Bytte ut stativhøyttalere med gulvhøyttare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut stativhøyttalere med gulvhøyttare?

Jeg ble pappa i juli, og må allerede nå vurdere å bytte ut mine stativhøyttalere da de kan utgjøre en potensiell risiko for smårollingen...

Jeg har pt.:
    - Pioneer VSX-920
    - XTZ 99 WMT stativhøyttalere
    - XTZ 99 WMT senterhøyttaler
    - XTZ 10" sub

Jeg er inne på tanken å kjøre et rent stereooppsett eller fortsette med 3.1. Jeg ser mest på film, en del vanlig tv fra dekoder og noe musikk.

Hvilke høyttalere vil passe til mitt bruk og min receiver? Og kan kjøpes brukt til maks 3.000? Stua er på ca. 20kvm.

Jeg har funnet brukte Infinity Kappa 70, PSB Image T45 og PSB Image T5. Noen andre anbefalinger? Egne erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen forslag til gulvhøyttalere som passer med den receivern jeg har? Heller mer og mer mot PSB, hvis ikke noen har noen gode anbefalinger (bruktkjøp) å komme med.

Har nå også funnet et par andre på brukten;
    - JBL E80
    - B&W DM603 S2
    - Dali Concept 6
    - System Audio 1530

Jeg kan jo si det sånn at jeg er veldig fornøyd med lyden fra mine XTZ. Ser som sagt mest på vanlig tv og film. Noe musikk. Er glad i fyldig bass ved musikk, men det hjelper jo sub´en med uansett. Diskanten behøver heller ikke å være altfor skrikete. Leser at Dali sin kan være det...

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er fornøyd med lyden kan du ikke bare bytte ut stereobenken til en som er stor nok til å huse høyttalere så du slipper vaklevorne stativer?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde blitt litt overkill med en benk som var på høyde med øra og bred nok til at høyttalerne kommer på siden av tv'en? Bredde på kanskje 2 meter og høyde på 50-60cm....

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg noen skikkelige stativer, og sandfyll dem. Ser ikke helt hvordan det kan utgjøre en større risiko enn en gulv stående høyttaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har høgtalarane mine ståande på tvbordet. Det fungerer heilt fint.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger noen lettdrevne høyttalere med den receiveren. Flere av de du nevner kan du stryke. Mulig PSB og System Audio vil fungere. Tannoy høyttalere skulle gå bra da de er lettdrevne og er mitt tips.

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg har høgtalarane mine ståande på tvbordet. Det fungerer heilt fint.
    Så handler det også om det at du skal ha tilstrekkelig avstand mellom høyttalerne ift. avstand til lytteposisjon..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikTøns
    Kjøp deg noen skikkelige stativer, og sandfyll dem. Ser ikke helt hvordan det kan utgjøre en større risiko enn en gulv stående høyttaler?
    Ikke dumt dette nei. Det hadde jeg ikke tenkt på. De jeg har er av merket B-Tech og mener at de kunne fylles. Takk for tips! Men oppgraderingsspøkelset (endringsspøkelset) har jo meldt sin ankomst, så jeg tar fremdeles imot gode råd til nye gulvstående!

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvstående høytalere har ofte elementer og bass refleks og terminaler i en høyde over bakken som vel ikke er alltid går så godt sammen med en ny pode.... Har vel nesten hørt om flere som har negradert anlegget og gått over til stativ høytalere i en slik situasjon enn motsatt.

Ellers så finnes det vel mange greie løsninger for å sikre at slike høytalere ikke er så lett å rive ned å få over seg. Bruke noe dobbelsidig lim tape melom høytaler og stativ (kanskje pluss en skrue), samt montere stativet på en større plate mot gulvet skulle vel også redusere faren for slike ulykker, det å sandfylle stativet kan vel også gjøre det mer stabilt, men i verste fall kan vel det øke eventuelle skader ved et velt også...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •