Klipsch RF-62II eller RF-82 (den som elkjøp selger)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-62II eller RF-82 (den som elkjøp selger)

Hva burde jeg velge mellom:

Brukt og ferdig innspilt RF-62II med noen bruksmerker til rundt 6000,-
    eller ny RF-82 fra elkjøp til 5000,- dette er da ikke RF-82II, den nyeste typen.

Fikk hørt på både RF-82II og RF-62II i et ugunstig butikkloke i dag, og syns de begge dunket bra! Nå skal det sies at bare 62'n var innspilt. Så mulig det er derfor jeg ikke hørte så veldig stor forskjell. Men setter pris på bass, det gjør jeg. :-D
    Men hvor stor forskjell er det på "mk1" og "mk2"? Så stor at jeg burde bruke 1000,- mer og kjøpe brukte 62II istedenfor nye 82?

Ellers lurer jeg på å gå for en dyrere utgående Onkyo reciever. NR3008.
    Hvordan vil dere sammenligne denne mot å gå for en vesentlig billigere reciever + effektforsterker i stedet?

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort er rommet det skal i? Plass til å ha de litt ut fra veggen?

Om rommet er stort nok, så hadde jeg gått for RF82.

Har hørt RF62 på reciever i helt OK rom, og det var greit det. Men hadde satset på en effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Hvor mye ut fra vegg snakker vi om her? Skal lage en skisse av rommet å slenge ut jeg =)

Du ville heller hatt en billig reviever og en effektforsterker enn f.eks Onkyo NR-3008?

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har endel mer trykk og bass i RF-82. Har ikke hørt mk2 serien til klipsch ennå, men hvis det er som da det gikk fra RF-35 til RF-82 så ville ikke jeg latt det styre. 5000,- for RF-82 er et kupp... Ville også satset på en litt enklere og billigere reciver og et beist av en effektforsterker, hvis du har planer om å gå for surround på sikt. Skal du kjøre stereo, så pre og effekt forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fikk inntrykk av at det var viktig å ha en bra forsterker for å få bra lyd.
    Mere påkostede komponenter og funksjoner osv. Får denne: Onkyo | TX-NR3008 for 10 lapper. Kostet vel 20 i sin tid? Denne er vel kraftig nok til å drive disse klipschene? Alternativet er å gå for en av disse fortsterkerne som ligger til rundt 4000,- og utvide med effektforsterker.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Talker
    Men fikk inntrykk av at det var viktig å ha en bra forsterker for å få bra lyd.
    Mere påkostede komponenter og funksjoner osv. Får denne: Onkyo | TX-NR3008 for 10 lapper. Kostet vel 20 i sin tid? Denne er vel kraftig nok til å drive disse klipschene? Alternativet er å gå for en av disse fortsterkerne som ligger til rundt 4000,- og utvide med effektforsterker.
    Hei mkll er en helt annen høytaler,bedre elementer og delefilter.Kansje ikke like høytspillende som rf82 men langt bedre integrering mellom elementene og en roligere men samtidig mer detaljert topp.RF62 er i tilegg mer lettdrivne.
    tror den Onkyoen vil drive RF62mkll meget bra
    Hvor stor stue har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest på nettet viser det seg at mkII er en "helt ny høyttaler" på papiret, men at de i praksis ikke har noen enorm forskjell. De er mer plasseringsvennelige og kanskje litt mer oppløst i diskanten.
    Kunne ønske jeg fikk muligheten til å teste begge høyttalerne i samme rom for å høre en reel test mot hverandre.

Når det gjelder rf-62 vs rf-82 så har rf-82 litt mer pondus og midbass, mens rf-62 oppleves som en litt mer musikalsk høyttaler med strammere bass. Selv har jeg 62 og de spiller høyere enn hva jeg tørr med respekt for naboer (leilighet).

Jeg ville selv gått for rf-82 mkI om jeg skulle hatt de til film, og rf-62 mkII om jeg skulle spilt mye musikk. For på film tror jeg ikke du ville merket særlig forskjell på mkI og II ved en blindtest.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Etter hva jeg har lest på nettet viser det seg at mkII er en "helt ny høyttaler" på papiret, men at de i praksis ikke har noen enorm forskjell. De er mer plasseringsvennelige og kanskje litt mer oppløst i diskanten.
    Kunne ønske jeg fikk muligheten til å teste begge høyttalerne i samme rom for å høre en reel test mot hverandre.

Når det gjelder rf-62 vs rf-82 så har rf-82 litt mer pondus og midbass, mens rf-62 oppleves som en litt mer musikalsk høyttaler med strammere bass. Selv har jeg 62 og de spiller høyere enn hva jeg tørr med respekt for naboer (leilighet).

Jeg ville selv gått for rf-82 mkI om jeg skulle hatt de til film, og rf-62 mkII om jeg skulle spilt mye musikk. For på film tror jeg ikke du ville merket særlig forskjell på mkI og II ved en blindtest.
    Er helt enig hvis det kun er filmbruk.har heller ikke fått info om størrelse på rommet men kan si at det er ganske stor forskjell lydmessig.Guttungen har et par RF52mkll her,jeg har et par RF7mkll og det er rett og slett en helt annen høytaler

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han jeg kjøpte mine RF82 av har i dag RF7 og har i tillegg hatt RF82II.
    Han var ikke i tvil om at han likte mk1 best på grunn av en bedre bass og råere diskant. Selvfølgelig er det smak og behag, men mk2 versjonen trenger ikke nødvendigvis være best i alle sine ører.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Han var ikke i tvil om at han likte mk1 best på grunn av en bedre bass og råere diskant. Selvfølgelig er det smak og behag, men mk2 versjonen trenger ikke nødvendigvis være best i alle sine ører.
    Ja smaken er som baken.den gamle RF serien er hardere i toppen samt mindre oppløst,diskant/mellomtone er kraftig oppgradert på mkll.Bedre samspill mellom elementene.Krever mindre plass,lettere og plassere samt mer lettdrevne.
    Bassen er ikke bedre på de gamle men kan høres slik ut da de er mer "boomy"

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Hvor mye ut fra vegg snakker vi om her? Skal lage en skisse av rommet å slenge ut jeg =)

Du ville heller hatt en billig reviever og en effektforsterker enn f.eks Onkyo NR-3008?
    Hvis du vil ha bass ut av høyttaleren, så må de sikkert 40cm ut fra veggen. Dette er pga. bassporten er på baksiden. Hvis du har mulighet så burde disse stå i hjørnet av rommet, gir enda mer bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger ut en skisse av romløsningen jeg har nå:
    Det er flere møbler der da..

Har tenkt på om jeg skulle snudd romløsningen 90 grader med klokken, men vet ikke helt. Har forresten 3stk vinduer til venstre i tegningen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    l]

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Og jeg er helt enig. Bassen virker råere etter min mening. Det er en annen høytaler mkII, men det noen mener er en forbedring kan andre mene er en "forverring" synes forrige gen låter bedre på det meste..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da trenger jeg ikke være så redd for å kjøpe mk1 da.

Men forsterker da. Vil denne Onkyo TX-NR3008 kunne drive rf-82 skikkelig?

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo mulighet til å bruke bi amping på Onkyo TX-NR3008. Da vil du jo få en del mer effekt til høyttalerene.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da trenger jeg ikke være så redd for å kjøpe mk1 da.

Men forsterker da. Vil denne Onkyo TX-NR3008 kunne drive rf-82 skikkelig?
    Med mkll så går du litt tilbake til Heritage lyden akkurat som Palladium serien har gjort.Du vil altså komme nærmere Palladium serien til Klipsch.Som sagt så er også mkll serien mer tilgivelige i toppen hvis du ikke skal kjøre dyr elektronik.Den gamle serien trenger også mer luft rundt seg samt mer effekt.Onkyo TX-NR3008 vil drive RF62mkll uten behov av ekstern effekt

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Du har jo mulighet til å bruke bi amping på Onkyo TX-NR3008. Da vil du jo få en del mer effekt til høyttalerene.
    Litt mer watt men ikke noe mer kontroll. Det er fremdeles en strømforskyner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Onkyo TX-NR3008 vil drive RF62mkll uten behov av ekstern effekt
    RF82mk1 da?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle forsterkere vil drive en høyttaler, men ved svak forsterker må en være ner forsiktig med volumhjulet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •