et slikt sett med gulv-høytalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....hva er forskjellen på Movie CD 1 og dette:
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=10192

Ser forøvrig at AVHIFI også har Movie CD 1, men til en litt vel høy pris?
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=9312

Mener jeg har sett den til under 5000, men klarer ikke å finne den nå.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom Canton Movie CD1 og Canton Movie 10MX II er vel hovedsaklig at alle høyttalerne i CD1 har hakket større kabinett. De går altså litt dypere i bassen. Ellers er neimen ikke forskjellen så stor.
    Har forøvrig et enda mindre Canton-sett i stua selv, og synes det gjør en anstendig jobb i hjemmekinoen. For musikk blir det for slapt i nedre mellomtone/øvre bass. Men disse settene er hakket større enn mitt.
    Prisene (ihvertfall på den svenske siten) er det ikke noe å si på.

Generelt vil jeg si at Canton er et av de merkene som imponerer mest når det gjelder å få god lyd ut av små bokser. KEF er et annet merke som klarer det samme.

Mitt syn på saken er at hvis man ikke er ute etter høyt lydtrykk, og hovedsaklig skal bruke systemet til film, så er dette et ypperlig valg til prisen. Til TV passer det flott. Tror nok at man ved stort bilde (projektor og lerret) vil føle behov for noe som trykker litt mer. Det er jo viktig at lyd og bilde matcher hverandre i størrelse...

For å finne ut hvem som selger konkrete Canton-produkter i Norge tar du kontakt med Njål Hansson, som er importør: http://www.njal-hansson.no/kontakt.htm
    De svarer ganske greit på telefonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! :-)

Så du vil ikke anbefale CD1 til flerkanals musikk (SACD(DVD-A)?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikX
    Takk for svar! :-)

Så du vil ikke anbefale CD1 til flerkanals musikk (SACD(DVD-A)?
    Ville nok hatt noen litt større satellitter da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det alternativer som egner seg godt til både musikk og film som er like kompakte?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, neppe.
    Grunnen er at kombinasjonen av lite membranareal og liten kasse gir en tidlig avrulling som gjør at de små boksene rett og slett ikke går dypt nok. Synes Audio Pro Image 12 med sitt 4.5"-element såvidt går dypt nok. Det er foreløpig (basert på erfaring) den minste høyttaleren jeg har hørt som går bra nok ned til subwooferen tar over, men den lider litt under kompresjon hvis man presser den på volum.

Husk også at "bra nok" er et relativt begrep. Det er ikke sikkert bra nok for meg er det samme som bra nok for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Husk også at "bra nok" er et relativt begrep. Det er ikke sikkert bra nok for meg er det samme som bra nok for deg.
    Veldig godt poeng. Jeg er som sagt langt fra lydfrik, så jeg er usikker på hvorvidt jeg vil høre de "mangler" i lyden på et CD-1 sett som du hører. Såfremt det ikke høres direkte dårlig ut (bokslyd e.l.) så tror jeg at et slikt sett faktisk vil oppfylle mine krav.

Eneste måte å finne det ut er vel å få det demonstrert, men det virker å være vanskelig da ingen butikker ser ut til å ha dem :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett dem hos Expert og Euronics, men det beste er vel å kontakte importøren: http://www.njal-hansson.no/kontakt.htm
    De vet helt sikkert hvem som har tatt inn disse seriene.

Når det gjelder postordrekjøp, så har du minst 14 dagers angrefrist, så du får sjansen til å teste ut skikkelig hjemme. Dette får du ikke med mindre du avtaler det ved kjøp over disk (Elkjøp har jo 30 dagers returrett som standard, men dette er ikke noen selvfølge andre steder).

Det eneste du risiskerer ved å bestille på postordre er å måtte legge ut returporto, tror jeg... Har selv et Canton-sett som er mindre enn CD-1 og synes det fungerer fint på film, men savner nettopp det gode stereoperspektivet og fylden i nedre mellomtone/midbass ved lytting til stereomusikk.

Jeg er egentlig imponert over hva Canton får ut av så små bokser og har ikke noe problem med å anbefale Canton for dem som ikke har penger/plass/lyst til noe større. Bare ikke forvent underverker i musikkgjengivelsen, da må det litt større membraner og kabinettvolumer til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar roffe!

Jeg fant nettopp følgende review:
    http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=4286

Settet får jo brukbar omtale, men han sier ingenting om musikk :cry:

Anyway - jeg har sendt en mail til Expert på Ullevål for å høre om de har høytalerne inne slik at jeg kan komme å høre på dem. For bare håpe de gidder å svare meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •