Hvor mye verdt å bruke på høyttalerkabler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 112
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Internkabling har mindre betydning enn utvendig kabling, rett og slett fordi motstanden i en kabel ganges opp med lengden, så derfor gjør det ikke så mye om internkabelen er spinklere enn den eksterne, siden avstanden er så kort.
    Har du målt antall meter kabel i spolene i delefilter og element?

Jeg vil tro at hvis du gjør det så vil du bli ovverrasket over HVOR de lange kabelstrekkene i et oppsett faktisk er...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning

Jeg vil tro at hvis du gjør det så vil du bli ovverrasket over HVOR de lange kabelstrekkene i et oppsett faktisk er...
    Og nå begynner du å sammenligne høyttalerkabler med viklingene på en spole?
    Det var jo relevant...

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Jeg kjøpte Van Den Hul CS-122 hos hi Fi klubben.
    I mine øyne en utrulig god kabel både teknisk og kosmetisk til en pris som kan forsvares. Tar seg veldig godt ut kosmetisk med sitt robuste utseende

Lykke til med valget
    +1. Kjempetøff kabel! Meget fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og nå begynner du å sammenligne høyttalerkabler med viklingene på en spole?
    Det var jo relevant...
    Utrolig ikke sant! Det er jo utrolig hva elektronene i kabelen skal utsettes for på sin vei, sikkert mange ganger også der de svinger frem og tilbake i takt med musikken....

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig ikke sant! Det er jo utrolig hva elektronene i kabelen skal utsettes for på sin vei, sikkert mange ganger også der de svinger frem og tilbake i takt med musikken....
    Ok, mål tverrsnitt på enkeltledere i spolen på høyttalerene dine, og så prøver du å bruke samme type kabel mellom forsterker og høyttaler.
    Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mål tverrsnitt på enkeltledere i spolen på høyttalerene dine, og så prøver du å bruke samme type kabel mellom forsterker og høyttaler.
    Lykke til.
    Så elektronene som går gjennom ht kabelen forsvinner altså på veien før de når spolene (som riktig nok ofte er koblet i paralell)?

Forklar!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om vi snakker rundt hverandre nå, hva er det du snakker om?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om vi snakker rundt hverandre nå, hva er det du snakker om?
    Jeg snakker om strøm i ett lukket kretsløp som dette utgjør....

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, men hva var poenget ditt?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner en som brukte 0.15mm2 kobberlisse som høyttalerkabel faktisk, på noen veldig gode høyttalere. forsåvitt ganske lettdrevne sådanne men..

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Da er det jo rart at alle seriøse hi fi blader, forhandlere og de som stiller opp på messer ikke gjør som deg....:-)
    Som nevnt tidligere, så er kabler noe forhandlere har mest profitt på. Man snakker om 5-6-700% på noen kabler..
    Med andre ord, de prisene på kabler du f.eks ser på hifi-klubben sine nettsider, gjelder mildt sagt ikke for forhandlerne..
    En "stand" med skikkelig high end kabler kan jo lurer de fleste

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riktig, riktig, og spoler har ofte 0.8mm og 1.2mm tråd...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, men hva var poenget ditt?
    Poenget er vel som det var uttrykt at for meg er det vanskelig å skjønne at 3 meter med kabel fra forsterker til HT skal være viktigere enn XX antal meter med (typisk veldig tynne og enkle) kabler internt HT og i spoler i element og delefilter. Elektronene skal uansett gjennom hele ruklet....

Men det det ultimate poenget er bruk penger og tid på rom, akustiske tiltak, plassering, høyttalere, og eventuelt romkoorreksjon :-D og ikke kast dem bort på dyre kabler....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kjenner en som brukte 0.15mm2 kobberlisse som høyttalerkabel faktisk, på noen veldig gode høyttalere. forsåvitt ganske lettdrevne sådanne men..
    Jeg vil tro at en har for tynne kabler når de begynner å bli varme :-D

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Så i praksis så får du samme lydkvaliteten uansett?

F.eks Van Den Hul kabler.. hva som er så mye bedre?
    Beskrives jo som luksuslyd? Men er de egentlig noe forskjell?

Kan denne fra fnky.no være et godt kjøp?

Har fnky kablene selv, tror det kan være et godt kjøp ja. De har bananplugger som gjør tilkobling osv enkelt. Og de er vel relativt billige. Og de leverer lyd!

Kan godt være du får mye mer lyd gjennom van der huul, men dette har jeg ingen formening om ettersom jeg kun har prøvd de fra fnky.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel som det var uttrykt at for meg er det vanskelig å skjønne at 3 meter med kabel fra forsterker til HT skal være viktigere enn XX antal meter med (typisk veldig tynne og enkle) kabler internt HT og i spoler i element og delefilter. Elektronene skal uansett gjennom hele ruklet....

Men det det ultimate poenget er bruk penger og tid på rom, akustiske tiltak, plassering, høyttalere, og eventuelt romkoorreksjon :-D og ikke kast dem bort på dyre kabler....

Ok, da missforsto jeg deg ikke allikevel, konklusjonen din er at høyttalerkablene ikke trenger å være tjukkere enn ledningen i spolen, og da sier jeg en gang til: Prøv å bruk så tynn kabel som høyttalerkabel, vær så snill?
    Rapporter tilbake om hvordan det låter, er du snill, og legg gjerne ved bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da missforsto jeg deg ikke allikevel, konklusjonen din er at høyttalerkablene ikke trenger å være tjukkere enn ledningen i spolen, og da sier jeg en gang til: Prøv å bruk så tynn kabel som høyttalerkabel, vær så snill?
    Ingen planer om å prøve det og heller ikke det jeg sier....

Men jeg sier at du får ikke gjennom mer strøm i "systemet" høyttaler og eksterne kabler enn det som går gjennom spolene i delefilter og elementer (som jeg sier ofte er koblet i parallell). Jeg sier at HT kabel at vil aldri være svakeste punkt i ett slikt system, hvis en da ikke har ekstremt lite tverrsnitt på kabelen. Hadde en hatt en slik kabel (den må være veldig tynn hvis den er av reint kobber...) så bli blir kabelen varm og resistansen går opp og går det virkelig ille vil den smelte (det hadde vært noe det, jeg spilte så HT kablene glødet :-D)

Så langt har jeg ikke hørt at det har vært noe stort problem på HT kabeler men jeg hører jo at fler fler har erfaring med å sende mer strøm gjennom spolene i en HT enn det de kan tåle og at de følgelig blir varme og elementet eller delefilteret har dødd som en følge av det....

Som sagt bruk penger på noe som betyr noe...

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis det eneste kriteriet er hvor mye strøm en kabel kan føre, er det selvfølgelig riktig, men det er en forskjell på å lede konstant 50hz 230V og å lede en strøm med en masse forskjellige frekvenser.
    jeg kan ikke teorien, jeg bare konstanterer at det er forskjeller, forskjeller jeg hører godt i eget anlegg.
    Jeg var veldig skeptisk til kabler, helt til en kompis begynte å jobbe på Soundgarden og vi plutselig hadde tilgang på både bedre utstyr og bedre kabler, da måtte jeg pent spise noen kameler og innrømme at jeg hørte forskjell.
    I det anlegget jeg hadde før var det andre ting som satte begrensningene, og bedre høyttalerkabler ville selvfølgelig ikke gjenopprettet kvalitet tapt tidligere i kjeden.
    Og så kommer spørsmålet: Jeg godtar at du ikke hører forskjell, og misunner deg egentlig det, da det hadde spart meg for mye penger.
    Hvorfor er det så inn i hampen vanskelig å godta at jeg hører forskjell?
    Hvorfor er det så kritisk å ha rett?
    Jeg synes det er fantastisk arrogant å påstå at det ikke finnes forskjeller fordi DU ikke hører dem i ditt anlegg.
    Jeg sier: Jeg hører forskjell, men ikke alle gjør det, så prøv selv.
    Du sier: Jeg hører ikke forskjell, så dette er bare tull.
    Ser du forskjellen?

Til trådstarter: Skjønner du hva jeg mener?
    Prøv selv, når de andre komponentene dine er på et nivå som gjør at det er noen vits, men ikke si det til noen hvis du hører forskjell.
    Alle vi som har brukt mer enn 40,- pr. meter på høyttalerkabler er, som du skjønner, idioter.
    Den gjengse oppfatningen i kabelfornekterleiren er nemlig: JEG kan ikke høre forskjell, derfor ER det ikke forskjell. End of story.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør forskjell i en kontrollert ABX blindtest så snakkes vi...

Men det er ett fritt land og folk må bruke penger på det de vil. Vi har valgt å bruke våre ca 300 k på anlegg andre steder enn kabler og angrer ikke på det :-D

Ja, hvis det eneste kriteriet er hvor mye strøm en kabel kan føre, er det selvfølgelig riktig, men det er en forskjell på å lede konstant 50hz 230V og å lede en strøm med en masse forskjellige frekvenser.
    jeg kan ikke teorien, jeg bare konstanterer at det er forskjeller, forskjeller jeg hører godt i eget anlegg.
    Jeg var veldig skeptisk til kabler, helt til en kompis begynte å jobbe på Soundgarden og vi plutselig hadde tilgang på både bedre utstyr og bedre kabler, da måtte jeg pent spise noen kameler og innrømme at jeg hørte forskjell.
    I det anlegget jeg hadde før var det andre ting som satte begrensningene, og bedre høyttalerkabler ville selvfølgelig ikke gjenopprettet kvalitet tapt tidligere i kjeden.
    Og så kommer spørsmålet: Jeg godtar at du ikke hører forskjell, og misunner deg egentlig det, da det hadde spart meg for mye penger.
    Hvorfor er det så inn i hampen vanskelig å godta at jeg hører forskjell?
    Hvorfor er det så kritisk å ha rett?
    Jeg synes det er fantastisk arrogant å påstå at det ikke finnes forskjeller fordi DU ikke hører dem i ditt anlegg.
    Jeg sier: Jeg hører forskjell, men ikke alle gjør det, så prøv selv.
    Du sier: Jeg hører ikke forskjell, så dette er bare tull.
    Ser du forskjellen?

Til trådstarter: Skjønner du hva jeg mener?
    Prøv selv, når de andre komponentene dine er på et nivå som gjør at det er noen vits, men ikke si det til noen hvis du hører forskjell.
    Alle vi som har brukt mer enn 40,- pr. meter på høyttalerkabler er, som du skjønner, idioter.
    Den gjengse oppfatningen i kabelfornekterleiren er nemlig: JEG kan ikke høre forskjell, derfor ER det ikke forskjell. End of story.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    bruk gjerne kabler beregnet for el-installasjon, da får man enda mer ledning for penga enn på biltema og
    f.eks 2 eller 4x 1.5-2.5mm2 enledere. kanskje ikke like praktisk, men yter godt.

Leder strøm bra ja, men de kun beregnet for 50Hz. Ikke 10Hz-20khz+ som du vil ha i en høyttalerkabel.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •