Hvilke høyttalere til mini-hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høyttalere til mini-hjemmekino?

Skal fylle et rektangulær rom på 2 m (b) x 3.3 m (l), med lyd. Rommet er mao lite, så behovet er deretter. Har også vegg mot nabo på ene siden som må tas hensyn til, men skal isolere ekstra mot den veggen.

Det jeg da trenger er et 5.1 oppsett med små høyttalere som er plasseringsvennlige. 2 reclinere vil komme helt bakerst i rommet, og bakhøytt. må derav kunne festes enkelt på vegg bak. I front er det ikke plass til noen gulvstående høytt., og det er heller ikke behov for det. Noen små hyllehøytt./satelliter er hva jeg trenger. De blir trolig å plassere oppå mediamøbel under rammespent lerret. Det er ikke plass på sidene, og det blir nok lite aktuelt å bygge inn noe.

Dersom jeg går for komponent oppsett blir det rimelig forsterker. Tror valget faller på Onkyo TX-NR509 til 2500,- (pris hentet hos Elkjøp/Lefdal). Det virker å være et meget bra kjøp til den pris! Får gode skussmål flere steder.

Men hvilket høyttaleroppsett skal jeg gå for med et budsjett på +/- 5000,- ??

Her er 3 alternativ jeg har sett litt på:

- KEF KHT-2005.3: ca. 6500,- inkl. supra 4.0 kabler/banankontakter (pris hentet fra Dustin). Det er uaktuelt å gå høyere enn dette i pris.

- BOSTON ACOUSTICS Soundware XS til ca. 6000,- (Resonans) inkl. kabling

- DYNAVOICE pakke fra Surrond.no til ca. 5500,- inkl. kabling: Magic LCR-4 EX (front) + Magic C-4 EX (center) + Magic FX-4 EX (bak) + Magic Sub 8"

Noen som har erfaring med noen av disse settene, eller har andre forslag som passer de gitte kriterier?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt dynavoice, men valgte 7.1 surround hos oss. I har en like liten kino. Har ikke hørt de andre, men dynavoice kan varmt anbefales. Suppler gjerne med en god sub etterhvert, så spiller det ganske pent. Dynavoice spiller pent på moderat nivå vel og merke. Hvis du drar på litt hardt, så skriker dem fælt i toppen, men i en liten kino kan jeg varmt anbefale dynavoice. Allikevel så er jeg mer nysjerrig på KEF. Det er jo mange som er veldig fornøyd med KEF! boston har jeg desverre aldri hørt. Lykke til!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,887
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    Skal fylle et rektangulær rom på 2 m (b) x 3.3 m (l), med lyd. Rommet er mao lite, så behovet er deretter. Har også vegg mot nabo på ene siden som må tas hensyn til, men skal isolere ekstra mot den veggen.

Det jeg da trenger er et 5.1 oppsett med små høyttalere som er plasseringsvennlige. 2 reclinere vil komme helt bakerst i rommet, og bakhøytt. må derav kunne festes enkelt på vegg bak. I front er det ikke plass til noen gulvstående høytt., og det er heller ikke behov for det. Noen små hyllehøytt./satelliter er hva jeg trenger. De blir trolig å plassere oppå mediamøbel under rammespent lerret. Det er ikke plass på sidene, og det blir nok lite aktuelt å bygge inn noe.

Dersom jeg går for komponent oppsett blir det rimelig forsterker. Tror valget faller på Onkyo TX-NR509 til 2500,- (pris hentet hos Elkjøp/Lefdal). Det virker å være et meget bra kjøp til den pris! Får gode skussmål flere steder.

Men hvilket høyttaleroppsett skal jeg gå for med et budsjett på +/- 5000,- ??

Her er 3 alternativ jeg har sett litt på:

- KEF KHT-2005.3: ca. 6500,- inkl. supra 4.0 kabler/banankontakter (pris hentet fra Dustin). Det er uaktuelt å gå høyere enn dette i pris.

- BOSTON ACOUSTICS Soundware XS til ca. 6000,- (Resonans) inkl. kabling

- DYNAVOICE pakke fra Surrond.no til ca. 5500,- inkl. kabling: Magic LCR-4 EX (front) + Magic C-4 EX (center) + Magic FX-4 EX (bak) + Magic Sub 8"

Noen som har erfaring med noen av disse settene, eller har andre forslag som passer de gitte kriterier?
    Canton gir utrolig mye lyd for pengene...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til følgende testvinner (2011) i bl.a. WhatHifi som et av alternativene

- Canton Movie 125 MX til ca. 4500,- inkl. kabling (Surround.no). Mulig jeg også kan importere det fra Tyskland for ca. 2500,- (kabler utenom).

Dette virker å være et rimelig og bra alternativ! Noen som har erfaring med akkurat denne modellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert liste for aktuelle 5.1 pakker - rangert fra dyrest (maks) til rimeligst:

- KEF KHT-2005.3: ca. 6500,- inkl. supra 4.0 kabler/banankontakter (Dustin)

- H/K HKTS 60: ca. 6500,- inkl. kabler (NetOnNet m.fl.)

- BOSTON ACOUSTICS Soundware XS 5.1 til ca. 5500,- (Resonans) inkl. kabler / Importpris fra England ca. 3000,- (!), kabel utenom

- DYNAVOICE pakke fra Surrond.no til ca. 5500,- inkl. kabler: Magic LCR-4 EX (front) + Magic C-4 EX (center) + Magic FX-4 EX (bak) + Magic Sub 8"

- H/K HTS 30: ca. 5000,- inkl. kabler (MPX m.fl.)

- CANTON MOVIE 125 MX til ca. 4500,- inkl. kabler (Surround.no) / Importpris fra Tyskland ca. 2500,- (!), kabel utenom

- JAMO A 101 HCS 5: ca. 3500,- (importpris fra Sverige), kabel utenom

What to choose for en ca. 7 kvm liten hjemmekino?

Hviket system gir "best bang for the buck" ?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en følelse på at det canton anlegget stikker av med seieren kontra /ytelse/pris

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom valget faller på Canton sparer jeg hele 1500,- om jeg bestiller dem fra Tyskland (inkl. frakt/mva). Ser ut for at man får 2 års int. garanti med på kjøpet - vet ikke helt hvordan denne ordningen fungerer i Norge hvis det først skulle skje noe, men...

Settet fra Boston Acoustics er også meget gunstig å importere, sparer ca. 2000,- netto der.

Akkurat nå heller jeg litt mot ett av disse oppsettene. Begge er kommet godt ut i flere tester.

What Hi-Fi? kåret settet fra Boston Acoustics til "Best style speaker package up to 500 pounds, Awards 2010. It's been a while since we enjoyed a budget 5.1 package that sounds this good."

Canton settet fikk også 5 stjerner hos What Hi-Fi? i samme prisklasse. Fikk 9/10 i test hos TrustedReviews.

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme utgangspunkt som deg. Etter mye googling, kom jeg frem til dette ENERGY høytalersettet. Jeg vurderte også sterkt CANTON, og hvem som gir mest valutta for pengene hvet ikke jeg, men er iverfall veldig fornøyd med Energy settet til 3990,- . Legger ved noen linker:

Energy RC-Micro 5.1 Home Theater System 5.1 hjemmekino system - L-Sound AS

Energy RC-Micro 5.1 Home Theater in Box Speakers
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det står mellom Boston Acoustics og Canton.

Men hva med Canton Movie 155 QX?? Selges til kampanjepris kr 3000,- hos Dustin! Dette er ca. samme pris som det går for i Tyskland - og ligger generelt ca. 1000 lappen høyere i pris enn Movie 125 MX der borte...

Ut ifra dette skulle man tro at 155 QX er en bedre modell enn 125 MX?

Lite info/tester å oppdrive om 155 QX...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton importøren i Norge er iallefall klar på at 155 QX totalt sett er et bedre anlegg enn 125 MX med mer kraft, bass og åpenhet. Så da er saken klar der.

Da står jeg igjen med to anlegg (begge forøvrig utgått/utgående mod./ver.);

- Canton Movie 155 QX til kampanjepris 3000,- (normalpris 5500,-)

ELLER

- Boston Acoustics Soundware XS 5.1 (ikke nye MKII ver.) til importpris fra England 3000,- (inkl. frakt og mva i Norge). Pris i Norge er på 5000,-

Jeg heller mot Canton, men er likevel litt usikker... Specs tyder på at Canton har mer punch, men om det spiller bedre vet jeg ikke da jeg ikke har muligheter for å teste noen av dem. I tillegg så er det jo greit å kunne forholde seg til norsk garanti/reklamasjon.

Noen innspill før jeg tar et endelig valg?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fulgt litt med her, og endte opp med å bestille 155QX.
    Tar sjansen på at det blir bra.
    Kjærringa blir sikkert fornøyd når jeg fyller soverommet med høyttalere også.:-D
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennande! Er delvis på utkikk etter det samme.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton importøren i Norge er iallefall klar på at 155 QX totalt sett er et bedre anlegg enn 125 MX med mer kraft, bass og åpenhet. Så da er saken klar der.

Da står jeg igjen med to anlegg (begge forøvrig utgått/utgående mod./ver.);

- Canton Movie 155 QX til kampanjepris 3000,- (normalpris 5500,-)

ELLER

- Boston Acoustics Soundware XS 5.1 (ikke nye MKII ver.) til importpris fra England 3000,- (inkl. frakt og mva i Norge). Pris i Norge er på 5000,-

Jeg heller mot Canton, men er likevel litt usikker... Specs tyder på at Canton har mer punch, men om det spiller bedre vet jeg ikke da jeg ikke har muligheter for å teste noen av dem. I tillegg så er det jo greit å kunne forholde seg til norsk garanti/reklamasjon.

Noen innspill før jeg tar et endelig valg?
    Har veldig lyst til å anbefale XTZ høytalere. Har de selv og de gir jo utrolig mye for pengene. Pianolakken er vel best utført utseendemessig. De fåes jo som både små bokhyllehøytalere og de triangelformede litt større.

Har de selv, de har senket pris på de også på surround.no, de kostet mye mer før. Hva med et par med SEAS basser i front og vanlige sorte rundt og i senter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er langt over budsjett, og tar nok dessverre også mye mer plass enn hva rommet tillatter, men takk for tipset!

Valget falt på Canton Movie 155 QX. Til den prisen virker det å være et meget bra kjøp sett ut ifra hva man får!

ahilmen: Jeg får ikke koblet dette opp og testet på en stund grunnet midt oppi en flytteprosess, hadde vært topp å hørt litt fra deg når du har fått testet det selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg og er spent på tilbakemelding på Canton oppsettet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er langt over budsjett, og tar nok dessverre også mye mer plass enn hva rommet tillatter, men takk for tipset!

Valget falt på Canton Movie 155 QX. Til den prisen virker det å være et meget bra kjøp sett ut ifra hva man får!

ahilmen: Jeg får ikke koblet dette opp og testet på en stund grunnet midt oppi en flytteprosess, hadde vært topp å hørt litt fra deg når du har fått testet det selv.
    Skal komme med en liten omtale på hva jeg syns når jeg har fått utstyr i hus, og koblet opp.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv spent på tilbakemelding på denne. Sitter selv å vurderer en oppgradering.
    Ikke mange reviews å finne for den canton 155qx, men fann iallefall en på movie 150 QX som såg lovendes ut
    CANTON MOVIE 150 QX SPEAKERS REVIEW - A Compact and Affordable High Performance Solution : Page 1 of 2 : E-Gear

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt Canton Movie 155 QX et par dager.
    Har de koblet til en eldre Denon receiver, så det er ikke HD lyd.
    Men jeg synes det låter veldig bra til prisen.
    Talen er klar og tydelig.
    Syns diskanten er behagelig.
    Bra med fylde i bassregister, men skal vel ikke skru gain for høyt, da blir det litt buldrete.
    Har jo heller ikke sett mer enn et par filmer og litt tv, så de er vel neppe innspilt.
    De ser jo også bra ut, selv om subwoofer var litt stor for vårt soverom.
    Samboer var veldig fornøyd med at jeg hadde kjøpt uten å gi beskjed på forhånd :-D
    Men støtter meg til uttrykket til en annen her inne, lurer på om det ikke er alkar.
    Det ordner seg for snille gutter.8)
    Angrer ikke på kjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut ahilmen! Virker som om førsteinntrykket er positivt - spesielt mtp den meget gunstige prisen det tross alt selges for!

Er det kun et par veggfester som mflg?

Lettere å få tilgivelse enn tillatelse :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •