5.1 til 7.1- krav til sidehøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 til 7.1- krav til sidehøyttalere?

Hei
    Vurderer å gå over til et 7.1 system nå, og har omtrent ingen erfaring med dette . Hvor gode sidehøyttalere bør en kjøpe og bør eller må disse være bi/dipol? Altså trenger disse være minst like gode som bakhøyttalere eller?
    Har et meget vanskelig rom for oppsett av side og bakhøyttalere.
    Bakhøyttalerne MÅ stå i hjørnene bak ( ca 1m bak lytteposisjon)
    Den ene sidehøyttaleren kommer tett på en murpipe (side) og blir dermed lite lyd som går forover . Den andre sidehøyttaleren står helt åpent.
    Bør jeg gå for en bipol eller går det greit med en "vanlig" høyttaler?
    Noen tips? Har dere tips til Bipol høyttalere med "engelsk" lyd?

Mvh Jan I

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    jeg har noen av de samme utfordringene hos meg, venstre sidehøyttaler er 3,5m fra sweetspot, høyre sidehøyttaler 0,5 m. Kan evt. henge den 2,2m oppe på veggen over vinduet, men må da ha en som kan vinkles nedover slik at den spiller mot liggeposisjon (sitter veldig sjelden i sofaen, ligger stort sett ).

Bakhøyttalerne er 0,5 og 1 meter bak sweetspot, men passelig høyt over øret (90 cm over øret), og kan justeres i høyden.
    At de sitter så nærme er visst ikke noe stort problem, siden lyden fra bakht er visst tilnærmet i mono.

Jeg er blakk, så sidehøyttalere ble to elementer fra det gamle callinganlegget på jobben i noen mdfkasser jeg rasket sammen, låter ræva på musikk.
    Bakhøyttalere er to bittesmå ht fra et kompaktanlegg.
    Receiveren delte disse på 150hz.

Alt i alt skulle man tro at dette låter forferdelig. MEN, jeg synes det fungerer knall på film!
    Ja, dette er mitt første surroundanlegg, men poenget mitt er at det må ikke nødvendigvis være dyre komponenter som står seg godt alene, i optimal posisjon, for at du skal få filmlyd du er fornøyd med.

Jeg tviler ikke på at bedre høyttalere, bedre plasseringer og forbedring av akkustikken i rommet ville gjøre opplevelsen ennå bedre, men jeg koser meg.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at i et 7.1-oppsett erstatter surroundhøyttalerne i et 5.1-oppsett. Og disse skal man ideelt sett plassere litt bak på sidene, altså ikke rett bak. I et 7.1-oppsett er det to nye kanaler bak du legger til. Disse skal lage veldig diffust lydbilde.

Noen mener at store ht bak og på sidene gir en helt annen opplevelse av trøkk. Mulig det, har ikke prøvd det. Det er utrolig lite informasjon og lydtrykk som er lagt til bak-kanalene (ch 6 og 7), så hos meg fungerer det veldig bra med to (rimelige, sammenlignet med resten) satelitter der, delt på 120Hz mot subb. Synes de to ekstra satelittene gir mye mer romfølelse enn et rent 5.1-oppsett, så det var verdt investeringen hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Husk at i et 7.1-oppsett erstatter surroundhøyttalerne i et 5.1-oppsett. Og disse skal man ideelt sett plassere litt bak på sidene, altså ikke rett bak. I et 7.1-oppsett er det to nye kanaler bak du legger til. Disse skal lage veldig diffust lydbilde.

Noen mener at store ht bak og på sidene gir en helt annen opplevelse av trøkk. Mulig det, har ikke prøvd det. Det er utrolig lite informasjon og lydtrykk som er lagt til bak-kanalene (ch 6 og 7), så hos meg fungerer det veldig bra med to (rimelige, sammenlignet med resten) satelitter der, delt på 120Hz mot subb. Synes de to ekstra satelittene gir mye mer romfølelse enn et rent 5.1-oppsett, så det var verdt investeringen hos meg.
    Mener du at sidehøyttalerne i 7.1 erstatter bakhøyttalerne i et 5.1 eller?
    Var ikke helt med i den forklaringen din.
    Kan jo prøve å sette inn et par "vanlige" høyttalere først
    Mvh Jan I

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På er 5.1 oppsett så skal bak ht stå på sidene av sofaen, kanskje litt bak lytteposisjonen, når du går over til 7.1 så får du to stk ht til på bakveggen:-) jeg hadde brukt de beste ht på sidene, det er Der det kommer mest lyd tror jeg, like ht på alle bak er best.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville gått for samme høytalere du alerede har bak, altså bare kjøp et par til8)
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Mener du at sidehøyttalerne i 7.1 erstatter bakhøyttalerne i et 5.1 eller?
    Var ikke helt med i den forklaringen din.
    Kan jo prøve å sette inn et par "vanlige" høyttalere først
    Mvh Jan I
    Det jeg prøvde å si (og som er bedre forklart av en annen to poster over) er at et 5.1-system ikke har bakkanaler, men sidekanaler, såkalt Surround Right (SR) og Surround Left (SL). Det du legger til i et 7.1-system er to bakkanaler, Surround Back Right (SBR) og Surround Back Left (SBL).

Også enig i at fire like surround-høyttalere er det greieste. Du vil også få helt ok resultat ved å sette inn det du måtte ha fra før. Litt viktig da å justere avstand og lydnivå (med lydtrykksmåler) de 8 høyttalerne vil jo være ulikt faseforskjøvet og ikke minst ha ulikt lydtrykk pga impedansforskjeller og varierende avstand.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ilustrere dette med bilder istede!

5.1!!!

7.1!!!

Ser du nå hva trompeten mener? og til surroundhøyttalere som disse så trenger du bare noe ræl egentlig. Surround.no har noen flotte og plasseringsvillige dynaudio til 990kr som funker fint til slike formål.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente dynavoice.

Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

link til dem. og da kan du faktisk plasere dem nesten som du vill, de kommer og i hvitt.

du kan sette dem om så i takhøyde.

Når det kommer til dipole høyttaler og slikt så er ikke det strengt tatt nødvendig. Men prioriter først og fremst dipole sidehøyttalere hvis du blir å kjøpe slike. Pga dårlig evne til å lokalisere lyd bak hodet så er det ikke nødvendiog med en slik høyttaler som surround back.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for oppklaring
    Skulle gjerne hatt likedanne høyttalere bak som side, men plassen på sidevegger er veldig begrenset i det området høyttalerne må sitte så..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •