Spørsmål angående valg av høyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående valg av høyttalere.

Hadde en tråd for noen dager tilbake her angående en "hjemmekino", valgte falt til slutt på et tilbud elkjøp har denne uka Canton Movie 65+Pioneer VSX 421(3300kr), bare satt opp høyttalerne i 2.1 så langt, og kjenner jeg allerede savner litt trykk som jeg syntes de 2 Dynavoice høyttalerne jeg hadde for en stund tilbake.

Blir sikkert litt artigere når Canton settet blir satt opp i 5.1, men lurer allerede på om jeg skal droppe hele greia, og heller legge litt mer penger i et 2.1 system, dette er mest med tanke på plassen jeg har å gå på, rommet er 14 kvadrat, men mye av rommet går bort til seng, pcbord, skap++.

Trenger da altså ny forsterker(regner jeg med?) og nye høyttalere(2 front og en sub ser jeg for meg, muligens jeg venter litt med sub også, kommer litt an på front høyttalerne tenker jeg), pris rundt 8000kr, men kan vel strekke meg mot 10. Bruksområdet blir vel musikk/spill og litt film, men som regel så blir film sett på PCen med hodetelefonene(Denon AH-D2000), blir vel mest spill tenker jeg, så sånn sett så hadde vel et 5.1 system hvert greit, men får vel overleve med 2.1, burde vel gå greit så lenge det spiller bra. Kan vel også nevnes at når det kommer til lyd så er det vel bass jeg foretrekker mest, men også interessert at det jeg spiller av høres slik det var ment å høres, altså et normalt lydbilde, er det ikke det det kalles?

Oppsettet jeg hadde før bestod av Denon AVR-1610 og 2 Dynavoice M-65 høyttalere. Dog nå lurer jeg på om jeg kanskje skal gå for en stereo forsterker denne gangen, men er jo fint med surround forsterker, for man vet jo aldri om man plutselig skulle ønske å oppgradere, men er vel lite sannsynlig for øyeblikket med tanke på plassen her.

Ser at Elkjøp har Pioneer VSX 921 på salg denne uken til en veldig flott pris, og slik jeg har forstått det har mange vært fornøyd med denne, samt at den har vunnet en eller annen award, ellers så jeg også en Marantz forsterker, NR1602 var det vel, om må si jeg likte størrelsen, men den har jo "bare" 50w per kanal om jeg har forstått riktig, og det høres jo litt lite ut, men har egentlig lite peiling når det kommer til slikt, hvor mye har x antall watt per kanal å si? Stereo forsterkere så er jeg egentlig helt blank, så der har jeg null peiling på hva jeg skal velge mellom.

Når det kommer til høyttalere så er jo muligheten å gå for noe Dynavoice igjen, men vet ikke helt, titta litt på Klipsch, da det virker som høyttalerne deres får mye skryt, men er usikker på hva slags utstyr man må ha for å dra de, samt om de vil spille noe bra på et rom av størrelsen som jeg har. Ellers så ser Jamo interessant ut også, men igjen så trenger jeg noe tips her, på hva som evt. vil funke bra/greit på et rom av størrelsen som jeg har nevnt over. Men skjønner at til syvende og sist så er dette noe jeg selv må finne ut av, men er flott med anbefalinger så man har en liten pekepinne på hva man skal gå/høre etter.

Så ja, det var vel det meste, hva mener dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt funnet noen høyttalere enda, men titta litt på en surround forsterker fra Yamaha, RX-V771, er dette en god forsterker? Hvordan er den kontra Onkyo TX-NR609 eller Pioneer VSX-921? Yamaha'en er dyrest ser jeg hvertfall.

F.eks Yamaha RX-V771 og et par Jamo S 606 høyttalere? Hvordan ville det fungert?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe forslag? Har ikke noe imot brukt heller, er forøvrig ute etter det som gir meg mest lyd for pengene.

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd alle 3.
    Har nå Yamahaen pga pre out, skal ha Onkyo 809 snart.
    Men trenger du ikke pre out er 609 den beste i mine øyne. Lyden i stereo er kanskje et hakk bedre på 921 men på alle måter ellers er den bakerst.
    609 er den mest strømsterke og har best dlna og app muligheter. 771 er kurant men et hakk bak 609 igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva pre-outs er, men de blir brukt for å bygge ut systemet gjør de ikke? Altså fra 5.1 til 7.1 f.eks?

809 fra Onkyo blir i meste laget for min del, men godt å høre at 609 ikke er så verst, for prisen på den er jo veldig overkommelig. Av de 3 nevnte surround forsterkerne her ligger jo den midt i for øyeblikket ca. Vet ikke normal pris på 921 fra Pioneer, men 2500kr på elkjøp er jo veldig billig vil jeg tro?

Åpen for andre forslag også, men etter innlegget fra @borabora så frister vel Onkyo 609 mest for øyeblikket.

Blir jo bare stereo med det første uansett, evt. en sub også. Og med tanke på det, så tar jeg gladelig imot forslag til høyttalere også som sagt =)

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitrius
    Litt usikker på hva pre-outs er, men de blir brukt for å bygge ut systemet gjør de ikke? Altså fra 5.1 til 7.1 f.eks?

809 fra Onkyo blir i meste laget for min del, men godt å høre at 609 ikke er så verst, for prisen på den er jo veldig overkommelig. Av de 3 nevnte surround forsterkerne her ligger jo den midt i for øyeblikket ca. Vet ikke normal pris på 921 fra Pioneer, men 2500kr på elkjøp er jo veldig billig vil jeg tro?

Åpen for andre forslag også, men etter innlegget fra @borabora så frister vel Onkyo 609 mest for øyeblikket.

Blir jo bare stereo med det første uansett, evt. en sub også. Og med tanke på det, så tar jeg gladelig imot forslag til høyttalere også som sagt =)
    Pre out er enten som du sier å bygge ut eller f.eks til å kjøre egen effektforsterker til frontene.
    Ja 809 er vel kanskje litt over budsjett iallfall når både 921 og 609 har vært nede i 2500 i løpet av den siste tiden.
    Det er helt grei pris, og du har 30 dager returrett så fint å teste på den tiden. ( D j har gjort selv. )

Har Klipsch rf 62 selv som du nevner som et forslag men tror kanskje de blir litt store til rommet. Evt liker jeg godt de andre jeg har hatt Audio Pro avantek 9 som det er aktive basser i. Er vel 3 sett på brukten til salgs. De er store men spiller også veldig bra. Men anbefaler og dra litt rundt å høre på ht, evt følge med på bruktmarkedet her og på finn så får man ofte bra ht til omtrent det halve av nyprisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar over at det beste er å ta turen ut for å lytte, men ettersom jeg ikke har så mye kunnskap om hva jeg skal se etter så hadde det vært flott med litt anbefalinger på hva som eventuelt kan falle i smak. Og er som sagt veldig glad i å få mest mulig ytelse for pengene.

Har tidligere hatt et par Dynavoice M65 høyttalere og det gikk forsåvidt fint, med tanke på størrelse, men ja om det er snakk om høyttalere som er stort mye større enn disse Dynavoice høyttalerne så blir det nok litt i meste laget vil jeg tro ja.

Ellers takk for svar =)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil Denon AVR-1912 være i forhold til de nevnte forsterkerne? Hadde jo AVR-1610 før, og var relativt fornøyd, dette er jo noen generasjoner over igjen, samt "høyere" modell.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Onkyo TX-NR609 eller Denon AVR-1912 og et par Dynavoice Definition DF-8? Er det noe god kombo tror dere?

Nettopp levert tilbake Canton settet nå, så trenger noe nytt snarest :P

Edit: Hørtes også på disse Jamo S606 høyttalerne hos Elkjøp nå nettopp, spilte ikke så galt i mine ører akkurat, dog de var satt sammen med en ganske så buldrene bass fra Yamaha om jeg ikke så helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat slått til på yamaha høytalerpakka fra Lefdal til 4000... Har bare stereoforsterker, enn så lenge, en cambridge a640 v1 med 2x65w, og jeg egentlig så fornøyd som det går an å bli Spiller akkurat sånn jeg hadde håpa! Litt skarp i diskanten kanskje, men det er nok en vanesak da det er veldig lite over hva jeg ville ha

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du link til denne du snakker om?

Men lurer på om jeg skal ta turen til elkjøp igjen for å gå for et par Jamo S606 og evt. forsterkeren de anbefaler til den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: Elkjøp har vel 30 dagers åpent kjøp, så da kan du jo levere tilbake det du har kjøpt, og heller kjøpe den nye utgaven av Dynavoice M-85 (v.3), om du var fornøyd med M-65, så er jo M-85 bare enda mer av det gode.

Av stereoforsterkere så finnes det slik jeg ser det lite bra som er nytt. Om jeg skulle kjøpt en splitter ny stereoforsterker i dag, ville nok valget falt på XTZ A100 D3.

Dukker stadig opp rimelig brukte stereoforsterkere, selv så har jeg en forkjærlighet for NAD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, klar over 30 dagers returretten på Elkjøp, brukte den nettopp på Canton settet som sagt.

Men regner med at Jamo S606 også burde være et lite steg opp fra Dynavoice M65? Eller ligger de veldig likt? Dynavoice M65 kosta jo snaue 2000kr i sin tid, mens fullpris på Jamo er vel rundt 4000kr? Dog elkjøp har de jo til en veldig fin pris for øyeblikket.

Og hvor ligger egentlig Dynavoice M85 og Definition DF-8 på skalaen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte litt på s606 da jeg egentlig hadde bestemt meg for disse, men selv synes jeg de mangla litt for mye i mellomtonen... Men så er jo lyd smak og behag også... Hele forumet forguder Klipch, selv har jeg ikke så mye til overs for de :P

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Men så er jo lyd smak og behag også... Hele forumet forguder Klipch, selv har jeg ikke så mye til overs for de :P
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Jeg hørte litt på s606 da jeg egentlig hadde bestemt meg for disse, men selv synes jeg de mangla litt for mye i mellomtonen... Men så er jo lyd smak og behag også... Hele forumet forguder Klipch, selv har jeg ikke så mye til overs for de :P
    +1

Klipsch er morro 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var nettopp Jamo S606 og Onkyo 609 kjøpt. Så noen KEF gulvstående høyttalere som hadde en meget fin størrelse, var noen par centimeter lavere enn Jamo'ene, må si jeg likte størrelsen på de, dog kosta de litt mer enn budsjettet jeg hadde satt. Tror det var KEF 500 eller noe, kanskje det blir neste :P

Uansett fikk høre 609 og S606 på Elkjøp og syntes det hørtes bra ut, så da var det ikke noe å lure på, var forsåvidt A-Ha jeg fikk høre, men forhåpentligvis blir ikke høyttalerne noe dårligere på annen type musikk. Mange hakk over høyttalerne i TVen er det jo uansett.

De hadde også Klipsch Synergy F 20, som jeg fikk høre på, byttet att og frem mellom den og Jamo'en, hørtes forskjellige ut, men kan ikke si jeg syntes den ene hørtes noe bedre ut enn den andre, så ble Jamo'en som sagt, da den kosta noen lapper mindre.

Edit: Selgeren sa også at Onkyo forsterkerne som regel blir en del varmere enn andre forsterkere, er det noe sannhet i dette eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •