Hvor mye verdt å bruke på høyttalerkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 112
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye verdt å bruke på høyttalerkabler?

Lurer litt på hvor mye det egentlig er verdt å betale for høyttalerkabler?
    Er jo uttalige merker og forskjellige tverrsnitt..

Har Yamaha NS-555 Fronter med 2*6,5 element..
    Hvilken størrelse på kabler og hva merke?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162156458

Så mykje er det verdt å bruke

2,5 eller 4 kvadrat er fint.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine høyttalerkabler er fra Ebay. Leter etter et merke jeg har hørt om, til en fornuftig pris. Kabler fra Hifi-klubben osv. er galskap for meg, men nå er jeg mer på video enn audio da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162156458

Så mykje er det verdt å bruke

2,5 eller 4 kvadrat er fint.
    Så i praksis så får du samme lydkvaliteten uansett?

F.eks Van Den Hul kabler.. hva som er så mye bedre?
    Beskrives jo som luksuslyd? Men er de egentlig noe forskjell?

Kan denne fra fnky.no være et godt kjøp?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spør om noe som det krangles mer om enn noe annet. Du vil finne uttallige kabel krangler. Objektivistene på den ene siden som mener at det ikke hørbare forskjeller utenom det som man vet utifra det tekniske. Og subjektivistene som mener det er store lydmessige forskjeller på kabler og at vitenskapen eller blindtester ikke er til å stole på.

Jeg tilhører den første gruppen og mener du kaster penger ut av vinduet ved å kjøpe dyre kabler. Clas Ohlson kablene vil fungere strålende. 2,5kvmm holder i lange baner så sant du ikke skal ha veldig mange meter med strekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du spør om noe som det krangles mer om enn noe annet. Du vil finne uttallige kabel krangler. Objektivistene på den ene siden som mener at det ikke hørbare forskjeller utenom det som man vet utifra det tekniske. Og subjektivistene som mener det er store lydmessige forskjeller på kabler og at vitenskapen eller blindtester ikke er til å stole på.

Jeg tilhører den første gruppen og mener du kaster penger ut av vinduet ved å kjøpe dyre kabler. Clas Ohlson kablene vil fungere strålende. 2,5kvmm holder i lange baner så sant du ikke skal ha veldig mange meter med strekk.
    Men noen sier at man får bedre kontroll på elementa dersom man strekker 2stk kabler fra receiver til forsterker. (Jeg har 4 skrukontakter på høyttalerne). Får man bedre kontakt ved bruk av bananplugger/spade ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen er det galskap å kjøpe en stativ høyttaler til 10000kr når man får f.eks en høyttaler ala Klipsch RF-82mk2 og Cerwin Vega XLS215 til samme pris.

For noen er det ingen forskjell på det engang, bare det er LYD! Utseende o.l. kan ofte spille inn ved kjøp, og det gjelder nok kabler også, fete kabler er "KULT" å ha.

Man må nok ha litt troa på "HIFI" for å "høre" forskjeller på kabler. Bruk sunn fornuft, bruk ca 10-20% på HT kabler pr høyttaler. Mye spiller inn, lengde, kvalitet på resterende utstyr etc.

Hos meg er det iallefall en forskjell, spesielt på signalkablene mellom DAC og effektforsterker. HT kablinga er ikke så "ømfintelig" hos meg iallefall, men har iallefall endt opp med Kimber TC8 biwire edition der (kjøpt brukt ).

Hos deg hadde jeg nok anbefalt noe ala Van Den Hul Snowline eller noe (www.hifiklubben.no), men da snakker vi om rundt 2x3m. Over dette burde kvadratet økes noe syns jeg. Det er tross alt produktet ifra signalkilde til strømleverandør som skal gjennom denne kabelen, greit at det håndteres på best mulig måte.7

EDIT: Husk at dyrt ikke behøver å være BEST!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Men noen sier at man får bedre kontroll på elementa dersom man strekker 2stk kabler fra receiver til forsterker. (Jeg har 4 skrukontakter på høyttalerne). Får man bedre kontakt ved bruk av bananplugger/spade ?
    Usikker på hva du mener med det første.
    Nei, du får i utgangspunktet ikke bedre kontakt med banan eller spade. Det er i så fall kun dersom du ikke får alle trådene med. Egentlig er banan/spade et ekstra kontaktpunkt og det blir aldri bedre med flere kontaktpunkter. Det er mindre sjanse for feil ved direkte kobling. Men dersom det gjøres skikkelig, blir det heller ikke noe dårligere med banan/spade. Og dersom man skifter mye frem og tilbake er det veldig praktisk. Men noen lydmessige fordeler har det ikke.

Les gjerne hva Bluejeans skriver om dette (under "To Terminate or Not?"). Det er en seriøs kabelprodusent:
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    bruk ca 10-20% på HT kabler pr høyttaler. Mye spiller inn, lengde, kvalitet på resterende utstyr etc.
    Akkurat den setningen var det jeg skulle bidra med her tenkte jeg...

10-15% av prisen på høyttalerne må være maks, om man legger mer en 20% mer i prisen på høyttalerne så er det en faktisk merkbar løft/endring av lyden vs. styggdyre kabler...

Så har jeg en standardsetning...
    En kabel på 2meter, er dobbelt så bra som en kabel på 4meter.....

Det man fint kan bruke en fornuftig sum penger på er gode solide praktiske bananplugger som gjør hverdagen litt lettere.

Jeg har HT til 20.000 og kabler til 2000 (fikk rabatt sammen med HT (så de fikk enda noen kr fra meg), kablene er greie de, men de er upraktisk stive, står i en bue ut fra HT... QED Revelation? med no X-tube greier og et totalt tverrsnittet som var merkelig lavt i mm2...
    Synes kanskje ikke det var verd det... Men gode bananer... :-P
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Så i praksis så får du samme lydkvaliteten uansett?

F.eks Van Den Hul kabler.. hva som er så mye bedre?
    Beskrives jo som luksuslyd? Men er de egentlig noe forskjell?

Kan denne fra fnky.no være et godt kjøp?
    Når det gjelder kablene til fnky, kan jeg si at jeg har disse selv (samt deres hdmi 1.4 kabel). Jeg har ingen "refferanse" å måle mot, men jeg har ingenting å utsette på de heller. Jeg tilhører selv gruppen som mener at kabel er kabel.
    Grunnen til at jeg kjøpte denne var bananplugger (for enkel tilkobling) og jeg liker designet. Go for 'em!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Blue Jeans kabler. Veldig fornøyd med disse. Billige og relativt pene er de også. Har Van den Hul og Monster også, helt greie kabler, men overpriset. Bruk penger på musikk i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg nye høyttalerkabler fra BJC! (Blue Jeans Cable), og er veldig fornøyd. Kjøpte 4x2,5m med 4 kvadrat (twelve white, som de kaller den), som jeg bruker til bi-wiring. Kjøpte de ferdig terminert med bananplugger. Lyden er bra, jeg har ingenting å utsette på den. Pluggene er av svært god kvalitet, og kabelen er ultrasonisk sveiset fast i pluggen. Det eneste jeg har å utsette på kablene er at de ikke er så veldig fleksible. Prisen er ganske rimelig, jeg tror det ble rundt 800 kroner for et komplett sett til bi-wiring. Kjøpte også endel andre kabler, hdmi, rca, og en "ipod"-kabel.

Enkel betaling og forsendelse, hjem på døren med fedex, og tollen tar de seg av.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt kr 12,50 per meter, nypris for forsterker og høyttalere er ca. 85.000,-. Merkeligt kanskje, men jeg føler ikke jeg trenger bruke mer på kabler.
    Uansett, bruk det beløp DU føler du vil investere i kabler, så enkelt er det.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,887
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har brukt kr 12,50 per meter, nypris for forsterker og høyttalere er ca. 85.000,-. Merkeligt kanskje, men jeg føler ikke jeg trenger bruke mer på kabler.
    Uansett, bruk det beløp DU føler du vil investere i kabler, så enkelt er det.
    Da er det jo rart at alle seriøse hi fi blader, forhandlere og de som stiller opp på messer ikke gjør som deg....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Da er det jo rart at alle seriøse hi fi blader, forhandlere og de som stiller opp på messer ikke gjør som deg....:-)
    Det skal vel se profft ut da.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhandlere osv. er vel ikke akkurat 100% nøytrale for å si det mildt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Mange har størst inntjening nettopp på kabler. Så er da kanskje ikke så rart......

Denne 10-20% regelen er bare tull IMO. Det innebærer jo at kablene blir bedre når de er dyrere og at de rimelige gjør noe feil. Men hvor finner man bevis for det? Den regelen er oppkonstruert av bransjen for at de skal tjene penger. Enten overfører kablene signalet 100% korrekt eller så er det en feil et sted.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som når det gjelder f.eks. HDMI-kabler, så har jeg jo fått erfare at billig-kabler fra eltema.no ikke holder mål når det skal kjøres full hd over litt strekk. Men der er BJC sine gode nok, de takler det, og de er heller ikke så enormt dyre, litt dyrere enn eltema sine, men likevel veldig rimelig.

Jeg kjøpte BJC kabler denne gangen, men når det gjelder høyttalerkabler så kunne jeg nok like gjerne kjøpt 4 kvadrat Clas Ohlson-kabel, uten at det ahdde hatt noen betydning for lyden, men BJC er penere å se på, og de fås ferdig terminerte, noe som var et krav fra min side denne gangen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo høyttalerkabler det er snakk om her da!:-?

HDMI er en annen "gren", og kan heller diskuteres i en mer passende tråd. ;-)

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •