Anbefaling på høytalersett til kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling på høytalersett til kinorom

Har prøvd å søke meg gjennom mange tester og tråder. Men jeg er fremdeles like usikker på hva jeg skal velge av høytalere til mitt nye kinorom. Rommet er ca 3,5m x 8m, gips i vegger og tak. Jeg skal kjøpe en av Epson sin nye 3D projektorer, og Onkyo sin nye 9.2 forsterker TX-NR1009 med utgangseffekt på 9 x 180W. Jeg har et budsjett på høytalere på ca 20 000, men kan gjerne bruke både mindre og litt mer om nødvendig. Noen tips til høytalere og sammensetning? Har fått anbefalt Focal sin 800 serie her, men det kommer jo fort opp i over 30 000.

Edit: Kan jeg gå for KEF 5.1 høyttalerpakke T205SYSTEM, og hvordan bestykker jeg det da opp for å få 9.1 eller 9.2? Blir dette systemet ba nok for et slikt rom? Noen erfaringer?

Sorrund.no anbefalte meg noen Dynavoice Challenger M-65 EX 7.0 fronthøytalere, og Dynavoice Magic FX-4 EX Black effekthøyttalere. Noen erfaringer med disse?

På forhånd takk!

Steffan K

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med http://avforum.no/forum/produktomtal...jamo-500d.html + utvide med samme merke hvis du skal ha 9.2 og en sub eller 2 ikke nødvendigvis JAMO. SVS kanskje? Det blir 17475,- for ett 7.0 oppsett eller 12480 for ett 5.0, da har du 7500kr til sub, denne feks. SVS PC12-NSD DSP Subwoofer - 12" basselement og 400W DSP - L-Sound AS

priser: http://www.interconnect.no/files/pri...1%20UTSALG.pdf

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steffank
    Har prøvd å søke meg gjennom mange tester og tråder. Men jeg er fremdeles like usikker på hva jeg skal velge av høytalere til mitt nye kinorom. Rommet er ca 3,5m x 8m, gips i vegger og tak. Jeg skal kjøpe en av Epson sin nye 3D projektorer, og Onkyo sin nye 9.2 forsterker TX-NR1009 med utgangseffekt på 9 x 180W. Jeg har et budsjett på høytalere på ca 20 000, men kan gjerne bruke både mindre og litt mer om nødvendig. Noen tips til høytalere og sammensetning? Har fått anbefalt Focal sin 800 serie her, men det kommer jo fort opp i over 30 000.

Edit: Kan jeg gå for KEF 5.1 høyttalerpakke T205SYSTEM, og hvordan bestykker jeg det da opp for å få 9.1 eller 9.2? Blir dette systemet ba nok for et slikt rom? Noen erfaringer?

Sorrund.no anbefalte meg noen Dynavoice Challenger M-65 EX 7.0 fronthøytalere, og Dynavoice Magic FX-4 EX Black effekthøyttalere. Noen erfaringer med disse?

På forhånd takk!

Steffan K
    20'000kr er ikke mye penger å legge i et 9.2 oppsett, men mulig er det jo. Tror også onkyoen din vil bli veldig sliten av å drive så mange høyttalere samtidig. En effektforsterker bør kanskje også vurderes på sikt.

Jeg vil anbefale deg å sterkt vurdere å starte med en 5.1(muligens 5.2) av god kvalitet, og heller oppgradere derifra når økonomien tillater det.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    20'000kr er ikke mye penger å legge i et 9.2 oppsett, men mulig er det jo. Tror også onkyoen din vil bli veldig sliten av å drive så mange høyttalere samtidig. En effektforsterker bør kanskje også vurderes på sikt.

Jeg vil anbefale deg å sterkt vurdere å starte med en 5.1(muligens 5.2) av god kvalitet, og heller oppgradere derifra når økonomien tillater det.

Geir Arne

Takk. Har du noen anbefalinger hvis jeg starter på 5.1 eller 5.2 da? Kan Jamo D500 eller D600 være et alternativ, ser D500 fikk gode resultater her. Blir vel mer ryddig for meg å ha høytalerne på veggen. Fungerer et slikt anlegg også greit til musikk?

Steffan

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF nevner musikk i testen sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til filmbruk er jeg ihvertfall utrolig glad i Klipsch. Her får du en brutal og dynamisk lyd uten like. Høyt spiller dem og med en følsomhet på 100 +/- 2-3db er de veldig lettdrevne.

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg handlet litt på brukten. F.eks: rf-82 fronter (helst enda større om budsjettet tillater), rc-64 senter, rs 42/52 som surround. Etter min mening er det ikke ordentlig moro med film før man har en sub. XTZ sine er rimlige og dytter bra med luft. Du vil få enda mer moro om du går opp i pris til SVS eller tilsvarende, men så var det budsjettet da

Hvis du går for rc-64 senteren, så er den kravstor på effekt. Med et så brutalt 5.1 oppsett fortjener den stakkars receiveren et effekttrinn. Se på Emotiva XPA-3. Billig og god effekt som går bra overens med Klipsch.

Hvis dette blir for dyrt, er Jamo absolutt et bra valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er litt pussig å bruke 15K på forsterker og bare 20K på 9+2 høyttalere. Jeg ville heller gått ned to hakk på forsterkeren, og kjøpe en 7-kanals for 5K og legge på 10 lapper ekstra i høyttalere. Tror det gir bedre sluttresultat.

Jeg har inntrykk av at man bør legge minst 5, helst over 10 lapper på bordet for å få en god subwoofer. Hvis du kjøper en subwoofer til 5K sitter du igjen med 15K til 9 andre høyttalere, det er i snitt ca 1700 pr høyttaler. Det er mulig å få høyttalere til den prisen, men (jeg tror) du vil få vesentlig bedre kvalitet ved å gå opp et hakk. (Man kjøper normalt ikke 7 eller 9 identiske høyttalere, og legger typisk mer penger i front enn surround, men dette sier likevel noe om hvilken prisklasse du må lete i)

Altså, for 35K kan du få enten:
    • Forsterker til 15K, subwoofer til 5K og 9 høyttalere til 1700 pr stk
    • eller forsterker til 5K, subwoofer til 10K og 7 høyttalere til 2900 pr stk

Jeg tror (uten å ha hørt disse oppsettene og kan sammenligne) at du får en bedre opplevelse av det andre oppsettet.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    Jeg synes det er litt pussig å bruke 15K på forsterker og bare 20K på 9+2 høyttalere. Jeg ville heller gått ned to hakk på forsterkeren, og kjøpe en 7-kanals for 5K og legge på 10 lapper ekstra i høyttalere. Tror det gir bedre sluttresultat.

Jeg har inntrykk av at man bør legge minst 5, helst over 10 lapper på bordet for å få en god subwoofer. Hvis du kjøper en subwoofer til 5K sitter du igjen med 15K til 9 andre høyttalere, det er i snitt ca 1700 pr høyttaler. Det er mulig å få høyttalere til den prisen, men (jeg tror) du vil få vesentlig bedre kvalitet ved å gå opp et hakk. (Man kjøper normalt ikke 7 eller 9 identiske høyttalere, og legger typisk mer penger i front enn surround, men dette sier likevel noe om hvilken prisklasse du må lete i)

Altså, for 35K kan du få enten:
    • Forsterker til 15K, subwoofer til 5K og 9 høyttalere til 1700 pr stk
    • eller forsterker til 5K, subwoofer til 10K og 7 høyttalere til 2900 pr stk

Jeg tror (uten å ha hørt disse oppsettene og kan sammenligne) at du får en bedre opplevelse av det andre oppsettet.
    Godt sagt! Effekter er vel også billigere og spe på med..
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Godt sagt! Effekter er vel også billigere og spe på med..
    hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar poenget ditt, jeg er ikke helt kjent med hvordan dette bør ligge i forhold til hverandre. Men da er det vel bedre å gjøre som Gnilsen sier: bygge på med flere høytalere når man får råd. Lettere det enn å bytte forsterker senere

Men jeg setter pris på innspillet. Nyttig

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke kjøpt reciver til 5 k og brukt 30k på høyttalere reciveren ikke klarer å drifte ..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steffank
    Tar poenget ditt, jeg er ikke helt kjent med hvordan dette bør ligge i forhold til hverandre. Men da er det vel bedre å gjøre som Gnilsen sier: bygge på med flere høytalere når man får råd. Lettere det enn å bytte forsterker senere

Men jeg setter pris på innspillet. Nyttig
    Forsterkere faller raskt i pris, og det er gjort på 15 minutter å koble fra en gammel forsterker og koble på en ny (riktig nok tar det to dager å tune oppsettet etterpå, menmen). Om 3 år får du en like kraftig forsterker til kanskje 40% lavere pris. Hvis du kjøper en forsterker nå med dobbelt så mange kanaler og watt som du trenger er det penger ut av vinduet (IMNSHO .

Konkret eksempel: for 3 år siden kjøpte jeg den minste Denon-receiveren jeg kunne finne med 2 HDMI-innganger (dette var rett før HDMI tok av fullstendig). Den kom med 20% rabatt fordi -klubben hadde overskudd av sølv-fargede modeller. Jeg betalte 8000 for denne. Nå har jeg byttet den ut fordi jeg trengte flere HDMI-kontakter. Jeg måtte ned i 2 tusen for få solgt Denon-en på finn.no, ny Onkyo (med like mange watt, men 6 HDMI-innganger) kostet 3 tusen på komplett.

Moralen er: elektronikk faller raskt i pris, har du behov for en ting i dag, kjøp den i dag, hvis ikke, vent til i morgen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Jeg hadde ikke kjøpt reciver til 5 k og brukt 30k på høyttalere reciveren ikke klarer å drifte ..
    100% enig.

Til trådstarter: Til budsjettet ditt ville jeg startet med f.eks D500 hvis du vil ha noe som kan henges på vegg. D600 tror jeg du kan glemme til denne prisen. Bare suben til D600 koster 12k. Men regn med at det er et mye bedre sett.

Uansett, D500 front, center og bak havner på 12'500kr hvis det ikke er tilbud noen plass. Da har man 7'500kr igjen, noe man kan bruke på 2stk XTZ 12.16 suber og holde seg innenfor budsjett. Men jeg ville sterkt vurdert å handles 2 stk Velodyne CHT-12R som er på tilbud hos Soundgarden til 5'000kr/stk. Da havner du litt over budsjett, men jeg tror det er verdt det.

Da kan du senere kjøpe 3stk D600 til front sammen med effektforsterker. Da har du 3stk D500 igjen, og kjøper du 1 ekstra har du nok til surround back og høydekanaler.

Dette er måten jeg anbefaler de fleste å oppgradere. Billig(siden du kan bruke det som blir til overs ved neste oppgradering), fremtidsrettet og ikke minst, en komplett løsning fra første stund.

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun filmlyd eller skal det også være stereo musikk ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg byttet den ut fordi jeg trengte flere HDMI-kontakter. Jeg måtte ned i 2 tusen for få solgt Denon-en på finn.no, ny Onkyo (med like mange watt, men 6 HDMI-innganger) kostet 3 tusen på komplett.
    Stiller meg tvilende til om de er like kraftige selv om de er oppgitt til det samme. Tror Denonen er sterkere fremdeles, når alt kommer til alt.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det skal være mulig å redusere budsjettet på forsterker og alikevel komme minst like bra ut. Og jeg ville som andre har vært inne på begynt med færre kanaler.
    Emotiva gir veldig mye for pengene og ville tro en prosessor og femkanals effekt vil låte vel så bra som Onkyoen.
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

Jeg er av den oppfatning av at høyttalere, spesielt til hjemmekino, bør ha kontrollert spredning. Det minimerer refleksjoner og gir mer direkte lyd og bedre innsikt i kildematerialet. Utfordringen er å finne noe rimelig som har det. Tannoy har det til en viss grad i selv de rimelige høyttalerne (Revolution serien), så det vil være mitt tips. Stereofil kan sikkert gi et pakketilbud for 5 høyttalere. Sub kan gjerne være et annet merke.
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra tips! :-D
    Ikke usannsynlig at jeg ender opp med 2 stk SUB Velodyne CHT-12Q (ikke R?) til ca 10 000, 3 stk Jamo D600 i front (ca 13 500) og 2 stk Jamo D500 surround (ca 5000) = Totalt ca 28 500,-. Høres det greit ut? Har lyst på litt ekstra trykk i fronten siden jeg skal bruke anlegget noe til musikk også.

Når jeg skal bygge ut senere kan jeg vel velge mellom D500 og D600 surround, eller er det D500/D600 LCR man skal bruke bak i 7.2 oppsett?

Steffan

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Stiller meg tvilende til om de er like kraftige selv om de er oppgitt til det samme. Tror Denonen er sterkere fremdeles, når alt kommer til alt.

Geir Arne
    Det kan godt hende. Du har Watt, og så har du Watt... Jeg har aldri klart å spille Denon-boksen så høyt at det spraket, så den var i hvert fall kraftig nok til mitt bruk. Onkyo-en har jeg ikke fått testet så mye ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ca ser en receiver ut ved målinger. Oppgitt til f.eks 7x140 w i 8 ohm (målt ved 2 kanaler).
    2x150 watt.
    5x80 watt
    7x30 watt
    Onkyo-en blir vel noe sånn som
    9x15 watt

5,1 vil gi deg masse godlyd. Ved senere behov hvis hobbyen og interessen vedlikeholdes kan du kjøpe effektforsterker og flere høyttalere og subber senere.

Klipsch funker bra til film etter ryktene.
    Monitor Audio RX serie hos Hifi huset er også et alternativ du kan vurdere.
    Få eller noen sub vil gi deg filmlyden til en SVS PC12NSD hvis prisen tas i betraktning, så den bør absolutt regnes med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste