Spørsmål om sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om sub

Hei!

Har fått litt lyst på en sub, men har et par spørsmål om suber.

Har nå 2.0 anlegg på en stereo forsterker, ikke snakk om noe receiver her. Brukes for tiden 100% til musikk men kan hende det blir brukt til litt film om en stund, ikke stort prioritert til film altså.

Hvor mye kan en sub ha å si for musikk? Høyttalerene jeg har nå har forsåvidt ikke spessielt dårlig bass, men for å kjenne den noe særlig må en sitte på de og de plassene, er vel lydbølgene som hopper over akkurat der jeg kunne plassere sofaen.

Liker å både høre en detaljert og fyldig bass som ikke er veldig bromlete, på likt som at den også kan kjennes. Sistnevte er litt mangelvare i mitt anlegg.

Og et annet mulig problem er at forsterkeren min (Xindak XA6950) ikke har pre-out eller sub-out, har lest om noen aktive suber at de kan også kobles som høyttalere med høyttalerkabel, er dette mulig med alle aktive suber? Taper en noe på å gjøre det slik? Bør jeg heller se etter en passiv sub? Noen som vet om en bra men ikke så dyr passiv sub?

Når det kommer til prisklasse kan jeg tenke meg 2-3k, synes XTZ sine ser bra ut men usikker på om de vil fungere med min forsterker.

Ligger syk i senga så blir jo litt planlegging da.

Takker på forhånd for svar!
    Mvh. Sezuka

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening trenger de fleste høyttalere sub for å kunne gjengi all musikk. kjører selv yamaha dsp-z9 på klipsch rf82 og det er som natt og dag uten svs`ene tilkoblet, og det på musikk.

det er stadig subber på torget, og mange støtter høyttalertilkobling, det er verd et forsøk, ofte får du solgt den til ca samme pris igjen om du ikke blir fornøyd. Xtz 19.16 er etter min mening ikke noe som spiller spesielt dypt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er uhyre vanedannende på musikk. Og på all annen lyd. Jeg har en sub i hvert av mine nr. 2 og nr. 3 anlegg - og tenkte i starten at jeg kunne slå dem av hvis det ble for mye bass. Det har aldri skjedd - de står på uansett.

Mine suber er innstilt slik - nivå/delingsfrekvens - at de knapt er hørbare hvis jeg skulle skru av fronthøyttalerne. Men hvis jeg skrur av subene, merker jeg umiddelbart at noe mangler i lydbildet.

Er du følsom for rumlebass, bør du tenke i retning av en sub uten bassrefleks. M.a.o. lukket kasse. Som f.eks. Amphion-subene, som jeg har én av - men de havner nok noe over budsjettet ditt.

Ellers er det ikke noe problem å bruke høynivåtilkobling (via høyttalerterminalene) i mangel av pre-out på forsterkeren. Høynivåtilkobling anses i alminnelighet å gi en veldig bra integrasjon av suben. Høynivåtilkobling er fullt mulig på aktive suber også - men det er ikke alle suber som har den muligheten. Sjekk før du kjøper. Slike høynivåtilkoblinger har høy impedans og stjeler verken effekt eller strøm fra fronthøyttalderne - det er helt problemfritt.

En passiv sub, derimot, stjeler ganske mye effekt fra forsterkeren. Jeg tror du kommer bedre ut av det hvis du går for en aktiv sub.

Hvis XTZ suben du har i kikkerten har mulighet for høynivåtilkobling, er det bare å kjøpe. Der får du mye for pengene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle aktive subwoofere med Hi-Level INN, altså høyttaler terminaler vil passe deg. Ikke kjøp en passiv sub da, blir bare masse styr med ekstra forsterker, delefilter osv.
    XTZ har fine subs du vil få nytte av.
    Når du får subben plaserer du den hvor du sitter, da kravler du rundt på gulvet og lytter etter hvor du hører kraftigst bass, her skal subben helst plaseres, eksperimenter med å snu den, noen ganger fungerer det bedst om elementet slår inn i rommet og ikke fremover.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    Etter min mening trenger de fleste høyttalere sub for å kunne gjengi all musikk. kjører selv yamaha dsp-z9 på klipsch rf82 og det er som natt og dag uten svs`ene tilkoblet, og det på musikk.

det er stadig subber på torget, og mange støtter høyttalertilkobling, det er verd et forsøk, ofte får du solgt den til ca samme pris igjen om du ikke blir fornøyd. Xtz 19.16 er etter min mening ikke noe som spiller spesielt dypt.
    Det er vel mere en smakssak. Selv foretrekker jeg faktisk å lytte til enkelte typer musikk inne uten sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens, blir nok å titte på suber framover.
    Edit: Dette: "Innganger : Linje mono (LFE), stereo (low-pass)" vil vel si at den ikke kan kobles til med høyttalerkabler?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sezuka
    "Innganger : Linje mono (LFE), stereo (low-pass)" vil vel si at den ikke kan kobles til med høyttalerkabler?
    Dette høres ut som lavnivå-innganger - som ikke passer til forsterkeren din.

Det kan være lurt å studere brukermanualen - den er ofte å finne på nettet - eller et bilde av hvordan det ser ut der du kobler til og justerer nivå og delingsfrekvens. Da er det lettere å finne ut hva som passer for deg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bumper min egen tråd litt.
    Noen som har erfaring med Proson suber (Proson Rumble R-12")?
    Eventuelt noen som kan foreslå noen suber i et prisnivå opptil 3-4k maks?

Har lest at XTZ subene ikke går veldig lavt, så ble litt usikker.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sezuka
    Hei, bumper min egen tråd litt.
    Noen som har erfaring med Proson suber (Proson Rumble R-12")?
    Eventuelt noen som kan foreslå noen suber i et prisnivå opptil 3-4k maks?

Har lest at XTZ subene ikke går veldig lavt, så ble litt usikker.
    Det er vel ingen som er bedre en XTZ sine subber i den pris klassen,mener at
    de ruller av rundt 25Hz
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •