Beklager, for et liv, hipp hurra !!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beklager, for et liv, hipp hurra !!

Etter 40 års hel... med hjemmesnekret SEAS i luftig sponplate, en mislykket mdf konstruksjon for ti år sia og de siste år med en b&w 600.3 som knapt hadde noe å gi under 200 hz, hadde jeg egentlig resignert drømmen om konsert og film hjemme.

I dag slepte jeg inn 50 kg psb høytalere (image 6) og jekka de på plass i hedersplassen i stua.

Å herregud for en lyd som åpenbarte seg! Nå er jeg ingen lydingeniør men blomsterole (botaniker), men alt falt på plass, ståbassen sto som en påle og rysta meg i hjerterota, den sarte gitarklimpringen sto utpå gulvet like foran meg, jeg hørte plektret som slo og vokalen, hun svevde utover gulvet om tok meg i sin favn! Vi snakker om Suzanne Vega sin Luka og etterhvert Hilde Asbjørnsen med bl.a. Spring Song.

Jeg var HELT borte og satt bare å gapte, selv om jeg spilte lavt pga naboene, hva er det jeg har gått GLIPP av i mitt miserable "hi-fi liv"?

Mye, mye, for ikke å si alt. Bassen er nå en ting, men nå er det artig å høre på alle detaljer i mellemregistret og sopran er hørbar uten å trette!

Skal ikke plage dere mer, bar legge til at jeg ser fram til helga uten naboer, må slippe løs Tsjajkovski / 1812 og Händels fyrverkeri --- dette har alltid lydet tamt og uinspirert på mine forrige høytalere.

Spørsmål,
    det var jo tre damer jeg så på, bla en B&W 683, og hos den var det snakk om 50-100 timer innspillingstid.

Skal dette bli enda bedre, hvor lang tid må jeg regne med før mitt paradis blir innspilt?

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, gratulerer med nye høyttalere. Jeg hadde også en god opplevelse da jeg oppgradere selvbygg høyttalere av eldre dato til Mentor 6.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg bare tillegge at musikken så langt har jeg strømmet ut fra en Sonos box, dvs mine Spotify lister.

Det er kanskje ikke skikkelig Hi Fi det?

De gamle mestre i helga, blir avspilt fra bedre media, gode gamle CDér fra 1980-tallet.

LPsamlingen min, har jeg ikke avspiller til, kanskje jeg skulle lånt naboens Radionette spiller?

Fant i går natt Help ! på stenkake, det hadde vært noe å få avspilt!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify premium er bra nok. de som ikke er fornøyd, let etter en annen utgivelse eller bytt avspllingssystem

kjekt me nye høyttalere forresten..de betyr mest!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere å kjøpe deg en dac hvis du bruker en vanlig stereoforsterker for å øke kvaliteten på Spotify som jeg selv ikke synes er så altfor verst.
    Det er også en innstilling under settings som lar deg velge high quality streaming. Normal setting uten at man velger selv tror jeg er low og du får enda litt mer å hente.
    Du skal ha en temmelig god og dyr cd-spiller for å overgå mange av dagens dac-er på lyden og det til en langt billigere penge.

Angående innspillingstid så er det mange teorier rundt det. Noen mener at det er tilvenning for ørene som gjør det bedre etter litt tidmens andre mener det er ganske viktig og stor forskjell. Klipsch er kjent for å kreve lang tid f.eks.
    Spill hvertfall så høyt du selv vil uten å tenke på at de må innspilles så løsner det etter hvert. 100 timer er det mange fabrikater som oppgir på produktene sine.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere!
    Hva slags elektronikk har du i dag?
    Spiller du av mest fra pc bør du kjøpe deg en USB-dac, f.eks. Hegel HD2 (Ja, jeg er glad i Hegel, og denne har fått skamros overalt), spiller du også en del cder, og har digital utgang på cdspilleren, bør du kjøpe en større DAC og koble både pc og cdspiller til denne.
    F.eks. Hegel HD10 eller enda bedre HD20.
    Jada, det finnes annet enn Hegel, jeg veit det, men man anbefaler gjerne det man har best erfaring med selv.
    Akkurat nå har jeg faktisk Stello, ikke Hegel, selv, men disse renner det jo ikke akkurat over av på brukten.

Når det gjelder innspilling opplevde ihvertfall jeg en markant forbedring på mine LS80 etterhvert som de løsnet skikkelig, så du kan nok glede deg til enda bedre lyd.

Ok, ferdig med gratulasjonene og over til:
    Kondolerer, du er nå infisert med hifi-basillen, den er bortimot uhelbredelig og blir fort veldig dyr, men er til gjengjeld veldig morsom.
    Veit ikke hva slags elektronikk du har, men du skal se den begynner å mase om å bli oppgradert ganske snart...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Gratulerer med nye høyttalere! den er bortimot uhelbredelig og blir fort veldig dyr, men er til gjengjeld veldig morsom.
    Veit ikke hva slags elektronikk du har, men du skal se den begynner å mase om å bli oppgradert ganske snart...
    Jeg vet alt om det. Jeg får slike stikk regelmessig, husker fra tiden etter gymnaset på 70-tallet da vi satt på hyblene omkring og lyttet på LPer med King Crimson fra selvbygde digre SEAS sponplatehøytalere fra Sony forsterkere. Da var valget greit, mat eller hifi.

Det er kanskje derfor jeg nå kjøper litt dyrere, jeg har solgt/gitt vekk alt av gammelt steroutstyr, og sitter nå med en Marantz 5006, Sonos 90, en Oppo 93 og nye PSB. Alt er nytt, håper jeg nå ikke har gjort noen feilvurderinger.

Ingenting kjøres ut fra PC, Sonos boxen står wired på ruteren og forer Marantzen via Toslink digital kabel.

Alt styres fra min Iphone 4, både Sonos boxen og Marantzen.

Om jeg drømmer om videre utbygging? Jo, det kunne vært kjekt med noen små B&W DS3 for å rett opp baklyden slik at jeg fikk full 7.1 surround, det kunne vært kjekt med en SVS Legato, det kunne vært kjekt med en Rega RP3 med O. Kontrapunt, det kunne vært kjekt med ....

Er nok bitt ja.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd som var en god start på en ellers så kald og trist torsdag (måtte skrape ruta på bilen idag).

Dette er uten tvil en fantastisk morro, og dyr, hobby

Lykke til videre og kos deg i helga

Hos meg blir det 100% film maraton!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med nye høyttalere! Jeg har akkurat samme høyttalere selv, så skjønner godt beskrivelsen din i første post.
    Image T6 vil løsne og bli enda bedre etter innspilling ja.
    Alt blir bedre etter innspilling. Jeg opplevde mine som litt skarpe i diskanten i begynnelsen. Dette er mye bedre nå.
    Diskanten er den som tar lengst tid...100 timer ++ må du regne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Gratulere med nye høyttalere! J
    Diskanten er den som tar lengst tid...100 timer ++ må du regne med.
    Fikk et kjempetilbud på DT idag, kr 3200,- er den bra?

Definitive Technology ProSub 1000
    Subwoofer - 300W og 10" + 10" PRFF

Høres bra ut på beskrivelsen :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •