Etter 8 år med Dali suite 1.7 er jeg nå klar for å lytte til noe annet.
De har og gjør fortsatt en god jobb, men ettersom musikk interessen har tatt seg opp er jeg selvfølgelig nyskjerrig på hvordan andre alternativer hadde gjort seg her hjemme i min stue.

Det som er viktig for meg er å få lyttet til andre høyttalere hjemme så har bestemt meg for å bruke litt tid på dette.

Gulv eller stativ høyttalere er jeg usikker på, men det får tiden vise.

Har komplett sett fra Dali suite 1.7 serien minus subwoofer.
Anlegget i dag brukes i en stue og det vil det nye også. Det går en del i film her, men nye høyttalere vil være hovedvekt på musikk.

I hovedsak er jeg ute etter front + senter til å begynne med.
Eneste problemet mitt er at senteren kan ha en maks bredde på 56cm grunnet TV benken.

Nye høyttalere vil bli drevet av en en Yamaha RX-A1010 pluss 2 x Emotiva UPA-1 til front.
Musikk spilles fra NAS enten via mac mini eller direkte over nettverk til Yamaha.

Har vel egentlig lagd meg en liste selv over høyttalere jeg kunne tenkt meg å lytte til her hjemme, men noen anbefalinger ifht musikksmak hadde ihvertfall hjulpet meg med å bestemme meg hvor jeg skal begynne.
Andre anbefalinger er selvfølgelig velkomne.

Det går mest i pop, rock, blues, jazz

Utseende har desverre noe å si da jeg ikke er alene i dette huset. Slanke og matt sorte er å foretrekke sies det

Er litt usikker hvor høyt jeg må i pris for å få merkbart løft i lyden ifht Dali suite men har tenkt meg opp mot 20.000 til fronter.

Aktuelle gulvhøyttalere så langt:
Dali Mentor 5 eller 6
PSB Synchrony two
Vienna Acoustics Mozart Grand
Dynaudio Excite X32

Aktuelle stativhøyttalere så langt:
Dali Mentor 2
B&W PM1 (Litt usikker på om man betaler veldig mye for design her eller om de faktisk låter til prisen)
Dynaudio Excite X16
Dynaudio Focus 160
Swans D2.1SE
Vienna Acoustics Haydn Grand SE
PSB Synchrony one B

Jeg kan ikke ha frontene veldig langt ut fra bak eller sidevegg så om høyttalere med bassport bak passer bra kan jeg ikke finne ut før jeg har prøvd.
Slik ser det ut i dag : (Iphone med dårlig lys desverre)