Sub til musikk, og kun musikk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til musikk, og kun musikk!

Sitter nå med CV! Xls12, og bruker disse til kun musikk.. elektronisk, rock og old school rap. Er flunkende fornøyd, men kunne godt ha spedd på med et ekstra dunk her og der.. Derfor henvender jeg meg til dere!

Har tittet rundt på forumet etter artikler, men ser mye film-relatert.. og jeg har ikke roen til filmtitting

Suber jeg har titter på så langt er; CV sine Xls..( ja, HFA er fristende..men kostbart) , Epik Legend, XTZ w12( eller er 10x2 et bedre alt.?) .. sett også på Fence, men det er tilsynelatende bare noe shaait?

Så kom jeg over denne; JBL ES 250 PW SUBWOOFEER BLACK - TrÃ¥dløs subwoofer pÃ¥ 400W! .. virket jo rimelig gunstig?

Men igjen, er ingen ekspert.. så gi meg gjerne veiledning på hva som passer best til mitt oppsett!

Erik.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Sitter nå med CV! Xls12, og bruker disse til kun musikk.. elektronisk, rock og old school rap. Er flunkende fornøyd, men kunne godt ha spedd på med et ekstra dunk her og der.. Derfor henvender jeg meg til dere!

Har tittet rundt på forumet etter artikler, men ser mye film-relatert.. og jeg har ikke roen til filmtitting

Suber jeg har titter på så langt er; CV sine Xls..( ja, HFA er fristende..men kostbart) , Epik Legend, XTZ w12( eller er 10x2 et bedre alt.?) .. sett også på Fence, men det er tilsynelatende bare noe shaait?

Så kom jeg over denne; JBL ES 250 PW SUBWOOFEER BLACK - TrÃ¥dløs subwoofer pÃ¥ 400W! .. virket jo rimelig gunstig?

Men igjen, er ingen ekspert.. så gi meg gjerne veiledning på hva som passer best til mitt åoppsett!

Erik.
    En fyr åå forumet jer sa jan kjøpte en 21 fence sub og bytte ut 350 watt forsterkeren med en 1000 warr yamaha forsterker, den spillte bedre enn cv hfa 21 i hans kåk og det blir billigere. Kanskje noe å tenke på?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd en kraftigere effektforsterker på høyttalerene? Kan være verdt å teste ut før du kjøper en sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som kanskje noe lettdrevet PA hadde vært tingen for deg. Om det er trøkk og dunk som er tingen trenge du ikke sub men midbass. Et par 15" i bassrefleks og et par hundre watt effekt er nok tingen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Høres ut som kanskje noe lettdrevet PA hadde vært tingen for deg. Om det er trøkk og dunk som er tingen trenge du ikke sub men midbass. Et par 15" i bassrefleks og et par hundre watt effekt er nok tingen.
    +1. Trenger jo ikke se lengre enn til signaturen din.

Noe med følsomhet over 100db, matet med en 400-500w PA-forstererk kan jo være midt i blinken. Da har du noe som matcher frontene i spl. PA + Cv er ofte god match.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå var det ikke et salgstriks sånn sett. De fleste har aldri opplevd tilstrekkelig midbass og vet ikke hva de går glipp av, så jeg har gitt opp å selge Eminencene. Får bruke dem til noe her hjemme heller.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det, men måtte bare nevne det. 8) Dette med midtbass er jo noe mange nevner (ref. brystkassetrykk), og det er utrolig digg å ha det.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når vi snakker om slikt, så ble jammenmeg eminencene solgt!

Men uansett, rådet mitt står ved lag. Lettdrevent som pokker. Regnet på det, to stk eminence 3015LF tunet til 40Hz vil gi 120dB ved bare 100W. Setter man på et høypassfilter på 30Hz og pøser på 600W nærmer man seg 130dB pluss roomgain, og da skulle det sparke passelig for de aller fleste. Går man for en superbillig forsterker som EP4000 (3500,-) så har man vilt trøkk for det man må ut med for en middelmådig 'subwoofer' over disk.

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en B&W ASW610XP Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Hører mye på musikk, og er KJEMPE fornøyd anbefales

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis denne lille saken klarer å lage brystkassetrøkk i en vanlig stue skal jeg spise hatten min!

Sikkert en grei subwoofer, men tviler på den vil tilføre så mye meningsfullt i dette oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når vi snakker om slikt, så ble jammenmeg eminencene solgt!

Men uansett, rådet mitt står ved lag. Lettdrevent som pokker. Regnet på det, to stk eminence 3015LF tunet til 40Hz vil gi 120dB ved bare 100W. Setter man på et høypassfilter på 30Hz og pøser på 600W nærmer man seg 130dB pluss roomgain, og da skulle det sparke passelig for de aller fleste. Går man for en superbillig forsterker som EP4000 (3500,-) så har man vilt trøkk for det man må ut med for en middelmådig 'subwoofer' over disk.
    Hadde vært knall med linker til de delene du nevner her. Skal så snart som mulig bygge to stk 15" musikk-basser, og vurderer sterkt HFS-subben.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Hadde vært knall med linker til de delene du nevner her. Skal så snart som mulig bygge to stk 15" musikk-basser, og vurderer sterkt HFS-subben.
    Sjekk ut:

Beyma
    Precision Devices
    RCF
    B&C
    Eminece
    BMS

Sikkert noen jeg har glemt. Let etter elementer med FS rundt 30, BL over 20, Følsomhet rundt 100, QTS rundt 0,25-0,30. Xmax trenger ikke være ekstrem, rundt 500-1000w AES/RMS.

Da har du en grei pekepinn. Alternativt kan du lage noen like som Atledreier. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses, her var det mye artig lesning

For alt jeg vet, kan kanskje en effektforsterker være en smartere løsning.. men igjen da.. anbefalinger? Ser Alto`er går ganske rimelig.. Hadde vært gøy med CV sine, men de er hakket for kostbare ennå..

Er det da kurant med effektampen på basserne, og HK 980 på mellomtone og diskant? Er det veien å gå?

Er det skikkelig merkbar forskjell med effektamp på moderate Xls 12?

Jeg lurer på mye skjønner jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS12 kan spille enormt tøft med nok effekt. Det er forskjell på høy følsomhet og lettdreventhet.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS12 kan spille enormt tøft med nok effekt. Det er forskjell på høy følsomhet og lettdreventhet.
    Bergensound kunne skaffe meg Crown Xti1002 til 4999,- .. har også en bekjent som har en CV 2,6kw til samme pris.. er dette gode dealer? Og hvilken amp er å anbefale?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd dem med Crown, men med CW var det kjempetøft jaffa.l