Trenger tips: Gulvhøytalere + reciever - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TboneWalker
    Når lønninga kommer tenkte jeg å oppgradere stereoanlegget hjemme! Derfor trenger jeg litt tips til hva jeg skal kjøpe. Håper noen audio-entusiaster her kan hjelpe meg

Jeg skal ha 2 gulvhøytalere, + en reciever/forsterker.
    Total pris: 10 000,- til 20 000,-

Preferanser:
    - pene, relativt små høytalere
    - god detaljrik lyd, også når det ikke spilles kjempehøyt
    - bør passe for punk/metal (og country 8))
    - skal brukes som stereo hjemmekino, samt musikk
    - musikk spilles av fra digital utgang på pc med bitperfect lydkort. Recieveren bør derfor ha en god DAC!
    - hadde vært fint om det var muligheter for å koble flere audio/videokilder til recieveren, slik at kun èn ledning trenger gå til tven

Ett alternativ jeg har sett på er:
    DALI IKON 5 MK2 + DENON AVR-1912

Setter pris på alle råd og anbefalinger!
    jeg ser at folk kommer med tips , så er det klipsch klipsch klipsch , etter min mening som har klipsch selv , gå får et anet merke xtz , jbl ,bw,jamo d500 etc....klipsch er rett og slett ein vanskelig høyttaler og få fornøyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går for SA Aura 60! Som de fleste her sier så ser de veldig stilige ut, og låter nok veldig bra også. Det er lite tester av Aura 60 der ute (fant en på tysk som var positiv), men tar sjansen.

Truls: Forslaget ditt til forsterker (XTC A100D3) så veldig bra ut! Men hvis det stemmer at den fort går varm går jeg kanskje for Onkyo A-5VL. Håper bare at 2x50W blir nok til å drive høytalerene skikkelig (50W er oppgitt som minimumseffekt for Aura60).

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har virkelig potensiale for å bli varm ja, da den kan kjøres utelukket i klasse A modus. Da blir den varm, får mindre effekt, men da skal den gi noe bedre lydkvalitet.

Den kan og kjøres i klasse A/B modus(som stort sett alle forsterkere er idag) uten å gå unødigvendig varm. Uansett så er det bare å skru litt ned på varmeovnen xD

Lykke til med valgene du har tatt, tviler for at det blir noe sure miner på deg når de nye leketøyene er oppsatt i stuen din=)

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går for SA Aura 60! Som de fleste her sier så ser de veldig stilige ut, og låter nok veldig bra også. Det er lite tester av Aura 60 der ute (fant en på tysk som var positiv), men tar sjansen.

Truls: Forslaget ditt til forsterker (XTC A100D3) så veldig bra ut! Men hvis det stemmer at den fort går varm går jeg kanskje for Onkyo A-5VL. Håper bare at 2x50W blir nok til å drive høytalerene skikkelig (50W er oppgitt som minimumseffekt for Aura60).
    et utrolig godt valg uten tvil

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tceteams hjemmekino
    jeg ser at folk kommer med tips , så er det klipsch klipsch klipsch , etter min mening som har klipsch selv , gå får et anet merke xtz , jbl ,bw,jamo d500 etc....klipsch er rett og slett ein vanskelig høyttaler og få fornøyd...
    Dette er vel delvis på grunn av horndiskanten. Har hørt Klipsch selv ved flere anledninger og jeg klarer den bare ikke.. Blir for stramt. Sorry meg, men håper og tror det er flere der ute med samme mening.

Truls: Forslaget ditt til forsterker (XTC A100D3) så veldig bra ut!
    Høres ut som du skal bli rimelig fornøyd med dette oppsettet. Har selv sett litt på SA Aura 60 og de er meget intressante. Hvertfall til den prisen de ligger på nå. Men det får vente til den dagen jeg flytter ut fra den lille hula her. Spiller de like godt som de er pene å se på så tror jeg de er ganske utrolige!

Og holder den XTZ forsterkeren samme kvalitet som alt annet de produserer, så skal du bli mer enn rimelig fornøyd med den også vil jeg tro!

Gjerne kom med en kommentar på hvordan du syns dette fungerer den dagen du har alt klart. Vært veldig intressant å hørt hva du får utav dette!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 5 mk2 , som du nevner, er en sinnsykt pen, liten og detaljrik høytaller. JEG synes ingen andre høytallere spiller bedre til den prisen og med den størrelsen. Enkle og drive og lette og plassere.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et bra anlegg!

Har funnet en pakke jeg selv ville hatt vist jeg skulle ha i denne prisklassen. Etter å sett litt her og der kom jeg fram til følgende: ligger link på alle produktene)

Høyttaler er jo det første i pakken man finner fram, har selv god erfaring med B&W, både på film og musikk så i den prisklassen du er å leter i kan jeg anbefale DM684, knall fin høyttaler som skal passe bra til musikksmaken din. 8000,-

Ville gått for en ren stereoforsterker, rett og slett på grunn av lydkvalitet , enkelt og greit! Yamaha A-S700, litt under 6000,- hos L-Sound, og den har fått en rekke priser og skal vist være noe av det bedre i prisklassen, rimelig kult retro design på den og!

Ellers så har jo hifiklubben både NAD og Denon men i denne prisklassen har visst Yamaha fått til noe bra, men det kommer jo alltids ann på smak og behag!

Kjøp en ekstern DAC. Hvis du bare skal kjøre på med lyd fra PC-en så anbefaler jeg Hegel HD2 som du får kjøpt hos Soundgarden til 2000,- og den DAC'en spiller fletta av alt av innebygde DAC'er i forsterkere i denne prisklassen, selv et barn merker foskjellen!

Da var vi oppe i 16 000 så kommer kabler og evt frakt i tilleg, nærmer seg 20 000 det hehe

Sjekk ut min stereo her: B&W CM9 - NAD M3 - Hegel HD20 - Nordost XLR, USB og COAX

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a-s700 får man for rundt 4000. Den er super til prisen

Ellers støtter jeg aura 60 forslaget. Den har omtrent samme oppsett som mantra 60ene og de er jo supre!

Newcomer Raya sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller du mye musikk er stereoforsterker veien, ikke noe å lure på
    ender du med en reciver tror jeg du vil angre på det senere.
    selv fikk jeg hakeslepp, når jeg kobla på en vincent sa31 på parasaound
    og etter det brukes ikke yamahan mer til musikk, film only

klipsch/marantz låter bra

lykke til med valg

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ blir varm ja, men alle forsterkere med god effekt går varme. Kjøres den i A modus så blir den en liten ovn. Det tåler den godt.

XTZ gir utrolig mye for prisen mener jeg. Du trenger en stereoforsterker og dac som folk sier her.

Alternativet ditt er en hjemmekino MED ekstra effekt.

Aldri i livet om du får bra stereolyd av noen hjemmekino uten effekt. Jeg har hørt en del hjemmekino receivere og du skal jammen opp i høy pris dersom du får BRA stereolyd av en hjemmekinoreceiver. Da snakker man iallefall om prosessor/pre og effekt.....

Gå derfor for en stereo og ekstern Dac eller hjemmekino med effektforsterker. Stereo er jo det billigste alternativet som gir mest velyd for pengene. Selv de rimeligere stereo vil gi bedre stereolyd enn en stor hjemmekinoreceiver.

Først og fremst når det gjelder ren lydkvalitet, åpenhet og romfølelse. Stereo eller ekstra effekt.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tceteams hjemmekino
    Det var da voldsomt,du har jo Klipsch selv som du har skrytt opp i skyene
    De prisene Elkjøp kjører på den gamle RF-82 serien er jo et kupp8) Har hatt Rf-52
    og RF-62 og nå har jeg RF-82Mk2 serien.De er jo litt kresne på forsterkere,men
    har ikke noen hatt noen problem med og få dem til og spille bra i stuen min
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    De prisene Elkjøp kjører på den gamle RF-82 serien er jo et kupp8) Har hatt Rf-52
    ja det er ikke det at klipsch er dårlige høytalere , men det skal noe for og få dem til og låte opptimalt...jeg liker da klipsch jeg men det er absolutt ein kresen høytaler...ikke ta meg feil nå har da klipsch selv , og det har tatt meg lenge , for og få dem til og låte perfekt...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marantz cr603 på klipsch rf 82 er også et godt alternativ eventuelt pm7004 om du ikke trenger de "ekstrafuksjonene som er tilgjengelig på cr603. :razz:

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Det jeg synes er litt issues med høytalere som Klipsch er at de faller litt i samme kategori som Cerwin Vega og rimeligere JBL.

Med det mener jeg at de fort blir for mye Kino og bang, bang, og for lite "musikalsk".

Vet at Klipsch er bedre oppløst enn Cerwin og har mye bedre dynamikk for prisen, hørt også at de gjør seg meget bra på rør.
    Klipsch er vel best til hardere rock, metall, pop, tekno. Mens dersom jeg skulle lyttet mye til akustisk, jazz og klassisk så ville jeg kanskje heller valgt noe annet....

Jeg er redd du må opp til kanskje Palladium eller Scala eller lignende før det blir ordentlig til ren musikk, da gjerne med noe rør...

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forsterkere med bra effekt kan gå varme ja, som er uheldig om du bor i en liten leilighet på sommerstid f.eks. Men alternativet eri kke bare receiver, du får digitale stereoforsterkere også, eller digitale effekttrinn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var høytalerene kjøpt! Siste paret de hadde på soundgarden av SA Aura 60 (7000,-)

Da gjenstår bare forsterker, men desverre hadde ikke surround.no mer igjen av XTZ A100 i svart, og de visste ikke når de fikk inn igjen. Derfor tenkte jeg å gå for den testvinnende Onkyo A-5VL.. Men er den egentlig kraftig nok? System Audio oppgir på sine nettsider at forsterkeren bør ha minst 50W til sine høytalere.

På Onkyoen er det:
    Power Output:
    40 W/Ch (8 Ω, 1 kHz, 2 channels driven, IEC)
    80 W/Ch (4 Ω, 1 kHz, 2 channels driven, IEC)
    Dynamic Power:
    115 W (3 Ω)
    90 W (4 Ω)
    45 W (8 Ω)

Jeg har ikke behov for å spille insanely høyt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tanker om Onkyo'en vil være kraftig nok til å drive disse høytalerene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det skal fungere fint. Lyd og bilde testen sier den har mye krefter og klarte seg bra på B&w cm9, som skal være hardere last en dine Aura 60.

Watt betyr egentlig ikke så mye, og måles i tillegg på litt for mange forskjellige måter. Jeg kan love deg den Onkyo forsterkeren er vesentlig sterkere enn en typisk 7x 100w receiver. Det er viktigere at forsterkeren feks klarer å levere 30 av sine oppgitte 50w ved lav forvrening og har nok strømreserver til å pumpe nok watt når høyttaleren dipper ned i 2-4ohm etc.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •