Høgtalarar og varme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høgtalarar og varme

Sidan høgtalarar eg bygd ev tre, eller trebaserte material, er dei kanskje utsatt når ved temperatursvingningar?

Kom til å tenkja på at eg har pipa til vedomn der eg vil plassera eine høgtalaren min. Dette er kanskje ikkje ideelt? Høgtalarane har vel ikkje godt av høg direkte varme?Kanskje endå verre dersom temperaturen vekslar mykje?

Nokon som har innspel?

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke påstå jeg har noe peiling på dette, men kommer på 3 mulige nedsider:

-Elektronikk i en høytaler, elektronikk blir en ofte oppfordret til å holde unna direkte sollys pga. varme, tror ikke en ovn er ett godt alternativ.

-Papp/gummi i selve elementet kan tørke/stivne over tid?

-Vil regne med att det kan dukke opp overflate-skader og sprekker i kabinettet også.

Du kan jo sette en lakkert plankebit der noen uker i vinter og se om det skjer noe med den?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt skummelt det der. Men i verste fall kan eg jo setta høgtalaren lenger vekk når eg fyrer i ovnen. Det skal elles vera jamn temperatur i rommet. Vedomnen er det siste som vert installert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ja, litt skummelt det der. Men i verste fall kan eg jo setta høgtalaren lenger vekk når eg fyrer i ovnen. Det skal elles vera jamn temperatur i rommet. Vedomnen er det siste som vert installert.
    Å sette en høyttaler ved siden av ei pipe har ingen betydning hvis ikke pipa er av STÅL da,he he. Stål blir varmt... Er det en gammel mursteinspipe så blir den bare littegrann lunken utenpå å det betyr ikke noe. Er det ei relativt ny pipe så er den mest sannsynlig bygd i leca med innvendig røykløp og den blir ikke varm i det hele tatt utenpå så du kan ta det helt med ro. Bare å fyre opp ovnen og annlegget!!!! Rock on!
    PS: det er verre å sette høyttaleren ved siden av ovnen,men du må bare fyre opp å sjekke hvor ovnen varmer mest før du plasserer høyttaleren. En generell regel er at brennbart materiale skal stå minst 30 cm fra ovnen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Å sette en høyttaler ved siden av ei pipe har ingen betydning hvis ikke pipa er av STÅL da,he he. Stål blir varmt... Er det en gammel mursteinspipe så blir den bare littegrann lunken utenpå å det betyr ikke noe. Er det ei relativt ny pipe så er den mest sannsynlig bygd i leca med innvendig røykløp og den blir ikke varm i det hele tatt utenpå så du kan ta det helt med ro. Bare å fyre opp ovnen og annlegget!!!! Rock on!
    PS: det er verre å sette høyttaleren ved siden av ovnen,men du må bare fyre opp å sjekke hvor ovnen varmer mest før du plasserer høyttaleren. En generell regel er at brennbart materiale skal stå minst 30 cm fra ovnen.
    Digg digg digg!

Det er gamal mursteinspipa, ja. Ovnen kjem ganske nær høgtalaren, men 30 cm. skal eg nok klara

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 1år siden så måtte jeg ha HT ved siden av ved ovnen. Klarte å ha den maks 40-50cm fra. Ingen skade skjedd. Selv ikke når jeg fyrte såpass hardt at jeg er sikker på at naboen fikk gratis varme. Nå i dag så kan jeg ikke si hvilken HT som sto ved siden av ovnen.

Ta og sett den der du vil ha den, så kjenner du på HT om den er varm eller ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •