kicker solo x 18 i stua?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kicker solo x 18 i stua?

Er det mulig å bruke en slik sub i stua? Bygge den i en bra kasse og koble på haugevis av pa sub forsterkere? Vil dette gi mer spl i stua enn eks en cw hfa 21? Og i tilegg spille kjeller dypt (ned til 20 hertz) bor å jobber i bangkok for tiden å leker litt med tanken på å kjøpe en skikkelig kraftig bil sub å bruke den i stua

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøpe en skikkelig kraftig stuesub og bruke i stua? Bilsubber er vel i hovedsak konstruert for å gjengi musikk, og vil neppe gjengi dype frekvenser like godt som en stue- eller filmsub om man kan kalle dem det. Det er noe med "riktig verktøy til jobben" osv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Hvorfor ikke bare kjøpe en skikkelig kraftig stuesub og bruke i stua? Bilsubber er vel i hovedsak konstruert for å gjengi musikk, og vil neppe gjengi dype frekvenser like godt som en stue- eller filmsub om man kan kalle dem det. Det er noe med "riktig verktøy til jobben" osv
    Men hvor får man en stue sub med 5000 watt rms og 10000 watt peak power? tror nok en solo x i rett kasse hadde slått alt av stue hifi subber når d kommer til spl å bass output. I bil har folk fått den opp i 165db :0 med kun em sub og masse forsterker kraft.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien skal det gå greit, i praksis og om ørene dine liker det de hører er en annen ting.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ikke glemme att solo x ikke liker mer enn ca 2500-3000w på musikk.
    leser du litt rundt på caraudio.com og bilstereoforumet.no så finner du info om solox.
    hva skal du med så mye w? jeg hadde 2x15" med 600w og det spilte over 126db her i stua mi

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha mye for å drive den bra, det værste jeg vet er store høytalere med liten forsterker som eks mange cv folk har els cw215 med nad 372, latterlig.

Hvordan tror dere en såpass kraftig bil sub hadd kommet ut mot hfa21 i en vanlig stue

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Må ha mye for å drive den bra, det værste jeg vet er store høytalere med liten forsterker som eks mange cv folk har els cw215 med nad 372, latterlig.

Hvordan tror dere en såpass kraftig bil sub hadd kommet ut mot hfa21 i en vanlig stue
    Mest sannsynlig stygg lyd, sammenlignet.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilsubber er vel i hovedsak konstruert for å gjengi musikk, og vil neppe gjengi dype frekvenser like godt som en stue- eller filmsub om man kan kalle dem det.

Øøøøhhh, kan du utdype det litt?

Hvorfor skal ikke "musikk-suber" gjengi de nederste frekvensene? Er informasjon langt nede i frekvensregisteret i musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Mest sannsynlig stygg lyd, sammenlignet.
    Hvorfor tror du d når bare elementet er dyrere enn hele hfa21, uansett om lyden ikke blir like fin hvilken tror du lager grommest og jar mest bass output og spl

I biler kan solo x spille ned til under 20 hertz så de går ganske dypt

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en solox18 koster da 11000kr. en hfa21 16000
    trenger ikke være dyrt for å spille bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    I teorien skal det gå greit, i praksis og om ørene dine liker det de hører er en annen ting.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde hvertfall vært kult å prøve solo x blir hvertfall mye dyrere enn cv sin hfa når du skal ha kasse, delefilter og 5000 watt rms forsterker kraft som holder litt kvalitet

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Hvorfor skal ikke "musikk-suber" gjengi de nederste frekvensene?.
    Hvor i mitt innlegg står det at "musikk-suber" ikke gjengir de nederste frekvensene?

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tror du d når bare elementet er dyrere enn hele hfa21, uansett om lyden ikke blir like fin hvilken tror du lager grommest og jar mest bass output og spl

Ser ikke helt hva du vil oppnå med dette prosjektet.. mest mulig støy? Skylder naboen deg penger eller noe? :P

Vet ikke specs'ene på elementet.. men kan ikke sammenligne romforsterkningen (frekvensmessig) i en bil og i stua di. Uansett, hvis målet var å spille høyest mulig på musikk er det vel ikke 20Hz området som er mest aktuelt.

EDIT: var kanskje ikke du som begynt å snakke om musikk her.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i mitt innlegg står det at "musikk-suber" ikke gjengir de nederste frekvensene?
    "Riktig verktøy til jobben". Altså, sier du at subber "til musikk" ikke vil være noe særlig til de nederste frekvensene? Hvis det er caset, hvorfor?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er i bil, akustikken i en bil er veldig annerledes kontra akustikken i et rom i en bolig.

Hvis du vil ha max spl så er vel DD, B2 eller FA tingen. Har prøvd flere Kicker-produkter og finner de tunge å drive.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare vært kult å se å mye db den kunne pressa ut i en stue jeg ville brukt den på hip-hop som krever dyps bass eks young jeezy har mye av det eller jibs - king kong, den ligger vell på en 16 hertz. Ville også testa den på dubstep som for d meste liger på 40-60 hertz

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    "Riktig verktøy til jobben". Altså, sier du at subber "til musikk" ikke vil være noe særlig til de nederste frekvensene? Hvis det er caset, hvorfor?
    Det er forskjell på å ikke gjengi de nederste frekvensene og å neppe gjengi de dypeste frekvensene like godt som filmsub`er. Det siste er min påstand og jeg kan ikke skjønne at det trenger noen utdyping ut over at konstruksjonen er forskjellig for å være best egnet til de forskjellige formålene. For å snu det på hodet, hvis såkalte musikk-sub`er gjorde dette like godt som filmsub`er, hvorfor står det ikke "musikk-sub`er" i de fleste hjemmekinoer?

Nå vurderer jo ts riktignok ikke en ferdig konstruksjon, men å bygge noe selv basert på et element som er beregnet for å stå inne i en bil. Vil gjette at han kan gjøre mye med å konstruere kassen så riktig så mulig i forhold til elementet og hva han ønsker å oppnå med det, men om jordskjelvbass på film er målet er jeg overbevist om at resultatet blir bedre med et eller flere elementer som er konstruert til formålet.

Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke vitsen med og putte en Kicker Solo X18 i en stue.. Den er altfor strømkrevende. Og du vil måtte tenke grundig på kassedesign, mål og frekvenser for og bygge en skikkelig RÅ og stiv kasse.
    Har hørt en HFA21, eier en FS21 og SoloX18 (får 8000w rms levert)..

HFA21 var ikke noe imponerende, men det kan skyldes plassering og romareal (i en stue på normal size, aner ikke hvor mye kvadrat)

FS21 har eg i oppsettet mitt nå, sendte den integrerte forsterkeren til hel**** og guffet på med en Cerwin Vega forsterker i bridge modus.
    Spiller daglig musikk og har ingen problem med og få 135db.
    Hvis du ser i min hjemmekinotråd, så er det et bilde med måling på 140db, noe som er mye i en stue etter min mening.

Kickeren spiller bra i bil, men det er en helt annen liga. En bil har ikke det arealet som en stue etc. og har heller ikke treverk rundt seg, men stål.
    Alt etter kassa, men tror ikke en solox ville ha spilt noe spesielt lavere enn 35hz i en stue. Den er bare ikke beregnet for så store rom.

Konklusjon; vil du ha mye bass, kjøp deg 2 stk FS21 og 2 GODE forsterkere på 800-1000w rms hver (eller en på 2x1000 f.eks..)
    Vet om flere som sliter med og få FS21 til og spille bra, men som sagt så har det nok mye med rom og plassering og gjøre. Min står bak meg, og elementet spiller bakover mot veggen. Har også skrått tak både foran og bak meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsiS14
    Ser ikke vitsen med og putte en Kicker Solo X18 i en stue.. Den er altfor strømkrevende. Og du vil måtte tenke grundig på kassedesign, mål og frekvenser for og bygge en skikkelig RÅ og stiv kasse.
    Har hørt en HFA21, eier en FS21 og SoloX18 (får 8000w rms levert)..

HFA21 var ikke noe imponerende, men det kan skyldes plassering og romareal (i en stue på normal size, aner ikke hvor mye kvadrat)

FS21 har eg i oppsettet mitt nå, sendte den integrerte forsterkeren til hel**** og guffet på med en Cerwin Vega forsterker i bridge modus.
    Spiller daglig musikk og har ingen problem med og få 135db.
    Hvis du ser i min hjemmekinotråd, så er det et bilde med måling på 140db, noe som er mye i en stue etter min mening.

Kickeren spiller bra i bil, men det er en helt annen liga. En bil har ikke det arealet som en stue etc. og har heller ikke treverk rundt seg, men stål.
    Alt etter kassa, men tror ikke en solox ville ha spilt noe spesielt lavere enn 35hz i en stue. Den er bare ikke beregnet for så store rom.

Konklusjon; vil du ha mye bass, kjøp deg 2 stk FS21 og 2 GODE forsterkere på 800-1000w rms hver (eller en på 2x1000 f.eks..)
    Vet om flere som sliter med og få FS21 til og spille bra, men som sagt så har det nok mye med rom og plassering og gjøre. Min står bak meg, og elementet spiller bakover mot veggen. Har også skrått tak både foran og bak meg.
    Så du mener at fence sin 21 spiller bedre enn cv sin 21 bare du bytter til en 1000 watt forsterker? Jeg bor foresten i en høyblokk laget i mur, hil d ha mye og si for bass respons?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •