Tapetsering av høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tapetsering av høyttalere?

Hei jeg har noen gulvstående sorte høyttalere i pianolakk. De er supre musikkmessig sett men de blender seg ikke sømløst inn i stuen kan man si. Det jeg lurer på er om det er neon som har erfaring med å bruke selvklebende folie eller tapetlignende materiale som klebes på høytalere?

Dette bør vel ikke forringe høyttalerkvaliteten? Annet enn at salgsmulighetene sikkert går drastisk ned etter at de er drapert i rødt plastbelegg med hvite bjørketrær på

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nok bare glemme å selge noe slikt, så lenge du ikke finner den ene stakkaren som har samme smak :P

Skal du få et brukbart resultat, så må du nok slipe vekk klarlakken på høyttalerne. Slik at evt lim o.l, har godt nok feste.
    Alternativet er å benytte seg av et festemiddel som er mulig å vaske vekk, slik at du evt kan fjerne tapeten, og bare vaske høyttalerne, slik at de ser ut som at de er ny igjen (om du da ikke sliper vekk klarlakken)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pianolakk overflater pleier å være veldig følsomme for riper samt for glatte til å feste noe uten å slipe. Jeg tror han blir pent nødt til å pusse ned høyttalerne - og som nevnt vil bruktprisen falle til bunns.

Jeg lurer veldig på hvordan rommet ser ut om du skal ha røde høyttalere med hvit dekor? Bilder hadde vært kult!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største spørsmålet her er hvorfor i all verden du vil gjøre noe så skrullete. Høyttalere blir aldri pene med tapet eller annet "huslig" Det blir litt det samme som å beise bilen for å holde den i stil med huset. Idioti!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøpe noen andre høytalere da?

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tapet så vil jeg ikke uttale meg, men å foliere på pianolakk burde ikke være noe problem, man folierer jo f eks nye biler, glassruter mm uten å slipe ned dette først og jeg kan ikke se at en glassrute skal være så mye mattere enn pianolakk eller ?

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lakkere rommet i pianolakk? Eller?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rabagass
    Hei jeg har noen gulvstående sorte høyttalere i pianolakk. De er supre musikkmessig sett men de blender seg ikke sømløst inn i stuen kan man si. Det jeg lurer på er om det er neon som har erfaring med å bruke selvklebende folie eller tapetlignende materiale som klebes på høytalere?

Dette bør vel ikke forringe høyttalerkvaliteten? Annet enn at salgsmulighetene sikkert går drastisk ned etter at de er drapert i rødt plastbelegg med hvite bjørketrær på
    Det bør være ganske så uproblematisk å bruke f.eks kontaktpapir, uten å slipe underlaget.
    Er man nøye med montering / tilpasning, så kan resultatet bli ganske så bra!
    Et godt verktøy ved montering av selvklebende folie / kontaktpapir, er en varmluftspistol.
    Foruten å gjøre tilpasningen over kanter og hjørner enklere, kan man også "stramme opp" steder hvor folieringen ikke er 100%.
    Kontaktpapir får man i et uttall forskjellige farger og utførelser, så det bør gå an å finne noe som kan passe inn i stua også.
    Kan jo legge ved et eksempelbilde på at resultatet kan bli ganske bra?
    Her er det brukt kontaktpapir, kjøpt hos Jernia:

-folie-jpg

Ingen høyttaler riktignok, men uansett.....
    --
    Ellers bør ikke en slik foliering forringe høyttaleren i det hele tatt. Den lar seg relativt enkelt fjerne igjen, ved å bruke varmluftspistolen.
    Denne må uansett brukes med forsiktighet!
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott svar Scrooge! Skal undersøke litt ulike kontaktpapir.

Når det kommer til andre svar skal jeg forsøke å svare på de:

Aasmund: Hadde jeg hatt en bil i stuen ville jeg nok ha forsøkt å matche den sånn noenlunde til resten av stuen. Dog beise den er sikkert dumt.

Roger Waters: Når det kommer til å kjøpe høyttaler i annen farge er ikke det en mulighet da denne versjonen kun kommer i sort pianolakk. Dette er også en høyttaler som er perfekt matchet til forsterkeren min og funker meget bra til den. Høyttalerne er Soavo 1 og forsterkeren a-s2000.

krolsen91: Å lakkere stuen i sort pianolakk synes ikke dama er en god ide dessverre.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes ut som en ekstremt dårlig ide det som kunne vært mest interessant her er før og etter bilde!

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke legge ut et bilde av stuen din, så kanskje vi kan komme med flere forslag, evnt photoshoppe høyttalerene så du får se hvordan det ville blitt først

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •