Klipsch vs Dali vs alternativer? Passende forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch vs Dali vs alternativer? Passende forsterker?

Hei,

Jeg er nylig registrert på forumet, men har lest utallelige tråder om høytalere og forsterkere. I en jungel av muligheter fant jeg til slutt ut at jeg måtte registrere meg og spørre selv...

Litt bakgrunn:
    - Per idag har jeg oppsett på 2.1 datahøyttalere stående bak TVen, så jeg regner med ALT vil bli en forbedring av dette!
    - Jeg har en stue på ca 25-30 kvad, litt avlang (ca 4m x 7m), men høyttalerene vil stå på langsiden og altså stå ca 3-4 meter fra sofaen.
    - Oppsettet vil bli brukt ca 50%-50% til TV/film som til musikk.
    - Musikksmaken min varierer VELDIG. Alt fra chillout trance og akustike sanger til Rammstein og listepop.
    - Jeg vil starte med to gulvstående høyttalere, men på sikt også kjøpe en senter (Dermed utelukker vi stereoforsterkere her).

Spørsmål 1 (Høyttaler):
    Til nå har jeg vært innom Elkjøp og HiFi-klubben og hørt på forskjellige høyttalere. På Elkjøp var det natuligvis Klipsch 62/82 som sto i fokus, mens jeg på HiFi fikk sansen for Dali Zensor 7. En outsider er Audio Pro Blue Diamond, som en venn av meg har i sin stue.
    Sprøsmålet mitt er er da: hvilke tanker gjør dere dere om disse 3 alternativne for mitt bruk?
    Audio Pro'ene er litt dyrere, men trenger ikke like dyr forsterker har jeg forstått... Allikevel blir det litt VELL mye bass i disse for min lille stue..

Dermed: Dali Zensor 7 eller Klipsch 82? Holder kanskje Klipsch 62 til mitt bruk, eller funker det med 82 i en så liten stue?

Spørsmål 2 (Forsterker):
    Jeg vil helst ikke bruke mye penger på forsterker, men har erfart at en dyr forsterker ofte gir MYE bedre lyd... Dessverre? :/
    Dermed lurer jeg på følgende:
    - Hvilken stereoforsterker er den billigste dere ville turt å bruke på Klipsch 82 uten at lyden blir helt håpløs? Finnes det noe for ca 3-4tusen?
    - ...og samme spørsmål gjelder da Dali Zensor 7 og Klipsch 62.

Holder det med en forsterker til rundt 4-5000? Denon 1912? Yamaha 711? Onkyo 609? Andre?

Til slutt vil jeg bare få påpeke at jeg vet det er stor størrelseforskjell på disse høyttalerene, men etter å ha hørt dem begge syntes jeg de var gode begge to... Det er vanskelig å forestille seg hvordan lyden blir i sin egen stue, og det er nettopp derfor jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Jeg må innrømme jeg ikke vil bruke for mye penger på dette, men allikevel få en god og fyldig lyd i stua...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!!

Uansett om du velger Dali eller Klipsch (eller noe annet hi-fi) så vil du få noe som er mye høyere kvalitet på, og lydmessig mye bedre.

Det aller beste er å få prøvd de hjemme hos deg. F.eks kjøpe demoparet som Elkjøp har, også teste det 30 dager i din stue. Også levere tilbake etter 30 dager. Da vet du om hvordan det blir i din stue. Dali går det ann å deponere på også. Viktig at du får en innspilt modell. Man har ikke lyst å kjøpe bil utestet, og heller ikke høyttalere.

Du sier først at du utelukker stereo forsterker, også nesten helt nederst så spør du om en stereo forsterker til Klipsch RF82. Hva tenker du?

Dersom reciver:
    - Pre-out for fleksible oppgraderingsmuligheter
    - Klarer du deg uten 3d så er det enormt mye å spare på bruktmarkedet
    - Se også ann hvilke ekstra funksjoner du faktisk trenger. Mange som har litt for mye. f.eks Spotify innebygget etc. Dette går på bekostning av andre ting.

Inne i http://avforum.no/forum/klubb-entusi...h-klubben.html så er det bare å bruke søkeknappen. Da du sikkert vil finne noen svar som passer. Hegel og Parasound tror jeg skal være bra match, men kanksje du må opp i 5-6k på brukten?! Usikker.

Hvilket rom skal det inn i? Gjerne legg med en beskrivelse, evt. paint-tegning
    Hvilket budsjett har du som totalt, maks?
    Kjøper du brukt?

edit: Ser at du har skrevet rom, men tegning/skisse hadde vært fint.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for det Ostemannen!

Ja, jeg håper at så mye penger lager litt bedre lyd enn 300 kroners pc høyttalere! 8) Men problemet blir når jeg som litt under middels interessert i lyd ønsker å få mest mulig lyd for pengene... ...og samtidig ikke være for dyrt.

Angående å prøve, var det faktisk ikke så dumt. Skal dog sies jeg ikke har leiligeheten ennå, og du vet sikkert hvordan det er når man har lyst på noe, helst igår..hehe! Men takk for tipset!!

Jeg har i denne omgang helst ikke lyst til å kjøpe brukt, og ønsker derfor å handle i en butikk/nettbutikken. Derfor er spørsmålet angående forsterker egentlig: Hvor billig forsterker kan man bruke for de nevnte høyttalerene uten at det blir FOR billig... Vil som sagt Denon 1912 være greit, eller må man opp på 6-7000kroners klassen? Jeg har hørt Yamaha 771 med Klipsch, og syntes det hørtes bra ut i demorommet til Elkjøp, men leser ofte at Yamaha er for lys for Klipsch?

Har dessverre ikke mulighet til å tegne en skisse nå, da jeg sitter på laptop uten fungerende mus, men er rektangulært med ca 4m x 7/8m vegger... Ett vindu og en terrasedør blir nærmeste "nabo" for høyttaleren til venstre for TVen, men i bunn og grunn tror jeg vel ikke rommet har såååå mye å si? Hvertfall ikke for mitt delvis tonedøve øre...

Angående budsjett; jeg hadde HÅPET å komme under 10 tusen, men om jeg må opp på 11-12, KAN det vurderes... Da gjelder dette høyttalere og forsterker.

Til slutt: beklager om det ble litt rot med type forsterker, men jeg tror det er lurt med en surround forsterker, da jeg på sikt muligens kunne tenke meg en senter for filmbruk...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Denon modellen har ikke Pre-out for mer enn sub. Så dersom du ønsker effektforsterker med tiden så må du da kjøpe ny reciver. Det er nok noen andre merker som også har rimlige modeller innenfor den prisklassen du ønsker, med pre-out.

Dersom du liker lyden av Yamha så er det ingenting i veien for å kjøpe det. Husk å alltid ta det meste med en klype salt, og det er dine egne meninger som teller. Det er sikker mange som har den kombinasjonen og fornøyd. Lyd er ganske subjektivt. Noen som er fornøyd med Logitech, og andre som ikke er fornøyd med noe annet enn B&W 80x.. Men er du bitt av basillen så baller det raskt på seg, og oppgraderingene går på løpende bånd. Derfor jeg nevnte at pre-out ofte er en av de tingene du bør se på i en reciver, og legge deg på det pris-nivået der hvor du får pre-out.

Det mest fleksible er reciver med pre-out. Dersom du er helt sikker på at du ikke trenger det så kjøper du en uten. Men som regel så har de reciverne uten pre-out også lite krefter.

Både Dali og Klipsch er som jeg nevnte gode valg, og du er "safe" med henhold til å få et godt produkt. I lengden så har det vel ikke så mye å si om du la 10 eller 12 høvdinger på bordet for et bra anlegg?!

Jeg vil påstå det motsatte, og sier at rommet har mest å si. Du kan jo prøve å ta anlegget ut på badet, og se om det er like bra med ekko og flislagt bad. 8)

Rart du ikke får input av andre....

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet! Jeg har selv Denon Avr 1910 og klipsch RF-62. Dersom du er under middels interessert i lyd, så vil jeg tørre å påstå at Denon AVR 1912 og Klipsch RF-62 går veldig fint sammen. Klipsch er lettdrevet, men for å være helt ærlig så tror jeg ikke du skal kjøpe den recieveren hvis du går for RF-82, og i tillegg ønsker å dra en senter og muligens surround.

Uansett, Denon spiller rent og pent sammen med klipsch, og du har mye verdi for pengene. Det går PC høytalerene dine en høy gang i allefall! Og RF-62 holder i massevis i en stue på 30 kvadratmeter. RF-82 vil gjøre det enda bedre, men da siger kravet til senterhøytaler opp til RC-64 som igjen er betraktelig dyrere (og bedre) enn RC-62

Dali Zensor og Audio Pro har jeg desverre ingen formening om da jeg har veldig liten erfaring med disse selv. Budsjettet på under 10 lapper går fint. Ostemannen nevner jo mye du kan tenke over, og så er det verdt å vite at alle komponentene du har nevnt her, er lett omsettelig på bruktmarkedet, og dersom du blir bitt av bassillen, så går det alltid an å selge unna det du har.

Da det er sagt, så syns jeg faktisk du skal ta å vurdere brukten selv også, for Klipsch har lang innspillingstid! DVS at du får ikke go'lyden i stua før dem har spilt i over 100 timer. Noen ganger enda mer. Det er mye penger å spare på å kjøpe brukt. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips og kommentarer!

Dessverre har jeg dårlig erfaring med bruktmarkedet, og har egentlig bestemt meg for å holde meg til butikk denne gangen. Man får sikkert masse fint på bruktmarkedet, men det får heller bli neste gang..

Siden jeg allerede syntes en forsterker tar nokså stor plass i stua, tviler jeg på at det blir noen effektforsterkere på sikt, så for min del er ikke pre-out så viktig i denne omgang. Man betaler vel litt for det også, så uten denne funksjonene blir det kanskje billigere?

Du har nok rett Ostemannen, rommet har nok mye å si for lyden, men da jeg ikke vet hvor lenge jeg blir boende her, er det litt skummelt å kjøpe perfekt anlegg til akkurat denne stua. Tror heller jeg må prøve å få til en løsning der jeg får en høyttaler som passer stort sett overalt...

Jeg er veldig glad i god fylde i musikken/filmen, og er derfor litt redd Klipsch 62 ikke har samme bassfylde som 82... Arrester meg om jeg tar veldig feil, men jeg vil anta at større basselementer gir fyldigere og dypere lyd? Dali Zensor 7, har hvertfall litt større basselement enn Klipsch 62, men jeg har merket meg at forsterkeren har MYE å si for lyden...

Hva sier dere til komboene (dvs, hvilke komboer av de under ville dere valgt?):

Dali Zensor 7 og Denon 1912?
    Dali Zensor 7 og Onkyo 609?
    Dali Zensor 7 og Yamaha RX-V771?

Klipsch 62 og Denon 1912?
    Klipsch 62 og Onkyo 609?
    Klipsch 62 og Yamaha RX-V771?

Klipsch 82 og Yamaha RX-V771?

Jeg finner svært få tråder om RX-V711, noen som har kjennskap til denne?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du er på trygg grunn uansett hva du velger. Personlig ville jeg prioritert en sub for bass og avlastning av reciever, men du får uansett en god start. Lykke til!

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V2067 har blitt erstattet av RX-A2010. Derfor er RX-V2067 mulig å få tak i nå til kjempepris.

Feks Lsound selger RX-V2067 til 6990. Som er 1000 kr dyrere enn RX-V711. Den er mykje bedre på alle måter, og er vel verdt ein tusenlapp ekstra. Den har også pre-out som Ostemannen snakker om.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja den var utrolig fin ja! Prisen begynner dog å bli litt høy, selvom jeg regner med denne drar Klipsch 82 mer enn godt nok...

Men 7000 + 7000 kr blir fort mye penger uten senter.
    En Onkyo 609 koster ca 3000 i forhold...

Hmm... vanskelig valg dette!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, bruktmarkedet er ikke noe å være redd for !
    Dersom du holder deg til avtorget og hifisentralen så er det i 99% av tilfellene helt trygt. Da har også produktene blitt behandlet av entusiaster, dvs meget pent behandlet.
    Finner du i tillegg noe i nærheten så slipper du å sette din lit til posten.

Du får ekstemt mye på brukten til 10-12 lapper, den ligger feks en Nad receiver på brukten nå til 7 lapper som er fantastisk. Og som nevt lengre oppe, dersom du ikke er opptatt av alt det nye så er det flusst av gode kjøp. Virkelig kjøpers marked for tiden. Klipsch er også ofte å finne på brukten.

Så mitt hovedbudskap er å kjøpe brukt i nærheten slik at du kan inspisere og hente selv.

Når det gjelder alternativene dine så mener jeg Klipsch rf-62 sammen med Denon 1912 er et safe og godt valg.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yamaha går jo for å ha litt fyldig lyd om du liker det, og jeg ser mange som synes yamaha er bra match på klipsch uten å ha hørt det selv. Yamaha har de desidert billigste receivere med pre out, 667 og 767, 667 gikk vel en stund for 2490,- på elkjøp og da har du mulighet til å oppgradere senere. Ikke gå for pioneer om du liker fyldig lyd.

Angående den usikkerheten med store basselementer så tenkte jeg også det samme når jeg skulle handle høyttalere. Før kom jo alle høyttalere med store elementer nesten. Jeg gikk for høyttalere med 6,5" elementer, 2 stk og de har mer enn nok bass. Vurder hvor de har bassportene og om du har litt plass til å sette høyttalerne ut fra vegg, noen må rett og slett stå litt ut fra veggen, men her er det kjekt med en surround receiver da den har romkorreksjon som fikser mye av sånne problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok helt rett Mori, bruktmarkedet er sikkert veldig bra. Allikevel må jeg nok skuffe dere og si det kommer til å bli butikkkjøp denne gangen. :neutral:
    Ikke bare på grunn av garanti og reklamasjon, men også fordi jeg ikke helt har bestemt meg for når det skal kjøpes, og at brukte ting ikke ligger i hopetall på lager... Dessuten er det morsomt med uåpna ekser!
    Det er muligens ikke det mest økonomiske, og man får kanskje ikke det beste, men akk ja...

Klipsch 62 og Denon 1912 har jeg ikke fått hørt sammen, men dersom jeg har forstått folk riktig bør dette være en fin kombo ja... Bare ikke hornet blir for skrikete? Dessuten bør prisen være hyggelig. Samtidig slår det meg at Zensor har hakket større basselement, men det betyr kanskje ikke nødvendigvis at det blir noe dypere lyd, dersom ikke forsterkeren er god(dyr) nok?

YeOlde, mange fine og delvis billige Yamaha forsterkere der. Jeg regner med at disse du nevner da enten må brukes på Zensor 7 eller Klipsch 62? RF-82 blir vel litt for tungdrevne for dissa forsterkerene (uten effektforsterker altså)? Hvilken av høyttalerene tror du yamahaen passer best til?

Videre har jeg en liten magefølelse jeg gjerne vil få bekreftet eller avkreftet: Dersom man handler på HIFIklubben, betaler man litt "overpris" der iforhold til Elkjøp feks? Jeg tenker sånn: Zensor 7 koster 6000 på Hifiklubben, samme pris for Klipsch 62 på Elkjøp nå. Er klipsch en bedre høyttaler enn Zensor, og ville feks Zensor 7 kostet mindre dersom den ble solgt på Elkjøp isteden? (vanskelig å forklare gitt)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du gjør nå er å sammenlikne epler og pærer. Dersom du selger pærer for 7kr stk, men har bare kjøpt inn 100 pærer totalt, du har liten avanse og lite og gå på. Naboen din har kjøpt inn 2000 epler. Og har derfor større avanse, pga lavere innkjøpspris. -> Mer å gå på enn deg. Derfor kan han selge eplene for 5kr stk.

Jeg lurer på hvor mye Klipsch forhandlere har tapt etter at Elkjøp begynte å selge Klipsch.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF serien er veldig bra. uansett hvordan du vender og vrir på det, så vil de fylle stua di glatt. Zensor har jeg desverre aldri hørt, men hadde elkjøp solgt dem hadde de selvfølgelig blitt billigere fordi de kjøper opp så mye. Akkurat som Ostemannen skriver.

Da det er sagt så virker det som du er veldig opptatt av størrelsen på basselementene. Og om det er et godt kjøp... Størrelse betyr selvfølgelig noe, men det gjør også størrelsen på magneten, og hurtigheten til elementene. For et år siden kostet Klipsch RF-62 ca kr.8.000,-. Grunnen til at du får de billig er fordi elkjøp presser prisen. Om Zensor er bedre fordi de har større basselement tviler jeg særdeles sterkt på, men både Dali og Klipsch er gode kjøp. Du går ikke på noen smell uansett, men jeg syns du bør ta deg tid til å høre på dem istedet for å komme med bekymringer. De vil nemlig bli borte når du gjør deg opp en mening basert på erfaring. Smaken er jo som baken, og valget mellom de to nevnte oppsettene er egentlig et luksusproblem.

Blir artig å følge med på hva du ender opp med!

Sitat Opprinnelig postet av Randomrex
    Du har nok helt rett Mori, bruktmarkedet er sikkert veldig bra. Allikevel må jeg nok skuffe dere og si det kommer til å bli butikkkjøp denne gangen. :neutral:
    Ikke bare på grunn av garanti og reklamasjon, men også fordi jeg ikke helt har bestemt meg for når det skal kjøpes, og at brukte ting ikke ligger i hopetall på lager... Dessuten er det morsomt med uåpna ekser!
    Det er muligens ikke det mest økonomiske, og man får kanskje ikke det beste, men akk ja...

Klipsch 62 og Denon 1912 har jeg ikke fått hørt sammen, men dersom jeg har forstått folk riktig bør dette være en fin kombo ja... Bare ikke hornet blir for skrikete? Dessuten bør prisen være hyggelig. Samtidig slår det meg at Zensor har hakket større basselement, men det betyr kanskje ikke nødvendigvis at det blir noe dypere lyd, dersom ikke forsterkeren er god(dyr) nok?

YeOlde, mange fine og delvis billige Yamaha forsterkere der. Jeg regner med at disse du nevner da enten må brukes på Zensor 7 eller Klipsch 62? RF-82 blir vel litt for tungdrevne for dissa forsterkerene (uten effektforsterker altså)? Hvilken av høyttalerene tror du yamahaen passer best til?

Videre har jeg en liten magefølelse jeg gjerne vil få bekreftet eller avkreftet: Dersom man handler på HIFIklubben, betaler man litt "overpris" der iforhold til Elkjøp feks? Jeg tenker sånn: Zensor 7 koster 6000 på Hifiklubben, samme pris for Klipsch 62 på Elkjøp nå. Er klipsch en bedre høyttaler enn Zensor, og ville feks Zensor 7 kostet mindre dersom den ble solgt på Elkjøp isteden? (vanskelig å forklare gitt)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng! Skal legge saken død asap!

Men jeg regner med høyttalermerker er som biler: Rolls-Royce har bedre status enn en Kia, og jeg kan jo kanskje heller spørre om Klipsch har lavere "status" enn Dali? 8-)

Uansett, har blitt litt klokere av denne tråden, så det er jo bra!
    Valget har tillspisset seg, og det står nå mellom RF-62, RF-82 eller Zensor 7. Eller kanskje kun RF-62 og Zensor 7, da jeg da også får råd til en dyrere forsterker, som igjen kan gi god dybde i disse høyttalerene. Spørsmålet nå er vel hvem av disse som spiller dypest og finest, og som kan trykke på med god fylsig bass selv på litt høyt volum...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg alkar, jeg er nok litt for bekymret. Grunnen er vel at jeg ikke har fått hørt ordentlig på Klipsch RF-62, og fordi jeg vet at jo dyrere forsterker man velger, jo bedre blir lyden... Derfor trenger jeg litt hjelp til å finne en gylden middelvei, der forsterkeren ikke ødelegger høyttaleren og kan spille fyldig og høyt, samtidig som den ikke koster skjorta...

Men igjen; tusen takk for alle kommentarer! De setter jeg veldig pris på! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok Klipsch spiller morsommere, med mer driv og bassfylde enn Dali Zensor. Dali har en litt roligere og "penere" lydsignatur.

Jeg har ikke hørt Zensor 7, men har vært bort både Zensor 1, Lektor/ikon 6,7 og 8 etc, og Klipsch selvfølgelig.

Når det gjelder Rolls-royce/Kia sammenlikningen din, vil jeg heller si Dali og Klipsch er som B&W og Mercedes, lik status og den ene er hverken bedre eller dårligere enn den andre, men begge har biler i forskjellige klasser =)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF 62 er vanvittig lettdrevet og har en sensitivitet på 97db på 1 meters avstand. Disse spiller også helt ned til 35 HZ så du får mye bass ut av disse. De spiller også helt opp til 24 Khz

Dali Zensor 7 er litt tyngre å dra, og har en sesitivitet på 90db på 1 meters avstand. Disse spiller ned til 40 HZ og opp til 26Khz

Begge deler fungerer fint innenfor den kraften du får i en Denon AVR 1912. Og sammenlikningen med Rols Royce og Kia, så har det seg sånn at Dali og Klipsch er vel mere som Mercedes og BMW, som nevnt over. Eller litt mere folkelig som Toyota og Honda. Skal du opp i Rols Royce klassen tror jeg kontoen din trenger å fylles opp litt mer først!

Klipsch som jeg personlig er veldig fan av er kjente for veldig god dynamikk, kjappe elementer og at de går dypt. Dali sine er bittelitt tyngre å drive, men Dali er jo kjent for grom lyd. Forskjellene på disse er ikke store nok i mine øyne til at specs'a utgjør noen voldsomme forskjeller. Øret ditt bør være dommeren!

Men husk at dette må spilles inn først da. Med en gang du plugger det inn så låter det ikke i nærheten av hva det gjør etter innspillingsperioden er over!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også skyte inn at jeg har hatt RF-82 på Denon avr-1912. Brukte den da bi-ampet og til kun stereo. Fungerte over all forventning ! (angrer på at jeg byttet ut dette oppsettet såpass kjapt ).

Tror derfor at 1912 på rf-62 + surround vil fungere meget bra. Jeg annbefaler som vanlig og bi-ampe Klipsch, mener bestemt at de låter endel bedre "that way".

Og du treger ikke være redd for at det blir skrikete, de matcher meget bra, og bedre en flere andre merker jeg har hatt på Klipsch. (onkyo/yamaha/marantz, etter min mening altså!).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange bra svar her!

Man blir mer eller mindre gal av titting rundt på nettet, og igår begynte jeg til og med å vurdere mini-høytalere i form av Bose/XTZ eller lignende. Regner dog med det ikke kan spille like bra som noen gulvhøyttalere...

Jeg har dessuten også vært litt inne på Klipsch Klubben og forhørt meg rundt RF82 og RF-62.
    Dersom jeg har forstått det riktig, mener de fleste at man må opp på minst 7000 kr i forsterker for at RF-82 skal låte ordentlig godt, og skal få frem den fylden jeg søker.... Jeg har personlig prøvd dem med billigere forsterkere, men det er vanskelig for meg som ikke er vant med å høre på høyttalere å uttale meg om lyden er god eller dårlig... Dessuten er ikke elkjøp sine lokaler akkurat beste stedet å gufe opp volumet for å sjekke bassen...hehe.

Angående RF-62, kom vi vel frem til at en sub nesten er ett must, da det ble nevt at RF-62 ikke spille dypt nok til å kjenne, ikke bare høre, bassen... Jeg har personlig fremdeles ikke hørt dem, og kan så langt bare basere meg på andres meninger.

Samtidig syntes jeg nesten 90% av de som anbefaler Klipsch hører på metall og rock... Det er dessverre på andre siden av spekteret av hva jeg hører på, og lurer derfor på om det er noen dance/listepop folk der ute som også kan anbefale klipsch?

Til slutt må jeg jo innrømme at jeg syntes Dali Zensor 7 ser vesentlig bedre ut enn Klipsch, men også her vil jeg tippe man trenger en sub for å "kjenne" bassen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •