Store fronter og sub med deling på 80hz - Gir det noen mening?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Store fronter og sub med deling på 80hz - Gir det noen mening?

Ser mange som har store fronter (feks Klipsch RF-82/83) i hjemmekinoen.
    Dette kombinert med 1-2 sub'er som er delt på 80hz.

Er det egentlig noen mening med å ha store fronter når delingen skjer over der hvor trøkket fra frontene ville slått inn?
    Ser jo mange stativ og små gulvstående som kan spille mye dypere enn 80hz..

Er det fylden i mellomtonen som utgjør forskjellen, eller er det mest for at det skal se imponerende ut?

Takker for innspill

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En klar fordel ved å ikke la høytalerne spille ned dit de kan, er at du letter belastningen på forsterkern, og derved kan spille mye høyere. Stativhøytalere som spiller langt ned kan ikke gjøre det ved høyt volum.

Selv deler jeg ved 60hz, og det gjør at jeg kan spille med mye høyere en jeg gjorde før. (og det er også mye mere skyv i subben i de nedre oktaver en hva høytalerne har).

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    En klar fordel ved å ikke la høytalerne spille ned dit de kan, er at du letter belastningen på forsterkern, og derved kan spille mye høyere. Stativhøytalere som spiller langt ned kan ikke gjøre det ved høyt volum.

Selv deler jeg ved 60hz, og det gjør at jeg kan spille med mye høyere en jeg gjorde før. (og det er også mye mere skyv i subben i de nedre oktaver en hva høytalerne har).
    Alt dette med delingsfrekvens kommer jo i bunn å grunn ann på hvilke komponenter man har og kvaliteten på di..
    Om man har en subb som gjengir frekvensene under 80hz bedre en høytaleren gjør, så deler man på 80..
    De nedre frekvensene krever sitt av forsterkeren ja, og du vil kanskje klarer å spille litt høyere om du f.eks deler på 80hz og har ht på SMALL i reciver....

Hvorfor kan ikke stativ høytallere spille høyt langt nede i registeret?

Man må nesten bare prøve hva som fungerer best med de eventuele komponentene hver enkelt person har, samt hva som passer rommet ditt best..
    For å oppnå ønsket resultat..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB

Skjønner det med at det letter belastningen for forsterker, men spørsmålet var egentlig mer om hvorfor man har så store høyttalere med trøkk dersom man deler så høyt at høyttaleren ikke får utspilt sin rolle.

For letthets skyld, se for deg RF82 og RF83.
    Hvis du deler på 80hz, så vil vel ikke få noe mere trøkk med RF83 enn med RF82, siden man deler langt over smertegrensen for den minste høyttaleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hvis du deler på 80hz, så vil vel ikke få noe mere trøkk med RF83 enn med RF82, siden man deler langt over smertegrensen for den minste høyttaleren?
    Andre på forumet er sikkert større eksperter på høyttalere enn meg, men jeg driver og leser meg opp på diverse tema, så jeg kan jo komme med noen generelle svar.

Det er flere ting enn bare frekvensresponsen (hvor dypt kan en høyttaler gå) som spiller inn:
    • Hvor kraftig er forsterkeren? Som flere i tråden har vært inne på krever det store strømreserver å lage kraftig bass, ved å sende de laveste frekvensene til sub-en vil hovedforsterkeren ha mer ressurser til overs for å lage lyd fra delefrekvensen og opp.
    • Klipping, når man legger høye frekvenser (korte bølger) oppå lave frekvenser (lange bølger) risikerer man at bass-frekvensene drar enten forsterker eller høyttalere ut mot grensen for hva de aksepterer av vandring, og at de korte bølgende på toppen derfor vil klippe og forvrenge lyden. (Hvis dette skjer, spiller man nok egentlig for høyt for anlegget, men man får uansett større marginer om man fjerner de dypeste frekvensene)
    • Følsomhet: gitt et visst input-nivå, hvor mye lyd produserer høyttaleren, her er det forskjell mellom modeller. RF-83 som du nevner er mer følsom enn RF-82 (hvis jeg ikke har misforstått spesifikasjonene), og lager dermed mer ly.
    • Forvrengning. Når man nærmer seg nedre grense for hvor dype toner en høyttaler klarer å lage, vil forvrengningen gå i taket (se subwoofer-målinger publisert på hometheatershack.com for å forstå hva jeg mener...), så derfor ønsker man typisk ikke å presse høyttalerne helt i bånn.

Kort sagt: hvis man er godt innenfor grensen av hva utstyret takler (hva gjelder frekvens og lydtrykk) vil man få bedre lyd enn om man presser utstyret helt til grensen.

Det er dessverre veldig få omtaler som faktisk måler utstyret de har til test (jeg har kun funnet slikt i stereophile, men de tester mest ganske dyrt utstyr), så det er veldig vanskelig å vurdere og sammenligne ytelsen til ulikt utstyr etter objektive kriterier. Jeg klarer derfor ikke vise til noen eksempler som illustrerer hva jeg forsøker å si...

For eksempler på sub-målinger, se:
    Index to Subwoofer Tests by Manufacturer/Model - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant denne gode artikkelen om integrering av en sub-woofer med hoved-høyttalere:

SoundStage! Max dB - Subwoofers for Music (1/2001)

(kort fortalt, de må overlappe med en oktav i begge retninger, slik at ved delefrekvens på 80Hz, bør sub-en ha flat frekvensrespons opp til 160 Hz, og hovedhøyttaleren tilsvarende ned til 40 Hz)

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    Jeg fant denne gode artikkelen om integrering av en sub-woofer med hoved-høyttalere:

SoundStage! Max dB - Subwoofers for Music (1/2001)

(kort fortalt, de må overlappe med en oktav i begge retninger, slik at ved delefrekvens på 80Hz, bør sub-en ha flat frekvensrespons opp til 160 Hz, og hovedhøyttaleren tilsvarende ned til 40 Hz)
    Hmm.. Flat frekvensrespons fra 80-160 på subben? Hva er poenget med å dele på 80hz, om responsen er flat mellom 80 og 160hz?
    Den eventuelle flate frekvensresponsen skjer vel (om man deler på 80hz da) fra 80 hz og ned til der subben begynner å rulle av..
    Fra 160-80hz vil jeg tro det går rimelig bratt oppover.. Hvor bratt, er det litt forskjell på.. Jeg f.eks har 2 bratthets (slope) innstillinger på min sub: 24 og 12db per octav..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Hmm.. Flat frekvensrespons fra 80-160 på subben? Hva er poenget med å dele på 80hz, om responsen er flat mellom 80 og 160hz?
    Den eventuelle flate frekvensresponsen skjer vel (om man deler på 80hz da) fra 80 hz og ned til der subben begynner å rulle av..
    Fra 160-80hz vil jeg tro det går rimelig bratt oppover.. Hvor bratt, er det litt forskjell på.. Jeg f.eks har 2 bratthets (slope) innstillinger på min sub: 24 og 12db per octav..
    Ja, du har rett, men her snakker vi om to forskjellige ting. Hvis du stiller inn "slope" på 12dB, betyr det at effekten som når høyttalerelementet ved 160Hz er 12dB mindre enn hva det er er ved 80Hz (avstanden fra 80 til 160 er en oktav).

Argumentet i artikkelen jeg refererte til, er at selve høyttalerelementet i sub-en må (bør) ha lineær frekvensrespons i hele dette området for at lyden skal bli godt integrert med hovedhøyttalerne. Altså, om du måler sub-en isolert uten lavpassfiltrering må den ha lineær respons opp til 160 Hz for at den skal blandes godt med hovedhøyttalerne når du slår på lavpassfilteret. Det er vel grunn til å tro at hvis en hel oktav er passe med 12dB slope bør det holde med en halv oktav ved 24dB slope, men her bare ekstrapolerer jeg

Newcomer Nimkazo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke glem at recivern drar igang mer enn bare frontene men alle ht`ene du ellers har oxo

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Det jeg tror han mener er at sub og høyttalere bør klare å gjengi en oktav over/under det de er delt til for å ikke få problemer når man spiller på referansenivå.

Har man 105dB nivå, og deler ved 80hz må høyttaleren kunne gjengi 93dB ved 40hz. Og videre 81dB ved 20hz. Deler man på 40hz vil man dermed knekke ganske mange høyttalere hvis filmen har så dyp informasjon i de kanalene.

Så kan man diskutere nærmest evig om hvor det er fornuftig å ha XO. Men etter min erfaring er det meget høyttaler og rom avhengig. Og jeg er til dels enig med trådstartet. Man ikke dele store høyttalere på 80hz.

Geir Arne

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange som har store fronter (feks Klipsch RF-82/83) i hjemmekinoen.
    Dette kombinert med 1-2 sub'er som er delt på 80hz.

Er det egentlig noen mening med å ha store fronter når delingen skjer over der hvor trøkket fra frontene ville slått inn?
    Ser jo mange stativ og små gulvstående som kan spille mye dypere enn 80hz..

Er det fylden i mellomtonen som utgjør forskjellen, eller er det mest for at det skal se imponerende ut?

Takker for innspill

Mange svar allerede som bør leses. Har selv både rf83 og rf82, og det er ikke kun bassen under 80hz som er poenget med store høytalere. Midbassen som strekker seg en del over 80hz er helt spinnvill på rf83, så det er stor forskjell på rf82 og rf83 selv om de ikke blir satt til å spille helt ned i filmsammenheng.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det med at det letter belastningen for forsterker, men spørsmålet var egentlig mer om hvorfor man har så store høyttalere med trøkk dersom man deler så høyt at høyttaleren ikke får utspilt sin rolle.

For letthets skyld, se for deg RF82 og RF83.
    Tipper du vil høre stor forskjell på en RB61 og RF83 om du setter deling på 80hz og kobler ut sub. Blir nok stor forskjell på fyldighet i lyden, midbass, dynamikk osv. Er jo mer enn hvor dypt de spiller som skiller dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det jeg tror han mener er at sub og høyttalere bør klare å gjengi en oktav over/under det de er delt til for å ikke få problemer når man spiller på referansenivå.
    Vel, dette er en 10 år gammel artikkel, så jeg gidder ikke gå inn i en diskusjon om hva forfatteren av den egentlig mente, men den er godt skrevet og poenget er uansett at man må ha et visst overlapp, så selv om man deler ved 80Hz må hovedhøyttalerne kunne spille under dette.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80hz er ikke der mann ikke trenger og dele.
    Er litt uenig med at det er 80hz som er grensen for retningsbestemt bass (subwoofer). I mine ører legger den grensen på rundt 60hz på de subene jeg har hørt.

Som det skrives er det romavhengi, og etter som hvilket utsyr mann har.
    Og kan også varriere etter som hvilket lydformat en spiller på.

Musikk er ofte greit og dele såpass laft som dit høytalerene begynner og falle av eller et hakk opp på delefilter skalaen.

På film når en benytter LARGE er det fint om høytalere når 25hz med en rimelig flat respons. Sånn som trådstarter så er RF-83 en såpass til høytaler at den uten problem kan kjøres large med masse headroom to go :-D
    THX sier 105dB, men en trenger jo ikke spille så høyt hjemme... så da er det bare og teste om høytalere tåler og stå i Large på den film med sikkelig bass i på det nivået en ser film på. (vær ups på at auto korrigering/kalibrering kan booste litt i bunn vil få elementer til og vandre en god del)

Ble det noe fornuftig mens en ser big brother tro. Må jo følge med om det dukker opp noe boobs :-D

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    80hz er ikke der mann ikke trenger og dele.
    Er litt uenig med at det er 80hz som er grensen for retningsbestemt bass (subwoofer). I mine ører legger den grensen på rundt 60hz på de subene jeg har hørt.

Som det skrives er det romavhengi, og etter som hvilket utsyr mann har.
    Og kan også varriere etter som hvilket lydformat en spiller på.

Musikk er ofte greit og dele såpass laft som dit høytalerene begynner og falle av eller et hakk opp på delefilter skalaen.

På film når en benytter LARGE er det fint om høytalere når 25hz med en rimelig flat respons. Sånn som trådstarter så er RF-83 en såpass til høytaler at den uten problem kan kjøres large med masse headroom to go :-D
    THX sier 105dB, men en trenger jo ikke spille så høyt hjemme... så da er det bare og teste om høytalere tåler og stå i Large på den film med sikkelig bass i på det nivået en ser film på. (vær ups på at auto korrigering/kalibrering kan booste litt i bunn vil få elementer til og vandre en god del)

Ble det noe fornuftig mens en ser big brother tro. Må jo følge med om det dukker opp noe boobs :-D
    En film som gir et bra eksempel på dette er Tron Legacy, spesielt The Grid-scenen. Den ble for mye for mine RF-82MkII når de sto i Large. Men tror denne filmen er av "verstingene" :razz:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig ofte vil en større høyttaler ligge jevnere i responsen i mellombassen. Så da har det absolutt noe for seg med slike høyttalere selv om man deler ved 80 Hz. I tillegg vil de kunne levere høyere SPL over 80 Hz enn små høyttalere.

Hvor man skal dele kom dog helt ann på hvordan det måler. 80 Hz er ikke nødvendigvis det beste alternativet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det å kjøre high pass igjennom suben? blir lydkvaliteten dårligere?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid hatt Full range på frontene mine, effektforsterker eller ikke. Syns lyden har vært best da. Med deling på 80hz blir jo mye av morroa i feks B&W 683 borte....Men dette er jo smak og behag og også litt avhengig av om du har forsterker som kan levere nok strøm til frontene.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Jeg har alltid hatt Full range på frontene mine, effektforsterker eller ikke. Syns lyden har vært best da. Med deling på 80hz blir jo mye av morroa i feks B&W 683 borte....Men dette er jo smak og behag og også litt avhengig av om du har forsterker som kan levere nok strøm til frontene.
    Der var det en som var enig med meg gitt hehe
    Var dette jeg også prøvde å få frem, at hvis du deler på 80hz og har fronter med bra trøkk i, så vil man jo nødvendigvis miste mye av lyden den kan formidle nedover i registeret..

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Om du har en god nokk sub. vil denne levere bedre i 80 hz en dine 683, og du vil avlaste forsterkeren din, noe som vil gjøre at du kan spille høyere. Om du derimot ikke har god nokk sub. så er det jo lurere å dele denne laver. Alt er jo avhengig av hvor akilleshelen i systemet ditt ligger.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •