Hvor mye verdt å bruke på høyttalerkabler? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 112 av 112
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogslik
    Men, hvordan finner jeg ut hva som er pluss og minus? Dem er helt like, i en slags gjennomsiktig orange farge.
    Har du et multimeter, er dette a piece of cake. Du merker en ende av de to lederne med rød eller sort tusj - så måler du motstanden mellom de to endene av kabelen din. Når du måler null motstand, merker du den lederen med den samme fargen du brukte i den andre enden. Dette kan gjøres også hvis kabelen skulle ha blitt lagt i rør - da må man bare ha lang nok skjøteledning og muligens en assistent som kan bidra litt med å opprette kontakt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en CAT5 har 100+mbit båndbredde i Mhz-området. laangt over hva som kreves av en høyttaler.
    likevel er ikke cat5 regnet for å være en god høyttalerkabel.
    En høyttalerkabel trenger å overføre en god del energi. Cat5 overfører bare et signal med veldig lite energi. Hvis du prøver å overføre mye energi gjennom en for tynn kabel, vil den bli varm og energi forsvinner underveis (i tillegg vil de elektriske egenskapene til kabelen endres når den varmes opp).

Det er dog noen som tvinner sammen en bunke cat5 og bruker dette som HT-kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Utrolig ikke sant! Det er jo utrolig hva elektronene i kabelen skal utsettes for på sin vei, sikkert mange ganger også der de svinger frem og tilbake i takt med musikken....
    I en spole vil magnetfeltet rundt ledningen forsterkes og dette magnetfeltet vil påvirke spolens elektriske egenskaper på en måte som er avhengig av frekvens. Dette utnyttes når man kombinerer en spole og en kondensator til et lav- eller høypassfilter.

Å se på elektrisitet som elektroner som beveger seg frem og tilbake blir litt for enkelt, da vil man ikke oppdage disse effektene.

Enhver kabel vil ha en viss induktaks (altså som en spole) og konduktans (som en kondensator) i tillegg til motstand. Men i praksis, for de frekvenser det her er snakk om, er dette ikke noe problem så lenge kabelen er tykk nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Poenget jeg ser med slike diskusjoner rundt høytaler kabler er ikke om det finnes målbare effekter eller mulige påvirkninger elektrisk, men om det gjør en forskjell for bevegelsen av høytaler membraner og høytalerens evne til å omsette et elektrisk signal til trykk bølger i luft, og om dette er store nok effekter til at dette faktisk blir hørbart.
    Jeg har vanskelig for å forstå hvordan en kabel skal kunne ha egenskaper vi ikke klarer å måle, men som likevel påvirker hvordan høyttalermembranen beveger seg. Elektrisitet i denne sammenhengen har vært godt kjent i over 100 år, jeg tviler på at det finnes noe her vi ikke klarer å måle men som øret klarer å fange opp.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    En høyttalerkabel trenger å overføre en god del energi. Cat5 overfører bare et signal med veldig lite energi. Hvis du prøver å overføre mye energi gjennom en for tynn kabel, vil den bli varm og energi forsvinner underveis (i tillegg vil de elektriske egenskapene til kabelen endres når den varmes opp).

Det er dog noen som tvinner sammen en bunke cat5 og bruker dette som HT-kabel.
    en høyttalerkabel trenger ikke nødvendigvis mye energi nei. følsomheten til en høyttaler oppgis ved 2.8V 8ohm. 4V 16ohm etc...
    når man snakker om PA kan jeg si meg enig men.
    en cat5 har 8 ledere à ca. 0.2mm2. når det er snakk om 2meter som i de fleste hifi-tilfeller vil jeg ikke anse det som et stort problem.
    klart, det er bedre med større areal men...
    merket crystal cable bruker nesten tynne ledere som argument.. og det er ikke akkurat billige kabler.
    enig i at kvadrat er viktig..men det kommer helt ann på system.. mange høyttalere behøver ikke mer enn 10-20watt.
    -dess større membran dess bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en høyttalerkabel trenger ikke nødvendigvis mye energi nei. følsomheten til en høyttaler oppgis ved 2.8V 8ohm. 4V 16ohm etc...
    når man snakker om PA kan jeg si meg enig men.
    en cat5 har 8 ledere à ca. 0.2mm2. når det er snakk om 2meter som i de fleste hifi-tilfeller vil jeg ikke anse det som et stort problem.
    klart, det er bedre med større areal men...
    merket crystal cable bruker nesten tynne ledere som argument.. og det er ikke akkurat billige kabler.
    enig i at kvadrat er viktig..men det kommer helt ann på system.. mange høyttalere behøver ikke mer enn 10-20watt.
    -dess større membran dess bedre
    Hva som er mye eller lite er jo relativt. Effekten gjennom en cat-5-kabel er nok langt mindre enn 10 W.

Men det er klart, om man bruker to cat-5-kabler (en til pluss og en til minus) har man effektivt 1,6 mm2 tverrsnitt, det virker jo stort nok.

selv har jeg 2,5-kabler fra Clas

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er vi enig! bruker selv 1.5mm2 fra biltema, mest pga. praktiske hensyn.
    tviler ikke på at større kabler yter bedre.. men andre prioriteringer går før de kablene der, på samme vis som i toppmodellene til flere respekterte merkevarer

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok de billigste de hadde på HFK. Låter helt greit

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vanskelig for å forstå hvordan en kabel skal kunne ha egenskaper vi ikke klarer å måle, men som likevel påvirker hvordan høyttalermembranen beveger seg. Elektrisitet i denne sammenhengen har vært godt kjent i over 100 år, jeg tviler på at det finnes noe her vi ikke klarer å måle men som øret klarer å fange opp.
    Sitat Opprinnelig postet av eleanor
    Poenget jeg ser med slike diskusjoner rundt høytaler kabler er ikke om det finnes målbare effekter eller mulige påvirkninger elektrisk, men om det gjør en forskjell for bevegelsen av høytaler membraner og høytalerens evne til å omsette et elektrisk signal til trykk bølger i luft, og om dette er store nok effekter til at dette faktisk blir hørbart.
    .
    Tror jeg kanskje skrev slik at det kunne misforståes :roll:

Det jeg skrev var i forbindelse med den linken som det ble vist til tidligere.
    Der ble det vist til målte forskjeller i signalet før og etter en kabel som stod mellom en effekt forsterker og en virkelig høytaler.

Man har med andre ord ikke problemer med å måle en kabel osv og er helt enig med det du angir, men man har i HIFI verdenen problemer med å skille ut kabler ved hjelp av hørsel og blindtesting.

Skal man teoretisk sett kunne høre forskjell på kabler, må jo kabelen først påvirke hvordan effekt forsterker og høytalerelementene jobber osv, før man registrerer trykkbølgene fra disse eventuelle forskjellene i bevegelsene til mebranene, slik at det faktiskj blir forskjeller i lyden man hører med ørene.

Har jo lest om selv HIFI høytaler kabler med "normale" lengder som har egenskaper som får kvalitets forsterkere fra produsenter som f.eks Abrahamsen og electrocompaniet til å å gå i termisk protekt etter en periode. Veldig lange høytaler kabler kan jo få forsterkere til å gå i selvsving, at kabler kan påvirke en forsterker er velk ikke helt ukjennt.

At det går ann å måle forskjellene på signal før og etter en kabel , er vel sånn sett ikke så veldig merkelig. Måles det nøyaktig nok, vil jo den omske motstanden samt spole og condensator effektene i kabelen komme tydelig frem. Lyden fra elementene i høytaleren kan jo også måles ganske nøyaktig med en målemikrofon i et lyd absorberende rom, slik de gjør for å utvikle delefilter og få info om dydtrykk, sprednings karakteristikk osv. Det hadde kanskje vært mer interessant å testet høytaler kabler på en slik måte, for å få en mer objektiv "sannhet" enn en ofte subjektiv lytting i et lytterom ved en blintest....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Har du et multimeter, er dette a piece of cake. Du merker en ende av de to lederne med rød eller sort tusj - så måler du motstanden mellom de to endene av kabelen din. Når du måler null motstand, merker du den lederen med den samme fargen du brukte i den andre enden. Dette kan gjøres også hvis kabelen skulle ha blitt lagt i rør - da må man bare ha lang nok skjøteledning og muligens en assistent som kan bidra litt med å opprette kontakt.

Eller så gjør du det på en mye enklere måte: Koble høyttalerkablene dine til høyttalerene. Bruk et batteri fra f.eks. en fjernkontroll og legg høyttalerkablene til + og - polene på batteriet. Går elementet utover, har du pluss på pluss og minus på minus. Går elementet innover har du koblet feil og bytter bare om på kablene

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    .
    At det går ann å måle forskjellene på signal før og etter en kabel , er vel sånn sett ikke så veldig merkelig.
    Men er et forskjell på en kabel til 12,-/m og en til 1200,-/m, det er vel spørsmålet her.

Jeg skal innrømme at mesteparten av innholdet i artikkelen det var linket til gikk utenfor min elektro-kunnskap, men noen punkter jeg fikk med meg var at:
    • De sammenlignet ikke dyre og billige kabler, de sammenlignet vanlige parallelle kabler med coax
    • For meg så det ut som (men her svikter altså elektro-kunnskapen min) at 13kHz-forstyrrelsen av ukjent opphav hadde mye større innvirkning på målingen enn kabelen i seg selv
    • Coax kom mye bedre ut når det gjaldt å være skjermet for slike forstyrrelser (ikke overraskende, likevel har jeg aldri sett en coax-høyttalerkabel...)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er et forskjell på en kabel til 12,-/m og en til 1200,-/m, det er vel spørsmålet her.
    Ja det er vel det egentlige spørsmålet. Det trenger vel sånn sett ikke være noen sammenheng i virkelige elektriske ledre egenskapene, og pris.

en ting er vel ganske sikkert, og det er at det er en del avanse for slik kabling. og det tjenes en del kronasje når det gjelder HIFI kabling.

Hvorfor kommer f.eks dyre ferdig terminerte høytaler kabler i tre esker, foret invendig med silke osv ? I slike tilfeller er det vel egentlig ganske åpenbart at man betaler for design, kvalitets følelser, og ikke nødvendigvis lederens egenskaper mellom effekt forsterker mot høytaler, der den jo skal brukes.

Jeg skal innrømme at mesteparten av innholdet i artikkelen det var linket til gikk utenfor min elektro-kunnskap, men noen punkter jeg fikk med meg var at:
    • De sammenlignet ikke dyre og billige kabler, de sammenlignet vanlige parallelle kabler med coax
    • For meg så det ut som (men her svikter altså elektro-kunnskapen min) at 13kHz-forstyrrelsen av ukjent opphav hadde mye større innvirkning på målingen enn kabelen i seg selv
    • Coax kom mye bedre ut når det gjaldt å være skjermet for slike forstyrrelser (ikke overraskende, likevel har jeg aldri sett en coax-høyttalerkabel...)
    Satt også igjen med en mistanke om at det de egentlig målte, er noe annet enn det som ble forsøkt vist, og som egentlig har en praktisk betydning.

Coax høytaler kabler har jeg også tilgode å se, bortsett fra når det gjelder drift av "høytalere" i hodetelefon sammenheng.....

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •