B&W 805D vs CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer ifmusicreallymatters sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 805D vs CM9

Vurderer en av disse to, noen som har formeninger om hva som er beste kjøp? Har idag CDM1-SE fra B&W som spiller bra, men mangler litt dybde og volum, derfor lurer jeg på om 805D som også har 6,5" element vil gjøre så mye forskjell? 805D spiller selvfølgelig mye bedre enn di jeg har nå, men vil jeg få noe mere trykk fra ett like "lite" element?? Skal i hovedsak brukes til musikk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt første råd: Vurder noe annet enn disse to. Sjekk f.eks ut Tannoy og PSB. Ligger f.eks et par brukte Glenair 15 på brukten. Har du stort nok rom til de, så vil det mye bedre høyttalere enn disse.

Av de to du nevner, ville jeg helt klart ha valgt CM9. Så sant du ikke har et veldig lite rom. I et rom med litt størrelse, så vil 805D gi for lite bass. Selv om den nok er åpnere og har bedre elementer, så er bassgjengivelse tross alt viktig for at det skal låte engasjerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så kan da ikke Glenair 15 måle seg mot CM9 når det gjelder WAF. Skal man ta hensyn til sin bedre halvdel, så er nok CM9 et godt valg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Men så kan da ikke Glenair 15 måle seg mot CM9 når det gjelder WAF. Skal man ta hensyn til sin bedre halvdel, så er nok CM9 et godt valg.
    Tja. Smaken er som baken. Liker bedre Glenair 15 jeg da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ifmusicreallymatters
    Vurderer en av disse to, noen som har formeninger om hva som er beste kjøp? Har idag CDM1-SE fra B&W som spiller bra, men mangler litt dybde og volum, derfor lurer jeg på om 805D som også har 6,5" element vil gjøre så mye forskjell? 805D spiller selvfølgelig mye bedre enn di jeg har nå, men vil jeg få noe mere trykk fra ett like "lite" element?? Skal i hovedsak brukes til musikk.
    Du vil ikke få mere trykk kontra de du har, men resten av lydbildet vil jo få seg ett løft. Men det er jo ikke sikkert CM9 er så mye dårligere, i tillegg så har de jo større kasse og en 6,5" ekstra så her vil jo trykket også bli bedre. Lytt til begge og velg de du synes er best, er mitt beste råd.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurder Mentor 6 istede .. fantastisk sak til 20000kr!!!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett forholdsvis lite rom, en loftstue på ca.40m2, har sub i tillegg, men vil gjerne ha "litt" trykk fra frontene også. Er jo litt B&W fan, så andre høtalere har jeg ikke vurdert. Men er åpen for forslag, ønsker kvalitetslyd, og som sagt blir dette i hovedsak brukt til musikk, så ren å bra lyd er det jeg er ute etter, men går vel an å få kvalitetslyd med litt trykk i?8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40kvm burde holde til CM9 (om det var den du lurte på?). En som selger b&w og hadde demokjørt den i 25kvm, mente det også gikk, men var på grensen til for lite.

Hvordan rommet er konstruert har også mye å si på lyden, så det finnes ingen fasit på hvor stort eller et lite rom skal være. Det er mange faktorer i bilde.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg må nok bare dra på hifiklubben å høre på disse to for å vurdere hvilke som passer meg best

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke for å bryte med valgene dine, men det ligger et par GS60 på brukten nå. Stikk innom hifihuset å hør om du liker den modellen.

De har 3x 6.5".

Men skal du ha godt med trykk i tilleg så må du nokk regne med å legge B&W på hylla hvis du ikke skal hive ut big bucks.

Eller fiks deg to subwoofere som og egnes som basshøytaller. Sett en ved hvær front for å avlaste.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Tja. Smaken er som baken. Liker bedre Glenair 15 jeg da.

Tannoyene ser jo fæle ut. Aldri noe jeg kunne tenkt å hatt i stua iallefall Men som du sier, smaken er som baken ! Men om du ønsker mer WAF og bedre lyd så sjekk ut Marten eller Piega.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett forholdsvis lite rom, en loftstue på ca.40m2, har sub i tillegg, men vil gjerne ha "litt" trykk fra frontene også. Er jo litt B&W fan, så andre høtalere har jeg ikke vurdert. Men er åpen for forslag, ønsker kvalitetslyd, og som sagt blir dette i hovedsak brukt til musikk, så ren å bra lyd er det jeg er ute etter, men går vel an å få kvalitetslyd med litt trykk i?8)
    God størrelse på rommet det. Tannoyene skulle fungere fint. Ikke minst er det viktig med en høyttaler med kontrollert spredning når du har skråtak. Det har Tannoy, mens B&Wene sprer i hytt og pine.

Vil du helst ha nye høyttalere og slanke greier, så er jeg enig med den som nevnte Mentor 6. Det er i mine ører en bedre høyttaler enn B&Wene. PSB Synchrony Two ville jeg da også ha vurdert.
    Resonans Lyd & Bilde

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med riktig forsterker spiller 805 fantastisk i mine ører..
    Har selv cm9 og de er jo bra de, men 805 er en annen klasse med unntak av bassgjengivelse..
    Siden du har sub, hadde jeg ikke nølt et sekund med å gått for 805..
    Et lite minus er jo at du må regne med å legge i en del penger i forsterker..
    Uten at jeg vet hvilken forsterker du har nå?

Ja smaken er som baken: Tannoyene ser fæle ut i mine øyne.. 70-80 talls design

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    God størrelse på rommet det. Tannoyene skulle fungere fint. Ikke minst er det viktig med en høyttaler med kontrollert spredning når du har skråtak. Det har Tannoy, mens B&Wene sprer i hytt og pine.

Vil du helst ha nye høyttalere og slanke greier, så er jeg enig med den som nevnte Mentor 6. Det er i mine ører en bedre høyttaler enn B&Wene. PSB Synchrony Two ville jeg da også ha vurdert.
    Resonans Lyd & Bilde
    CM9 kan da ikke være så dårlig, i testen her Bowers & Wilkins CM9 | Lyd & Bilde hvor PSB Synchrony Two også er med er jo CM9 testvinner. (Bowers & Wilkins CM9 ligger et hestehode foran konkurrentene både når det gjelder generell lydkvalitet, byggekvalitet og plasseringsvennlighet) Men igjen, dette er helt klart smak og behag. 805D med sub hadde kanskje gitt meg det jeg er ute etter?8)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ELectrocompaniet sin varme klang ville jeg så absolutt vurdert de GS60 som var nevnt over.
    Mye åpnere, mer detaljerte, bedre mellomtone og mer snert i bassen enn CM9.
    Spiller du mye slitsom rock ville jeg foretrukket CM9 hvis du hadde hatt en lysere forsterker.
    Begge disse flytter mye luft og GS60 går litt dypere. De spiller omtrent like høyt (har målt), men GS60 virker høyere pga sin energiske spillestil.
    Monitor Audio GX200 er også et eksempel på en høyttaler som kommer tll å bli svært populær ettersom den kommer enda mer på markedet. Koster 22-23.000.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Med riktig forsterker spiller 805 fantastisk i mine ører..
    Har selv cm9 og de er jo bra de, men 805 er en annen klasse med unntak av bassgjengivelse..
    Siden du har sub, hadde jeg ikke nølt et sekund med å gått for 805..
    Et lite minus er jo at du må regne med å legge i en del penger i forsterker..
    Uten at jeg vet hvilken forsterker du har nå?

Ja smaken er som baken: Tannoyene ser fæle ut i mine øyne.. 70-80 talls design
    Har lagt til det jeg har som forsterkere i signaturen. tror du jeg har holder til 805? Vurderer ny pre-amp, men blir nok å beholde den gamle til nye høytalere er på plass.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    ikke for å bryte med valgene dine, men det ligger et par GS60 på brukten nå. Stikk innom hifihuset å hør om du liker den modellen.

De har 3x 6.5".

Men skal du ha godt med trykk i tilleg så må du nokk regne med å legge B&W på hylla hvis du ikke skal hive ut big bucks.

Eller fiks deg to subwoofere som og egnes som basshøytaller
    . Sett en ved hvær front for å avlaste.
    Noen anbefalinger til subwoofere som er godt egnet til musikk?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Med ELectrocompaniet sin varme klang ville jeg så absolutt vurdert de GS60 som var nevnt over.
    Mye åpnere, mer detaljerte, bedre mellomtone og mer snert i bassen enn CM9.
    Spiller du mye slitsom rock ville jeg foretrukket CM9 hvis du hadde hatt en lysere forsterker.
    Begge disse flytter mye luft og GS60 går litt dypere. De spiller omtrent like høyt (har målt), men GS60 virker høyere pga sin energiske spillestil.
    Monitor Audio GX200 er også et eksempel på en høyttaler som kommer tll å bli svært populær ettersom den kommer enda mer på markedet. Koster 22-23.000.
    etter det jeg har erfart så er cm9 sin svake side rock. så hører han på det ville jeg ikke kjøpt cm9 hvertfall.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rock høre jeg så å si aldri på, går mere i trance, RnB, pop og litt klassisk/instrumental av div.slag..

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rock høre jeg så å si aldri på, går mere i trance, RnB, pop og litt klassisk/instrumental av div.slag..
    okay, da er det jo greit da blir ikke cm9 feil hvertfall.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •