Forsterker til CANTON VENTO REFERENCE 9 DC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Forsterker til CANTON VENTO REFERENCE 9 DC

Jeg har planlagt innkjøp av nytt oppsett til sommeren, men etter å ha vært innom Vika i går kan det bli lenge å vente...

Ble meget imponert av Canton Veneto Reference 9 DC. (Jeg kjente ikke så godt til Canton fra før av.) Før jeg så kablingen trodde jeg det var de gulvstående storebrødrene som spilte. I mine øre var matchen med elektronikken meget bra. Men elektronikken (husker ikke hva merket het...) selges ikke her til lands. Jeg vurderer sterkt å kjøpe høyttalerene i løpet av dagen, men trenger tips til forsterker. Fikk beskjed om at Canton spillte topp med det meste av elektronikk, og ble anbefalt Rotel eller Parasound.

Etter å ha lest det meste som er å finne på nettet siden jeg kom hjem fra messen, virker det som om mange er meget godt fornøyd med kombinasjonen Canton og Hegel.

Det er viktig for meg å holde prisen nede, men samtidig gi høttalerene en forsterker de fortjener. Sitter nå og vurderer Hegel H200, NAD M3 ved siden av Rotel og Parasound. Har også hørt rykterom at Cambridge 840 A v.2 skal vøre god nok (???). Håper jeg kan få gode råd så jeg slipper å prøve for mange forsterkere

Alle råd tas imot med stor takk!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha et stereo eller surroundoppsett?

Om du skal ha sist nevnte så sjekk Anthem sine effektrinn. Oslo Hi-Fi Center selger disse i samarbeid med audiocompaniet.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Hegel H200 på Reference 5, og var egentlig bra fornøyd. H200 hadde stålkontroll på bassen i mine, men ble til tider litt skrikende på høyt volum. Canton har en litt lys signatur som ikke er helt perfekt med Canton. Jeg prøvde også Parasound som var en bedre match med tanke på klang, men McIntosh var en bedre match i mine ører, men også dobbel pris av Parasound så det kan absolutt ikke rettferdiggjøres.
    Rotel tror jeg at jeg hadde styrt klar, rett og slett pga mine personlige erfaringer fra tidligere uten å ha hørt Rotel på Canton.

Har du vurdert Elektrocompaniet? Litt varmere klang som kanskje kan matche bra.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble selv meget imponert av canton, var gulv modellen jeg hørte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Skal du ha et stereo eller surroundoppsett?

Om du skal ha sist nevnte så sjekk Anthem sine effektrinn. Oslo Hi-Fi Center selger disse i samarbeid med audiocompaniet.
    Da er høyttalerene kjøpt! Jeg skal ha et stereo-oppsett, og må bytte alt bortsett fra Platespiller og kabler. Men i første omgang har jeg fokus på forsterker. Jeg vil ikke bruke (helst ) mer enn det Hegel H200 koster på forsterkerløsning. Det er jo fristende med en pakkepris på H200 sammen med HD20 og Hegel CDP2A mk2, men jeg ønsker ikke for lys og "skrikende" diskant.

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har Ref. 9 selv, og greier meg med en Hegel H70, ikke prøvd så mye forskjellig enda, men kommer til det etterhvert.
    Den definitivt beste matchen jeg har hørt til nå er i hvertfall NAIM (nait XS tror jeg det var), så vil anbefale en lytt på den før du kjøper.

God fornøyelse!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Jeg hadde Hegel H200 på Reference 5, og var egentlig bra fornøyd. H200 hadde stålkontroll på bassen i mine, men ble til tider litt skrikende på høyt volum. Canton har en litt lys signatur som ikke er helt perfekt med Canton. Jeg prøvde også Parasound som var en bedre match med tanke på klang, men McIntosh var en bedre match i mine ører, men også dobbel pris av Parasound så det kan absolutt ikke rettferdiggjøres.
    Rotel tror jeg at jeg hadde styrt klar, rett og slett pga mine personlige erfaringer fra tidligere uten å ha hørt Rotel på Canton.

Har du vurdert Elektrocompaniet? Litt varmere klang som kanskje kan matche bra.
    Vurderer ECI-5 MK II, men da må jeg få en meget hyggelig pris på den + ECC 1 CD. Evt. gå for en CD-spiller fra en annen produsent. Hadde egentlig ikke tenkt å bruke noe mer enn 10k på CD-spiller, og heller legge litt ekstra i en god DAC. Vil evt. ECI-3 og Prelude PI-2 kunne gi nok power?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zissou
    Hei,

Har Ref. 9 selv, og greier meg med en Hegel H70, ikke prøvd så mye forskjellig enda, men kommer til det etterhvert.
    Den definitivt beste matchen jeg har hørt til nå er i hvertfall NAIM (nait XS tror jeg det var), så vil anbefale en lytt på den før du kjøper.

God fornøyelse!
    De har Naim og Parasound på JFS SOUND SYSTEMS i Drammen der jeg skal hente høyttalerene, så jeg skal absolutt høre på de. Har lest mye bra om Naim, men aldri hørt et oppsett. Blir spennende å teste

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Canton Vento. MF M6i

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Til Canton Vento. MF M6i
    Ser spennende ut. Hvor kan jeg få tak i den?

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant dette for MF:
    Audiocompaniet - Oslo - Norway

Ikke så veldig informativ hjemmeside dessverre, ble litt interessert selv.
    Kom gjerne med tilbakemelding når du får hørt Parasound forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for innspill :)

:-D Har booket lytteøkt hos JFS SOUND SYSTEMS på fredag. Da skal jeg høre på Parasound og Naim. Blir spennende! Skriver selvsagt noen ord om mine inntrykk av disse merkene.

Har lest en del om Ref. 9 på ulike sider, og det som blir nevnt som negativt er litt "tilbakelent" mellomtone. Jeg skrev i første innlegg at jeg lurte på Nad M3. Den blir jo omtalt som en "mellomtone mester"! Kan den kompensere noe i forhold til utfordringene til Ref. 9, eller vil den som hegel da bli litt masete i toppen av frekvensområdet? Det er litt mer styr å få hørt på M3 (få som har den på lager) + Ref. 9, så jeg hadde satt stor pris på tilbakemeldinger på dette.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H1 anniversary

Om du tør å prøve Hegel så er jo dette en rimelig måte å finne ut om det passer. Som annonsen sier er Jubileumsmodellen litt kraftigere og yter 130W, det skulle vel kle høyttalerene dine bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Hegel H1 anniversary

Om du tør å prøve Hegel så er jo dette en rimelig måte å finne ut om det passer. Som annonsen sier er Jubileumsmodellen litt kraftigere og yter 130W, det skulle vel kle høyttalerene dine bra?
    Tror jeg ser mest i retning av ECI-5 MK II og NAIT XS MKII + evt. Parasound, NAD eller MF. Ønsker absolutt ikke en forsterker som kan resultere i en lys og "skrikende" diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zissou
    Fant dette for MF:
    Audiocompaniet - Oslo - Norway

Ikke så veldig informativ hjemmeside dessverre, ble litt interessert selv.
    Kom gjerne med tilbakemelding når du får hørt Parasound forresten!
    Startet med å lytte på et oppsett med to monoblokker + preamp fra Parasound Halo + CD spiller fra Vincent. Absolutt god lyd, og det skulle jo bare mangle prisen tatt i betraktning. Så fikk vi høre på et Naim XS oppsett med preamp NAC 152 XS + effekt NAP 155 XS 2 x60 watt og CD-spiller CD5 XS. I mine ører var det tydelig forskjell. Naim oppsettet spilte med større oppløsning og mer kontroll. Oppsettet til Naim var satt opp med Naim i alle ledd med DIN kontakt og Naim høyttalerkabel. Takk for Naim tipset Zissou

Har nå sluttet å vurdere andre merker. I mine ører var lydmatchen med Naim innertier! Nå er det bare å finne ut hvilken elektronikk jeg skal velge fra Naim. Det er jo en del å velge i. Jeg vurderer å kjøpe separat effekt og preamp (som jeg hørte på) + gå ned ett hakk på CD-spilleren (CD5i). Hvor mye er det å hente i å separere effekt og forforsterker? Prisforskjellen ligger på 7000,- Bør jeg bruke de ekstra kronene?

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe disse selv snart. Har i så fall tenkt å drive dem med en Hegel H1 Special Edition. Skal teste det ut før eventuelt kjøp.

Noen som forresten vet om det er mulig å kjøpe andre stativ til 9DC, eller om det er andre rimeligere måter å få dem på stativ på?

Hvor høyt må de heves fra gulvet for å gi optimal lyd?

Stativene koster ca 3000. noe stiv pris...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton

Hei Thomas. Har hatt Vento Reference 9 i to perioder siden den kom på markedet og kjøpte det for 24.000 paret. Med stativer ble det 28.000 den gangen. Til da den beste stativhøyttaleren jeg hadde hørt i den klassen. Nå er den nede i 12.000 uten stativer og det er jo ikke mulig å slå lyden til den prisen. Til den prisen har ikke høyttaleren svakheter noe jeg mente den heller ikke hadde før. Jeg kjøpte et nytt par i vinter og kommer aldri til å selge dem igjen. I stedet for å bytte høyttalere har jeg nå begynt å samle på klassikere. Jeg vurderer nå å kjøpe femmeren i denne seien for en eventuell kino. Den låter også formidabelt. Så svaret på ditt innlegg, det er aldeles ikke noe kladreverdig med den mellomtonen. Den er varm og uhyre oppløst. Grattis med høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antunes
    Hei Thomas. Har hatt Vento Reference 9 i to perioder siden den kom på markedet og kjøpte det for 24.000 paret. Med stativer ble det 28.000 den gangen. Til da den beste stativhøyttaleren jeg hadde hørt i den klassen. Nå er den nede i 12.000 uten stativer og det er jo ikke mulig å slå lyden til den prisen. Til den prisen har ikke høyttaleren svakheter noe jeg mente den heller ikke hadde før. Jeg kjøpte et nytt par i vinter og kommer aldri til å selge dem igjen. I stedet for å bytte høyttalere har jeg nå begynt å samle på klassikere. Jeg vurderer nå å kjøpe femmeren i denne seien for en eventuell kino. Den låter også formidabelt. Så svaret på ditt innlegg, det er aldeles ikke noe kladreverdig med den mellomtonen. Den er varm og uhyre oppløst. Grattis med høyttalerne.
    Høres meget bra ut Antunes! Jeg hadde heller ikke inntrykk av en tilbakelent mellomtone, da jeg hørte de på JM elektronikken JFS hadde på standen i Vika. Syntes de spilte fantastisk til prisen. (Fantastisk uavhengig av prisen også!!! ) Leste mange omtaler før jeg dro på lytterunde, og det var en del som var litt småkritiske til mellomtonen blant annet testen i Hjemmekino. Jeg fikk heldigvis samme fantastiske inntrykk sammen med Naim, men Parasound var ikke innertier for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget god pris hos JFS i Drammen

Som jeg sendte til bircoff i en pm, har JFS meget hyggelige priser på 9 DC og stativ. Prisen på 9 DC står på hjemmesiden enda, og jeg tipper man fortsatt får den gode prisen jeg fikk på stativene også

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre att du ble fornøyd med NAIM, tror jeg skal bytte ut Hegelen min med tid og stunder også. Hadde hvert artig å prøve MF også, men det kan bli litt vanskelig i Bergen tror jeg.

Bircoff: Angående stativer så kjøpte jeg uoriginale stativer, ble veldig stor og klumpete de originale syntes jeg. Ca 55-60 cm høy og i svart pianolakk så tror jeg mye forskjellig vil passe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •