hei!

for en stund siden gikk jeg fra 2-kanals stereo til hjemmekinooppsett i heimen, men har etter det savnet mye av dynamikken i musikken min.

har derfor sett og hørt på nad m3 og synes dette er en helt fantastisk forsterker! skal da nevnes at jeg synes den passer musikken min, og mine preferanser bedre enn mine andre kandidater som er parasound a21+ p3 og ett oppsett fra densen jeg ikke helt husker hva var for øyeblikket.

spørsmålet mitt da er: hvilke høytalere skal jeg gå for?
hører på god gammel rock som pink floyd, dire straits, led zeppelin, jimmy hendrix, iron maiden, the doors osv, og hører også på en del blues, jazz og type musikk som kurt nilsen og sivert høyem.

rommet mitt er foreløpig stua i leiligheten som er 3 meter bred, og har satt opp nåværende høytalere ( dali concept 6) i meter fra vegg, og sofaen 2 meter derifra igjen. med tanke på at de jeg leier av er allergisk mot lyd, får jeg ikke spilt så veldig høyt, så har hatt b&w cm5 på lån her en stund da disse spiller ekstremt bra uten å må spilles ekstremt høyt. dette er ikke en bekymring etter jul da jeg flytter til en større leilighet med mer moderne støydemping til naboer og eget rom som da blir dedikert til lytting. lyden fra b&w passer perfekt til min smak, og har prøvd dem både på min gamle nad bee375( ekstremt dårlig på å huske navn, så er ikke sikkert at det er riktig modell) og min nåværende denon avr 1612. kilder jeg har er en nad cd spiller som i sin tid kostet 3500, denon dbp-1611ud, logitech squeezebox.

er da i utgangpunktet ute etter noe i prisgruppe 8000-20000 ca.
har sett og hørt:
-b&w cm5( ekstremt fornøyd med lydbilde og størrelse)

-b&w cm9 (knallgode høytalere, men får aldri brukt det fulle potensialet)

-dali mentor stativhøytalerne ( synes dali har en flat og begrenset dynamikk, nærmest død lyd, men diskanten på disse var nesten like god som helicon 400 på det lille jeg har hørt.)

har sett mest på cm5 pga plasseringsvennlighet med tanke på at stua er ekstremt dårlig bygd med dører og hjørner både her og der, men da har jeg en bekymring:

tenkte nad m3 pga effekt og at jeg kan ha den lenge og pare den med langt større høytalere, evt bruke den som pre-amp om det trengs.
har sett på effekt tallene og ser at min maks watt`en på cm5 høytalerene er 30-120 watt i 8 ohm mens m3`en leverer 180 watt. hva vil dette ha å si? kommer jeg til å sprenge diskanten hvis jeg guffer til, eller er det helst andre veien ( store høytalere på liten forsterker) at det skjærer seg?

er på ingen måte låst til disse høytalerene jeg har listet opp, men det er disse jeg har hørt mest av på nad.

m3 forsterkeren er jeg litt mer spikret på.
Kom gjerne med forslag til kilder også, da jeg er på jakt etter sacd og/eller mediaspiller!

håper på svar som kan få meg på rett spor!

Mvh Niklas eriksen