Store fronter og sub med deling på 80hz - Gir det noen mening? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA
    Fant endelig ut hvor jeg kunne justere gain på suben. Den stod på 0,0dB og er nå justert til 6dB, som er maks. Kan også justere Hz i samme vinduet(jeg ser en graf der) og satt den til 125 Hz. Muligens for høyt. Den kan justeres ned til 31,3 Hz.

Hva mener du med kl10-12?
    Hvis du vil at subben din skal leve glade dager, så stiller du gain til kl12. 125Hz hørtes noe høyt ut, har du høyttalere som ikke klarer å levere under 125Hz?

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Kl10-12 er egentlig akkurat hva det står. Om du tenker deg merket på gain knotten, hvis det peker rett opp så er det kl 12. Tenk deg knotten som en klokke og ta utgangspunkt i det.

Har vel aldri hørt om noen som har gain på full guffe, den skal gjerne stå som han sier mellom kl12-12. Det pleier å stemme riktig bra for de aller fleste.

Sett hz til 80, pleier å funke bra det. 125 høres høyt ut.
    Jeg forstår, men jeg har ikke den type justering. Alt skjer gjennom en LCD-skjerm og er da digitalisert. Ingen manuell knott, altså. Se bilde vedlagt.

Den justeringen av gain jeg kom over fant jeg i menyen på min Yamaha Z7.

På suben er det volumkontroll i LCD-menyen. Er det samme som gain?

Jeg er helt grønn på sub , så ikke riv dere i hårene av mine dumme spørsmål:-D

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sledge modellen du..
    Der er jeg jammen ikke sikker på hvordan gain blir, men om du bruker crossover så skal dette stå på fullt om du bruker receiver med dele frekvens.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt i manualen.
    Sett Low pass filter til disabled, det samme med high pass filter. har du den i front setter du fase(phase) i 0.
    Om du da er sikker på at du har tatt subwoofer out fra forsterker, innput i din svs, og satt fronter til small, x-over til 80hz (bare for å først få lyd), så er du klar for lyd.

I receiver setter du sub level til 0db og master volum til -20db. Ratt så på gain knotten bak på svsen din til du har 85db men en sinus tone 50 eller 30hz. (Er viktig å prøve flere, for du kan ha noen dipper du gainer opp, slik at din RK kan senke eventuelle topper etter kalibrering.

Edit: Mulig du normalt havner på med svs gain på rundt -50db, men her kan vel noen som har denne subben svare bedre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er utgangspunktet for grunn innstillinger

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Har sett litt i manualen.
    Sett Low pass filter til disabled, det samme med high pass filter. har du den i front setter du fase(phase) i 0.
    Om du da er sikker på at du har tatt subwoofer out fra forsterker, innput i din svs, og satt fronter til small, x-over til 80hz (bare for å først få lyd), så er du klar for lyd.

I receiver setter du sub level til 0db og master volum til -20db. Ratt så på gain knotten bak på svsen din til du har 85db men en sinus tone 50 eller 30hz. (Er viktig å prøve flere, for du kan ha noen dipper du gainer opp, slik at din RK kan senke eventuelle topper etter kalibrering.

Edit: Mulig du normalt havner på med svs gain på rundt -50db, men her kan vel noen som har denne subben svare bedre.
    Du har rett i det du skriver for jeg har gjort det slik opptil flere ganger :-D

Har nettopp snakket med Lsound og de mente det kunne være noen dårlige loddepunkter på input-delen i suben. Har også prøvd med en gammel subkabel jeg hadde liggende uten godt resultat.

Av det jeg skjønte på han jeg snakket med på Lsound, skal en få en durelyd fra suben når du drar RCA kabelen ut mens sub står på. Dette skjedde ikke når jeg dro kabelen rett ut, men når jeg førte den inn igjen, samtidig som jeg lirket frem og tilbake, da kom durelyd fra suben. Han på Lsound mente jeg trengte å bytte forsterkeren, som de kunne sende i posten. Føler jeg har gjort alt som er mulig, fulgt alle bruksanvisninger og forklaringer, og er nå en smule lei og irritert for at suben ikke virker.

Men, men, skal ringe Lsound igjen og be de sende ny forsterker. Så får jeg håpe det er det som skal til 8)

Edit: Glemte det viktigste! Tusen takk for utfyllende svar )

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ren frustrasjon koblet jeg opp med min Pioneer SC-LX72 og da skjedde det ting med subwooferen. Altså er det noe med Z7 jeg ikke har skjønt, tydeligvis.
    Irriterende greier det der

Kan det være selve pre out utgangen til suben på Z7 som er ødelagt
    Til orientering fikk jeg en pitteliten nreaksjon på sub ved kalibrering av høytalere med Z7.

Er det noen i Bergensområde som kan sub, ikke vær redd for å ta kontakt. Trenger hjelp 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ren frustrasjon koblet jeg opp med min Pioneer SC-LX72 og da skjedde det ting med subwooferen. Altså er det noe med Z7 jeg ikke har skjønt, tydeligvis.
    Irriterende greier det der

Kan det være selve pre out utgangen til suben på Z7 som er ødelagt
    Til orientering fikk jeg en pitteliten nreaksjon på sub ved kalibrering av høytalere med Z7.

Er det noen i Bergensområde som kan sub, ikke vær redd for å ta kontakt. Trenger hjelp 8)

Får du lyd når du:

On screen -> setup -> speaker -> manuel setup -> configuration -> front = LARGE

On screen -> setup -> speaker -> manuel setup -> configuration -> extra bass = ON

Trur det er samme meny på 2067 som 7Z.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Olsen
    Får du lyd når du:

On screen -> setup -> speaker -> manuel setup -> configuration -> front = LARGE

On screen -> setup -> speaker -> manuel setup -> configuration -> extra bass = ON

Trur det er samme meny på 2067 som 7Z.
    Er på jobb nå, men skal prøve ut ditt forslag og se/høre. Kan ikke huske at jeg har vært borte i ekstra bass=ON.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jobb nå, men skal prøve ut ditt forslag og se/høre. Kan ikke huske at jeg har vært borte i ekstra bass=ON.
    Man må ha front som large/full range for at den menyen skal være synlig nederst i configuration menyen. Og kjøre rf7 som large kan jeg ikke tenke meg skal være noe problem.. 8)

Du får gi beskjed hva du finner ut

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lese manualen? Står sikkert en del nyttig ting der, angående innstillinger og hvordan de fungerer..

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Hva med å lese manualen? Står sikkert en del nyttig ting der, angående innstillinger og hvordan de fungerer..
    Manualen har blitt lest ganske iherdig når sant skal sies 8) Men takk for tipset!

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid kjørt frontene som "FULL" men når jeg fikk ny receiver prøvde jeg meg fram med deling hit og dit fordi det var det "riktige" å gjøre.
    Endte opp med å skippe suben og kjøre subsignalet ut på frontene + 3x12" i sofaen da dette (uten sofaen) spilte vesentlig bedre enn delt på.... hva som helst med suben innkoblet. Får se hvordan det blir når jeg får meg ny sub som klarer å henge med frontene

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Olsen
    Man må ha front som large/full range for at den menyen skal være synlig nederst i configuration menyen. Og kjøre rf7 som large kan jeg ikke tenke meg skal være noe problem.. 8)

Du får gi beskjed hva du finner ut
    Nå får jeg endelig reaksjon fra suben :-D :-D

Da ser det ut til at alt fungerer som det skal 8) 8) 8)
    Satte alle høytalere som small, XO på 60Hz, sub på 0db i meny receiver, gain på sub=0db FØR autokalibrering.

Når ferdig med kalibreringen gikk jeg inn på tone controll og justerte bass til gain +6db og freq til 125Hz. Mest sannsynelig kun for fronthøytalerne, men bass ble det mer av. Har også kunnet sette gain på sub til -10db. Regner med at den kan justeres mer etterhvert som elementet i suben blir spilt inn 8)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •