Høyttalere med høy oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere med høy oppløsning?

Jeg hørte for en godt stund siden noen B&W av typen som du henger på veggen som ga i mangel av bedre ord en oppløsning og detaljrikdom jeg virkelig likte.

Dem ser ut til å ha gått ut av produksjon idag og jeg titter litt rundt på noe som kan gi meg noe av det samme.

Jeg var idag på Hifiklubben og lyttet på et 5.1 oppsett med Dali Zensor serien og synes det var pen lyd men ikke det jeg er ute etter...

Jeg var i Oslo en tur igår og hørte bla på et komplett surround anlegg ifra Samsung, alt burde tilsi at lyden på et slik anlegg er vesentlig dårligere en typiske kasse høyttalere.....men ikke for meg.

Alle lyder var så detaljerte og en kan nesten peke å plassere hver lyd...akkurat som på disse B&W høyttalerne jeg hørte all den tid tilbake.

Jeg ble ikke ferdig idag hos Hifiklubben da tiden gikk ut for meg og skal på flere lytte runder....men er noe av det jeg prøver å formidle av noe fornuft? Eller forstår noen slik delevis hva jeg mener?

Isåfall hvilke høyttalere burde jeg sjekke ut?

Kan nevne at dette skal brukes til film og musikk engang i blandt, og at store klumpete høyttalere ikke er aktuelt..om dem ikke er voldsomt pene.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å høre noe B&W?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du nevner B&W, hva med cm1? Eller så har du jo xtz 99.26 som du burde sjekke ut.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja neste besøk blir det B&W fokus.

Ser jo at dette ble litt tullete nå...siden det var B&W jeg hørte den gangen så er det jo logisk å høre på andre fra B&W. *slaps face*

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Stereofil på Grensen i Oslo? De er vel verdt en tur innom.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget imponert over mine nye Vienna Acoustics høytallere. Disse var ekstremt mer detaljert enn Klipsch som jeg gikk i fra (Detaljer er det samme som oppløsning).

Stereofil har disse klare for lytting. Lyttet selv på dem der, men var ikke helt imponert pga lytterommet (hovedrommet kassen står i). Følte det var lite bass, så jeg gikk for den større versjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikon

Dali Ikon er vel kjente for detaljrikdom. Jeg bruker vegghøyttalerne fra den serien som bakhøyttalere, men noen ganger hører jeg også på musikk fra de,nettopp pga den klare fine lyden de gir. Uansett verdt å lytte til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har høret på Vienna hos BergenMusikkHandel, og ble ikke litt imponert engang. I helgen derimot var jeg hos en kamerat som har et par "Strauss" fra Vienna. Min Dali blir nok aldri det samme igjen.. :razz:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kost på deg en lytt til PSB Imagine Mini. Disse små kassene er virkelig imponerende, og spiller ringer rundt flere billige gulvstående jeg har hørt.
    Dali Zensor er en billig serie, men krever likevel en god forsterker for å levere. Får de godt med strøm fra en nogenlunde nøytral forsterker synes jeg de er veldig bra prisen tatt i betraktning
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referansen på oppløsning og 3 dimensjonalitet: Stereo Speakers, Home Theater Speakers, High Fidelity Audio - Magnepan, Inc.
    Bare å velge størrelse :-)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips ovenfor, og her kommer ett til:

Monitor Audio

De finner du hos Hifihuset Bærum. Velkommen til Hi Fi Huset! - Hi-Fi Huset AS

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde MR GR60 som jeg byttet i Maggy. Fikk de aldri til å spille bra, men det kan være rommet eller noe annet for høyttalerene går jo for å være veldig bra..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha mest mulig detaljer og ikke kan gjøre store akustiske tiltak, så er fulltone elektrostater det beste valget IMO. Magnepan kan også duge ja.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor Menuet. Du vil ikke tro lyden disse skaper når du ser dem.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Jeg hørte for en godt stund siden noen B&W av typen som du henger på veggen som ga i mangel av bedre ord en oppløsning og detaljrikdom jeg virkelig likte.

Dem ser ut til å ha gått ut av produksjon idag og jeg titter litt rundt på noe som kan gi meg noe av det samme.

Jeg var idag på Hifiklubben og lyttet på et 5.1 oppsett med Dali Zensor serien og synes det var pen lyd men ikke det jeg er ute etter...

Jeg var i Oslo en tur igår og hørte bla på et komplett surround anlegg ifra Samsung, alt burde tilsi at lyden på et slik anlegg er vesentlig dårligere en typiske kasse høyttalere.....men ikke for meg.

Alle lyder var så detaljerte og en kan nesten peke å plassere hver lyd...akkurat som på disse B&W høyttalerne jeg hørte all den tid tilbake.

Jeg ble ikke ferdig idag hos Hifiklubben da tiden gikk ut for meg og skal på flere lytte runder....men er noe av det jeg prøver å formidle av noe fornuft? Eller forstår noen slik delevis hva jeg mener?

Isåfall hvilke høyttalere burde jeg sjekke ut?

Kan nevne at dette skal brukes til film og musikk engang i blandt, og at store klumpete høyttalere ikke er aktuelt..om dem ikke er voldsomt pene.
    Hva slags kile materiale man hører, Forsterker, Dac rommet høytalerene står i osv er veldig viktig når man skal bedømme en høytaler og dens lydmessige egenskaper.

Har hørt dyrt Hig End utstyr som høres ut som CV AT100 på NAD, pga kildemateriale, samtidig som det kan trylle frem en troverdig lydsene fra riktig inn spillt kildemateriale.

Skal du høre velopløste høytalere, kommer man vel ikke utenom elektrostater. Tenker f.eks modeller fra Quad, Martin Logan, Kings Audio osv. Felles for disse er at de bruker en meget lett og stor membran som spiller høyt opp i frekvens. Massen i bevegelse på mebranet er gjerne lavere enn massen til luften som blir flyttet, noe som betyr at membran bevegelsene blir godt dempet og spiller meget nøyaktig.

Noen nevte Magnapan tidligere, det er magnestatiske høytalere som også kan spille meget bra, men der benyttes vanlig magnetfelt, og elektrisk ledende baner på membranet som lager lyd, noe som betyr at massen i beveglese er mye høyere en for elektrostaten.

Felles for slike høytalere er at de gjern er dipoler og blir ganske store hvis de også skal bruke samme arbeidsprinsipp i bass området. De blir derfor ofte for spesiellt interesserte,men vil anbefale at du prøver å lytte til slike system hvis oppløsning er et stort argument for valg av høytaler.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye tips her! Takk! Har endel å tenkte på å sjekke opp nå. Så får vi se hvor ørene og lommeboka blir enige en plass...

Men igjen takk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •