Jeg er i ferd med å bygge opp igjen en stue etter å ha revet tak og gulv, så det er nå en glimrende sjanse til å få satt opp et surround anlegg som har høy WAF faktor. Og gjerne litt WTF faktor også, som i "hvor kommer den fete lyden egentlig fra?"

Jeg monterer 12mm MDF takplater.

Jeg har sett på BW og DALI fra Hifiklubben men lurer på om man får trøkk nok fra disse seriene (i min prisklasse). Følsomheten på Klipsch er fristende. Ser for meg maks 20-25 000kr for alle høyttalerne (5.0). Også sett på Klipsch in-wall og in-ceiling i 5650 og 5800 serien. Generelt er jeg skeptisk til å bruke løsninger uten backbox, så i mange av disse tilfellene må jeg bygge de selv(?). Har også sett på Definitive Technology. Noen med erfaringer?

Må si jeg synes det virker som in-wall/in-ceiling er litt en nisje ennå, så produsenter (og forhandlere?) tar seg dyktig godt betalt. Skal man ha en Klispch 78xx (THX ultra 2) løsning koster denne da 50 000,- bare i høyttalere noe jeg anser å være det glade vannvidd...

Elektronikken jeg har er Pioneer LX-73 og en Rotel RMB-1075.

Jeg har i taket 9.5" (~24cm) klaring mellom gulvet i 2. etasje og taket i 1. etasje. Dette er ganske mye, og i den forbindelse begynte jeg å tenke på om det ville være mulig å kunne bruke en "vanlig" høyttaler og bare felle den inn i taket!
F.eks er senterkanalen Klipsch RC-42-II (RC-42 II Center Speaker) 9.1" dyp. Hva med 5 eller 7 av disse i taket? Må lage en egen diskré stoff-front på de, men det skal vel kunne gå an.

Er det noen som har innspill på disse ideene? Hvordan vil det være å ha lyden kommende fra taket, vil det være veldig tydelig at man har "noe over" seg? Vil helst slippe å felle inn noe mot yttervegg så holder en knapp på taket så langt...

Legger med en skisse av stua med røde firkanter (5.0) og gule (7.0) hvor jeg ser for meg høyttalere ca plassert.

Sub'en blir plassert under trappa bak lytteposisjon.

Legger også ved en (stygg) 3D rendring av stua.