R 69 SA - hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question R 69 SA - hjelp!

Ja denne tråden kommer vel til å handle vel så mye om forsterker som om høyttalerne, men men.

Men tilbake til temaet, jeg har koblet opp mine Proson R 69 SA...

Forsterker som er brukt (foreløpig) er en gammel NAD 306 som jeg nylig gikk til innkjøp av, som bærer preg av å være lite brukt, eller "som ny", i mine øyne.

Høyttalerne er plassert i et rom som er 5,75 x 3,15m stort, og høyttalerne er plassert langs en av "kortveggene" i rommet.

Høyttalerne er koblet til forsterkeren med bi-wiring. Kabler er noen gamle Tara Labs Phase III.

Plassering som jeg har prøvd meg frem med er:

(senter av front på høyttaler)
    115 cm fra bakvegg
    100 cm fra bakvegg
    150 cm fra bakvegg
    og alt fra 45-60 cm fra sidevegg.

LYTTEINNTRYKK:

Diskant og mellomtone virker for meg å være svært nøyaktig, jeg liker hvordan stemmer blir gjengitt med høy troverdighet. Ikke slitsom å høre på i lengden.

SÅ til problemet: bassen. Uansett hvilke plasseringer jeg har prøvd meg med, så høres bassen svært grøtete ut. Det er nesten som den "forsvinner" eller er "forsinket" enkelte ganger, men avhengig av hvilken musikk som spilles, så er den svært dyp og buldrete også. Mellombassen høres enkelte ganger "papp-aktig" ut.

Kan dette rett og slett skyldes at forsterkeren ikke har tilstrekkelige kraftreserver til å levere kontrollert bass?

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ogso hatt noen slike høyttalere i maange år nå. kjørt de på en H\K 670 stereoforsterker. har hatt de i mange forskjellige rom, men har aldri hatt dette problemet som du beskriver. er bassen dårlig på lavt volum ogso? forsterkeren skal jo i teorien klare og drive de helt fint på lavt volum så da kan de jo hende at rommet rett og slett er feil
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vegardxf:

Bassen er ganske fin på lave volum. Men man liker jo å spille høyt.

Rommet kan være feil ja, det er nok litt smalt og litt langt. Kunne sikkert vært mer kvadratisk, samt mer solide vegger.

Om jeg setter høyttalerne på "langveggen", og ommøblerer litt, vil jeg nok kunne få en mer optimal lyttetrekant. Jeg vet ikke helt om jeg vil gjøre det, men.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt de samme høyttalerne uten problemene du beskriver. Det går jo an å prøve en midlertidig ommøblering og se hva som skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jhammer:

Hvilken forsterker brukte du?

NADen min er kun 2x50w.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Storm
    jhammer:

Hvilken forsterker brukte du?

NADen min er kun 2x50w.

H\K en min er 2x80w så er nok litt forskjell der ja. siden de spiller bra på lavt volum så hørest det ut for meg at forsterkeren går tom for krefter ved høyt volum
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen, folkens.

Ja nå har jeg ommøblert stua mi, og resultatet ble ganske bra, både med utnyttelsen av plassen, men også bassen.

Høyttalerne står nå langs "langveggen", og buldringen og slappheten i bassområdet er betraktelig redusert.

Jeg har imidlertid tilbud om å få låne en NAD 218 THX. Det blir nok moro å prøve bi-amping på dette oppsettet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Storm
    Hallo igjen, folkens.

Ja nå har jeg ommøblert stua mi, og resultatet ble ganske bra, både med utnyttelsen av plassen, men også bassen.

Høyttalerne står nå langs "langveggen", og buldringen og slappheten i bassområdet er betraktelig redusert.

Jeg har imidlertid tilbud om å få låne en NAD 218 THX. Det blir nok moro å prøve bi-amping på dette oppsettet.
    vil tro det blir artig med en 218 ja! masse artig bass i disse høyttalerene når man får skikkelig driv i de

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo.

Nå merker jeg en viss "suselyd" fra diskanthornene med jevne mellomrom. Dette skjer kun når volumet på forsterkeren er skrudd helt ned. Når jeg banker/kakker litt på plastikken på diskanthornet, så endres suselyden, før den forsvinner helt.

Forklaring?

edit: skurrelyd er vel mer nøyaktig. skjer på begge sidene, men ikke samtidig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •