Bytte Diskant/nye høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer boern sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte Diskant/nye høyttalere?

Hei!

Jeg er i dag eier av Patos 110 Basic, med en hjemmekinoreciever av typen Denon AVR 4306.

Rundt dette har tenkt til å stille et par spørsmål.

1.
    Jeg har fått med meg det meste som er skrevet både her og på andre foraer, i tillegg til både ha vært i kontakt med "begge parter" i konflikten rundt Patos merket. Uten å nevne navn, eller noe mer rundt dette har jeg kommet frem til at mine Patos 110 har diskanter som burde byttes ut (De er merket 2500 på baksiden).

SÅ, jeg har fått pris på nye diskanter, til kroner 600.
    Jeg har også fundert litt på alternativet å droppe påkostingen, og heller bytte ut høyttalerne til noe mer velspillende, som jeg forhåpentligvis kan få til en god pris brukt.

Alternativene jeg har snublet over:

Dynaudio DM 2/6 eller 2/7
    System Audio 505

SA har jeg lenge hatt lyst til å teste ut, og jeg snublet tilfeldigvis over noen til 1500kr. vil dette være en oppgradering, eller vil det bli noe av det samme som å oppgradere diskantene på mine Patoser?

Dynaudio har jeg hørt mye av i bil (bilstereo i Volvo), og dette liker jeg godt.
    DM serien har jeg sett mye skryt av bla. på whathifi.com. men de er kanskje litt dyre med mindre jeg er heldig å finne de brukt til en pris rundt 2000-3000. vil dette være en bedre oppgradering å satse på?

Student-tilværelsen gir meg et stramt budsjett, så jeg har ikke altfor mye å rutte med.

2.
    Dette kan bli litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve så godt jeg kan.
    Jeg er veldig opptatt av detaljer i musikken, å det betyr mye å høre intstrumenter og lyder, å hvor de befinner seg.
    Jeg vil si meg fornøyd med romløsningen min i forhold til Patosene, å jeg føler jeg får det meste ut av høyttalerne slik rommet er. Men jeg opplevde nå for noen øyeblikk siden, at når jeg øker volumet til et maksnivå jeg har satt (rundt -20 dB på recieveren). Så merker jeg at jeg mister en del av perspektivet, å lyden blir mer sentrert mot høyttaleren.
    Så spørsmålet er da: er recieveren for svak? og vil den bli for svak ved et evt. bytte til et av de andre alternativene?.

Grunnen til at jeg har nettopp denne recieveren og ikke en forsterker, er at jeg med tiden har tenkt til å bygge hjemmekino men samtidig ha mulighet for god stereo i og med at musikk betyr mye også. Men ville det vært en ide å bytte til forsterker?

Jeg takker på forhånd, og håper mange vil dele sine meninger her

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen innvendinger?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Punkt 2 kunne potensielt høres ut som en forsterker som sliter litt ja, men målinger i tester indikerer at forsterkeren din yter opp mot 2x150W i 8ohm, som burde være nok til å spille relativt høyt.

Kjenner ikke til om høyttalerne dine muligens har spesielt lav følsomhet eller om du har et stort rom. Du kan jo eventuelt koble til en effektforsterker til Denonen, men da kan det høres ut som om du bør se etter noe relativt kraftig noe. Et alternativ er jo at det du oppfatter som dårligere lyd ved høye volum rett og slett er svakheter i diskanten (som du tydeligvis har funnet ut kan være tilfelle med dine høyttalere).

Til punkt 1 har jeg ingen kommentar da jeg ikke kjenner høyttalerne.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Punkt 2 kunne potensielt høres ut som en forsterker som sliter litt ja, men målinger i tester indikerer at forsterkeren din yter opp mot 2x150W i 8ohm, som burde være nok til å spille relativt høyt.

Kjenner ikke til om høyttalerne dine muligens har spesielt lav følsomhet eller om du har et stort rom. Du kan jo eventuelt koble til en effektforsterker til Denonen, men da kan det høres ut som om du bør se etter noe relativt kraftig noe. Et alternativ er jo at det du oppfatter som dårligere lyd ved høye volum rett og slett er svakheter i diskanten (som du tydeligvis har funnet ut kan være tilfelle med dine høyttalere).

Til punkt 1 har jeg ingen kommentar da jeg ikke kjenner høyttalerne.

Takker for svar!
    Det er jo mye mulig at det er diskanten som ikke strekker til her ja. Jeg vil jo tro at 2x150 watt i 8ohm skal kunne greie å drive disse uten problemer da de er oppgitt til 70W cont. power, og 110W "Music power" i 4Ohm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •