Bilsub Hjemme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Bilsub Hjemme

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilsub Hjemme

Hei.
    Har en dobbel bilsub som jeg bruker til hjemmekinoen. Og lurer på hvordan jeg skal koble den til subutgangen på forsterkeren, da det er to par med "skrukontakter" i suben og trenger én plugg-kontakt til subutgangen på forsterken? Går det ann å koble sammen ledningen å sette på en ekstern plugg på ledningen? eventuelt hvordan? Eller er det noen andre måter å få utnyttet subwooferen fult ut? Foreløpig er suben koblet til frontutgangene på forsterken, noe som går ut over antallet med andre høytalere som jeg får koblet til.

Hilsen Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type forsterker er det du skal koble den til? Monoforsterker? Det du må tenke på evt er hvilken ohm elementene har. Har de 4 ohm hver, bør de seriekobles( for totalt 8 ohm), hvis 8 ohm hver, så bør de parallell kobles (for totalt 4 ohm).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig hjemmekinoforsterker, med tre sett kanaler (fron, senter, surround) pluss en subkontakt. Suben består av 2x 12" elementer, på totalt 800W, og 4ohm. Hvordan skal jeg da eventulet seriekoble de til subutgangen på forsterkeren?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bruke denne subben i ditt stereoanlegg dersom du ikke har en egen forsterker til den med innebygget EQ. Ettersom jeg har forstått så burde du foreløpig legge dette på hylla dersom du ikke skal kjøpe ny forsterker til subben. Det å koble subwooferen til høyttalerutgangene på forsterkeren din uten noe delefilter medfører risiko for å ødelegge både subwooferen OG forsterkeren.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett så er det et filter i forsterkeren, og basselementet tåler en del. Riktignok krever det uansett en egen effektforsterker og bruk av sub-utgangen.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem reciver er det som har vanlige utganger til sobwoofer ? ikke linje utgang lissom.. skjønner ikke åssen han skal få koblet denne på uansett jeg da men:P hvis han ikke har en separat forsterker til suben.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, han må ha effektforsterker eller en subforsterker (som er å foretrekke).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naboen min hadde en eltax receiver som det var høyttaler utgang til sub på. Prøvde aldri den utgangen, men den var hvertfall der...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Skal se om jeg ikke skaffer meg en egen forsterker til suben

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av E.Brat
    Takker for svar! Skal se om jeg ikke skaffer meg en egen forsterker til suben
    Du MÅ IKKE ha egen forsterker til suben,men jeg tviler på at receiveren din er sterk nok til å drive 2 stk 4 ohms elementer. Uansett så tror jeg du har misforstått hvordan du eventuelt skulle koble til. Hvis det er en vanlig basskasse for bil så skal den kobles til HØYTTALERTERMINALENE (slik som i bilen) på forsterkeren,IKKE SUBwoofer utgangen. Men uansett så ville du ha trengt et aktivt eller passivt delefilter på basskassa slik at bassene ikke spiller hele frekvensområdet,men bare de fra 80hz og nedover. Så kjøp heller en aktiv hjemmekinosub (har innebygd forsterker),ny eller brukt,enn å kjøpe egen forsterker til basskassa di. Det blir bare dyrere og masse mere knot.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •