Hjelp til valg av "hjemmekino".

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av "hjemmekino".

Har tidligere hatt en Denon receiver med to front høyttalere fra Dynavoice, dog dette ble solgt for en stund tilbake, så for øyeblikket sitter jeg med den kjedelige lyden man får ut av selve TVen(Sony KDL-40W4500), og lurer derfor på om jeg skal kjøpe inn noe høyttaler anlegg igjen.

Ser for meg et 5.1 system av et eller annet slag, trenger ikke noe skikkelig rått, men noe som funker bedre til spill/film og litt musikk en høyttalerne som sitter i TVen.

Har begrenset med plass å bruke, front og center høyttalerne går greit, men er veldig usikker på hvordan jeg skal få plassert bak høyttalerne, da det står en seng og pc bord i veien kan må si :P Så derfor er det vel kanskje fint om høyttalerne bak ikke er av alt for store dimisjoner, vet ikke om det finnes noe man kan henge/feste i veggen på et vis f.eks?

Eller skal jeg kanskje bare gå for front høyttalere+center og subwoofer i stede? Vet ikke helt hva det kalles, 3.1 kanskje? Vet ikke helt hvordan det blir jeg med tanke på spill/film. Når jeg bare hadde to front høyttalere sist så funket det greit, så vet ikke hvordan det evt. hadde blitt om man i tillegg hadde lagt til en center og subwoofer? Eller kanskje man ikke trenger center da, og heller bare legge til en subwoofer?

Har mest lyst på et 5.1 system, men som sagt så er jeg redd for at det blir vanskelig å få plassert de to bak høyttalerne, så sant det ikke er noe smått som evt. kan henges opp/festes i vegg. Om dette ikke er mulig, så lurer jeg på hva som evt. blir best av bare å kjøpe inn 2 front høyttalere som sist, og kanskje legge til en center og subwoofer bare?

Hovedtanken her er ihvertfall å få en liten oppgradering fra høyttalerne i TVen hvertfall, og så lenge det er mulig så blir jeg vel fornøyd enn så lenge.

Så hva vil folk her anbefale? Når det kommer til pris, så tenker jeg toppen 7000kr ca, men alt som er under og brukbart sier jeg ikke nei til, samt kan sikkert strekke meg litt over også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe forslag? Eller tips? =)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en lydplanke, ett par små monitorer til surround + evnt. en subwoofer?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydplanke? Det har jeg ikke hørt om før tror jeg :P

Ellers, så ser denne litt interessant ut egentlig: Onkyo hjemmekino - Elkjøp

Edit: Er kanskje noe slikt du mener med lydplanke: Arvani Ergosound soundbar TA210 - Elkjøp ?
    Eller denne: Arvani Ergosound 2.1 soundbar TA2012 - Elkjøp

Edit2: En sånn soundbar, man oppnår vel det samme om man kjøper et 2.1 system regner jeg med? Men det hele blir vel en del bedre med 2 enkelt stående høyttalere samt en sub? Evt. to høyttalere en senter og en sub? Er det noe å satse på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Små bakhøyttalere - Tannoy Mercury VR

Hei,

Disse Tannoy bakhøyttalerene kan henges på vegg, bygger bare 11,5 cm ut fra veggen og har frontmontert bassport. Koster 1695,- for et par, og kan kanskje være det du leter etter for å få til 5.1-system.

/D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble til at jeg kjøpte Canton Movie 65 CX+Pioneer VSX 431, da elkjøp solgte dette samme til 3300kr. Dog fikk også høre noen Klipsch Movie Theater 300 og syntes de hørtes bedre ut, men i og med at jeg også trengte receiver så ble det noen par lapper dyrere.

Har ikke fått satt opp settet enda, men føler allerede nå at jeg kanskje heller skulle gått for Klipsch greiene selv om det ble noe dyrere, vet ikke helt hvorfor jeg føler det allerede nå før jeg i det hele tatt har fått satt opp Canton høyttalerne men :P

Viste meg også en receiver fra en produsent kalt Manatez, og må virkelig si at jeg egentlig fikk veldig lyst på den, likte spesielt at den var halve størrelsen(ca.) av vanlige receivere. Noen som har noe erfaring med den produsenten her eller?

Edit: Og hvor mye har x antall watt per kanal å si på receivere egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Manatez eller Marantz?

Hei,

Du er helt sikker på at selgeren viste deg "Manatez" og ikke et merke som heter Marantz? Marantz har nemlig slike receivere som er omtrent halvparten i størrelsen av en vanlig receiver. Marantz er et høyt respektert merke i Hi-Fi kretser og du kan trygt kjøpe deres produkter. De selges blant annet på Stereofil, Oslo Hi-Fi Center, Elkjøp Mega Store etc. Marantz er eid av samme selskap i Japan som eier blant annet Denon og er (minst) like bra.

Du finner mange tester i Blant annet Lyd & Bilde og Whathifi.co.uk Sjekk litt rundt der.

Marantz sine mindre receivere ser slik ut: Stereofil

/D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Marantz ja, jeg som skrev litt feil :P Er vel nærmere bestemt NR1601/2. Men igjen, hvor mye har egentlig x antall watt per kanal og si? For NR1601/02 har jo ikke så fryktelig mye der om jeg har sett riktig, kontra denne "billig" surround forsterkeren jeg har nå, som har 130w per kanal, men ja Marantz'en er jo 7.1 så det er vel kanskje grunnen.

Edit: Har forøvrig fått satt opp Canton settet, dog bare i 2.1 så langt, og er vel egentlig ikke helt fornøyd, er langt bedre enn TVen, men savner trykket Dynavoice høyttalerne hadde, så lurer derfor på å droppe hele surround prosjektet og heller betale litt mer for et 2.1 sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt per kanal

Hei,

Surroundreceiveren din har sannsynligvis ikke 130 watt per kanal. Surroundreceivere oppgir gjerne effekt ved spilling i en eller to kanaler, spør meg ikke hvorfor, og du kan lese mer om det her: http://avforum.no/forum/receivere-fo...s-krefter.html

Det er vanskelig å si hvor mye effekt du trenger da det er veldig avhengig av hvor høyt du spiller og også delvis om du har sub. De fleste subber (alle?) er aktive og trenger derfor ikke effekt fra anlegget, men bidrar til å avlaste fronthøyttalerne ganske mye så de slipper å bruke alle kreftene på de laveste basstonene (kan ikke garantere 100 % at det jeg skrev over er korrekt, men det er slik jeg har oppfattet det).

/D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •