Vurderer å bytte ut Klipsch RF82 høytalerne mot noe som gir mer trøkk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer å bytte ut Klipsch RF82 høytalerne mot noe som gir mer trøkk.

Hei

Vurderer å bytte ut Klipsch RF82 høytalerne mot noe som gir mer trøkk/bass. Har gått til innkjøp av effektblokk til disse, men synes likevel de er vel "snille". Skulle gjerne kjøpt 2 subber i tillegg til høytalerne, da de spiller meget rent og pent. Men har ikke økonomi til å kjøpe subber nå. Vurderer derfor å bytte de ut mot 2 gulvstående høytalere som gir mer trøkk og bass. Noen forslag?

Ikke skyt meg for at jeg synes de er "tamme".

Har nå anlegg bestående av:

Yamaha RX-V 765
    Klipsch RF82
    Adcom GFA 5400 Effektblokk.
    Supra høytalerkabler.
    Samsung 3D blurayspiller.

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer det sjæl Nesta :P Spent på hvordan svar du får

Tror folk her inne er overfølsomme for bass

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med nåværende effektforsterker så er det nok ikke så mye som spiller mer enn det RF-82 gjør. Kan selvsagt ta steget opp til Rf-63/Rf-83/Rf-7, men du vil langt fra få ut potensialet i disse høytalerene med den Adcom'en du har.

Med tanke på at du kjørte +10 på bass på recieveren din for å få nok bas, så er kanskje en modell fra CV veien å gå. Men igjen, skal du spille høyere å med mer trøkk en RF-82'ene, må du opp på en stor CV modell, og da igjen blir Acom'en for liten.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller folk overvurderer høytalerne sine.

Lite i prisklassen som er bedre til dette enn Rf82.
    Cerwin Vega kanskje, men så var det størrelse og lydkvalitet da..

Billigste blir vel en sub, Evt større høytalere ( til da en høyere pris)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil heller tro at det er rommet ditt det er noe feil med, og ikke nødvendigvis høyttalerne.

Men den eneste løsningen for å få mer trykk og mer bass, er å kjøpe subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Eller folk overvurderer høytalerne sine.

Lite i prisklassen som er bedre til dette enn Rf82.
    Cerwin Vega kanskje, men så var det størrelse og lydkvalitet da..

Billigste blir vel en sub, Evt større høytalere ( til da en høyere pris)
    Ikke missforstå høytalerne er supre på mange måter, diskant, mellomtone m.m. er meget bra. Men "partyfaktoren" eller trøkket/bassen er litt slapt synes jeg.
    Kjører heller ikke +10 på receivern nå, kjører +2 for å ikke ødelegge balansegangen mellom bass/mellomtone/diskant.

Feil med rommet kan jo være en mulighet. Det er ikke lagt vekt på akustikk her, men synes det er irriterende å måtte skru opp til lydnivåer som ørene ikke liker (p.g.a. diskanten skjærer i ørene) for å få noenlunde greit trøkk.

En sub hadde muligens gjort susen den, men å kjøpe en sub til samme prisen som høytalerne er jo litt drøyt synes jeg.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du klager på er jo blant klipsch sterkeste kort

Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Ikke missforstå høytalerne er supre på mange måter, diskant, mellomtone m.m. er meget bra. Men "partyfaktoren" eller trøkket/bassen er litt slapt synes jeg.
    Kjører heller ikke +10 på receivern nå, kjører +2 for å ikke ødelegge balansegangen mellom bass/mellomtone/diskant.

Feil med rommet kan jo være en mulighet. Det er ikke lagt vekt på akustikk her, men synes det er irriterende å måtte skru opp til lydnivåer som ørene ikke liker (p.g.a. diskanten skjærer i ørene) for å få noenlunde greit trøkk.

En sub hadde muligens gjort susen den, men å kjøpe en sub til samme prisen som høytalerne er jo litt drøyt synes jeg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegn opp en tegning i paint da. Så kan vi se om det er noe å gjøre med enkle tiltak som plassering. Det er relativt mye bass i de. Men noe CV er det ikke .

XLS serien har mye bedre kvalitet i mellomtone og diskant enn det cls og eldre serier har. CXA forsterkerene er også god match til CV.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Det du klager på er jo blant klipsch sterkeste kort
    Hmm, da forstår jeg ikke hvorfor disse høytalerne er så tamme. Spiller jo svinhøyt, men skal man få noe trøkk ut av de må man ha på et så høyt lydnivå at horndiskanten/mellomtonen skriker i ørene.

Mulig at rommet her spiser trøkket, slik at det forsvinner. Rommet her ser egentlig rimelig dumt ut for å få til et lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok noen kjappe bilder her for å vise plassering av høytalere + de 2 åpningene i rommet. Det er et hus jeg leier, så er ikke så mange alternativer til rom å velge i.

IMG_1069 er tatt for å vise åpningen som er bak sofaen. Mulig at mye av trøkket forsvinner dit.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok noen kjappe bilder her for å vise plassering av høytalere + de 2 åpningene i rommet. Det er et hus jeg leier, så er ikke så mange alternativer til rom å velge i.

IMG_1069 er tatt for å vise åpningen som er bak sofaen. Mulig at mye av trøkket forsvinner dit.
    Begyn med å flytte høytaleren fram fra kroken... ca halvmeteren fra bakvegg og sidevegg er vel bra for disse, og ellers se om du kan gjøre småjusteringer ang. noen form for kalibrering.

Kjenner ikke til hvordan elektronikken din er imot Klipsch, men kan hende de er noe som ikke passer så bra der og...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har satt høyttalerene i hvert sitt hjørne, smart utgangspunkt. Siden dette ikke fungerer vil jeg råde deg til å prøve å sette de leeeenge ut ifra veggen, du kan miste litt av den dypeste romlingen, men hvis du plasserer de med riktig avstand vil du mest sannsynlig oppleve mer trøkk i mellombassen, den du kan kjenne på kroppen

I første omgang skal du bare prøve deg frem og ikke tenke på hvordan det ser ut eller at det er upraktisk, dette er bare for å se om det er rommet som er feil, se på det som en midlertidig løsning

Edit: ElDucekom meg i forkjøpet der ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest denne?

Test av 7 partyhøyttalere | Lyd & Bilde

Så er det jo bare å gå rundt å "prøvehøre".

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvmeter fra bakvegg. Og sett de rettvinklet i forhold til bakvegg. Istedet for å vinkle de innover.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulsr
    Ser du har satt høyttalerene i hvert sitt hjørne, smart utgangspunkt. Siden dette ikke fungerer vil jeg råde deg til å prøve å sette de leeeenge ut ifra veggen, du kan miste litt av den dypeste romlingen, men hvis du plasserer de med riktig avstand vil du mest sannsynlig oppleve mer trøkk i mellombassen, den du kan kjenne på kroppen

I første omgang skal du bare prøve deg frem og ikke tenke på hvordan det ser ut eller at det er upraktisk, dette er bare for å se om det er rommet som er feil, se på det som en midlertidig løsning

Edit: ElDucekom meg i forkjøpet der ja
    Yes I did

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hvor mye bass det er i rommet ved klesstativet. I bakhjørnene. Og hjørnene bak sofa.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt på spikes'a som fulgte med? Kan hende trykket forsvinner i gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Se hvor mye bass det er i rommet ved klesstativet. I bakhjørnene. Og hjørnene bak sofa.
    Takker for svar!

Det er bra med bass akkurat bak sofaen, men ingeen bass i det hele tatt f.eks ved klesstativet der. Er jo egentlig ganske merkelig. Mer bass i 2.etg ovenfor høytalerne, enn i det rommet som kan sees i IMG_1069. (der klesstativet står).
    Trøkket i hjørnen av rommet (ved siden av sofaen) er bedre enn midt i sofaen. Sikkert p.g.a. det ikke er vegg bak store deler av sofaen (?).

Flytta høytalerne så de står rett fremover nå, samtidig ca en halvmeter fra bak- og sidevegg. Men da ble det mindre trøkk, men samtidig fikk man ikke diskanten kastet direkte mot seg så den ble ikke så masete.

Har ikke satt på spiksene.

EDIT. Har ikke så mye mer å gå på enn 30 cm fra bakveggen. Trøkket ble omtrent det samme som å plassere de vinklede i hvert hjørne.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Det er bra med bass akkurat bak sofaen, men ingeen bass i det hele tatt f.eks ved klesstativet der. Er jo egentlig ganske merkelig. Mer bass i 2.etg ovenfor høytalerne, enn i det rommet som kan sees i IMG_1069. (der klesstativet står).

Flytta høytalerne så de står rett fremover nå, samtidig ca en halvmeter fra bak- og sidevegg. Men da ble det mindre trøkk, men samtidig fikk man ikke diskanten kastet direkte mot seg så den ble ikke så masete.

Har ikke satt på spiksene.

EDIT. Har ikke så mye mer å gå på enn 30 cm fra bakveggen. Trøkket ble omtrent det samme som å plassere de vinklede i hvert hjørne.
    Høytalerne dine står alt for nærme bak/sidevegg men det ville ikke bli mer bass av og flytte de ut,vinklingen ser grei ut så mitt råd er å gå over til cv for du får ikke så mye mer trykk fra en høytaler enn klipsch i den prisklassen.
    Ved å gå til cv så vil du få rumle bass som låter jævli men samtidig så sprer den seg til tak og vegger,flytter da mye luft men låter som sagt jævlig.
    Høres ut som at du trenger en party høytaler.Proson og lign med dobble 15" osv finnes vel!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp RF-83 Spiller som bare de her! Bruker ikke sub til musikk lenger, mer enn nok med 83ène

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •