Store fronter og sub med deling på 80hz - Gir det noen mening? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Om du har en god nokk sub. vil denne levere bedre i 80 hz en dine 683, og du vil avlaste forsterkeren din, noe som vil gjøre at du kan spille høyere. Om du derimot ikke har god nokk sub. så er det jo lurere å dele denne laver. Alt er jo avhengig av hvor akilleshelen i systemet ditt ligger.
    Anlegget står i signaturen min. XTZ 12" sub som deles slik at den får fra 80hz og nedover nå mener jeg å huske. Fungerer helt fint. Og Emotivaen har ikke noe problemer med 683 så den trenger ikke avlastning med hjelp fra sub.

Kjørte også full range når jeg bare brukte V1800 og en SVS sub og selv om V1800 ikke er i nærheten av å klare å drive 683 på en anstendig måte så spilte det mye bedre på full range enn på deling ved 80hz. Dette tror jeg rett og slett bare er smak og behag hvordan man vil dele frekvensen.
    Jeg står iallefall fast ved det at jeg mener du mister mye av morroa som frontene dien kan gi deg så lenge du har fronter med litt trykk og nok effekt å fore de med.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    80hz er ikke der mann ikke trenger og dele.
    Er litt uenig med at det er 80hz som er grensen for retningsbestemt bass (subwoofer). I mine ører legger den grensen på rundt 60hz på de subene jeg har hørt.
    Legg merke til, som diskutert grundig høyere opp, at delefrekvens på 80Hz innebærer ikke at sub-en ikke produserer frekvenser på 81Hz og over i det hele tatt. Typisk oppsett er 12dB demping pr oktav, altså at når sub-en produserer opp til (feks) 90dB ved 80Hz, vil den produsere 78dB ved 160Hz. Dette vil du typisk kunne høre og retningsbestemme.
    Som det skrives er det romavhengi, og etter som hvilket utsyr mann har.
    Og kan også varriere etter som hvilket lydformat en spiller på.

Musikk er ofte greit og dele såpass laft som dit høytalerene begynner og falle av eller et hakk opp på delefilter skalaen.

På film når en benytter LARGE er det fint om høytalere når 25hz med en rimelig flat respons.
    Etter hva jeg har klart å lese meg til klarer vanlige sub-er knapt å komme under 30Hz med flat respons og uten ekstrem forvrengning. Hvilke høyttalere har du som kommer ned til 25Hz?
    Sånn som trådstarter så er RF-83 en såpass til høytaler at den uten problem kan kjøres large med masse headroom to go :-D
    THX sier 105dB, men en trenger jo ikke spille så høyt hjemme... så da er det bare og teste om høytalere tåler og stå i Large på den film med sikkelig bass i på det nivået en ser film på. (vær ups på at auto korrigering/kalibrering kan booste litt i bunn vil få elementer til og vandre en god del)

Ble det noe fornuftig mens en ser big brother tro. Må jo følge med om det dukker opp noe boobs :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    Legg merke til, som diskutert grundig høyere opp, at delefrekvens på 80Hz innebærer ikke at sub-en ikke produserer frekvenser på 81Hz og over i det hele tatt. Typisk oppsett er 12dB demping pr oktav, altså at når sub-en produserer opp til (feks) 90dB ved 80Hz, vil den produsere 78dB ved 160Hz. Dette vil du typisk kunne høre og retningsbestemme.

Etter hva jeg har klart å lese meg til klarer vanlige sub-er knapt å komme under 30Hz med flat respons og uten ekstrem forvrengning. Hvilke høyttalere har du som kommer ned til 25Hz?
    Lydnivået faller gradvis av ja, avhengi av romet om det faktisk faller av eks 12db pr oktav.

Ørene på folk er jo ikke like så det varierer jo litt hva en oppfatter.
    Eks som suber med nedover rettet element som svs sine PC modeller så kan de være vanskelig og oppfatte plasseringen på da de sprer bassen bedre i rommet.
    Men med et lavere nivå over delefilter så og LFE som er mixet med frekvenser opp til 120hz, 80hz thx og dts

Høytalere Fronter: Swans diva 6.2f med en bassport av to tettet pr høytaler. Når 25hz før de faller rimelig raskt pga romet de står i.( målt med rene toner )
    Subene kan vel nå 10hz med rett tuning.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Anlegget står i signaturen min. XTZ 12" sub som deles slik at den får fra 80hz og nedover nå mener jeg å huske. Fungerer helt fint. Og Emotivaen har ikke noe problemer med 683 så den trenger ikke avlastning med hjelp fra sub.

Kjørte også full range når jeg bare brukte V1800 og en SVS sub og selv om V1800 ikke er i nærheten av å klare å drive 683 på en anstendig måte så spilte det mye bedre på full range enn på deling ved 80hz. Dette tror jeg rett og slett bare er smak og behag hvordan man vil dele frekvensen.
    Jeg står iallefall fast ved det at jeg mener du mister mye av morroa som frontene dien kan gi deg så lenge du har fronter med litt trykk og nok effekt å fore de med.
    En ting er at man kan si at det er smak og behag hvor man vil dele, noe annet er hvilket resultat som gir målbart best resultat..
    Blir helt merkelig for meg å kjøre full range med 683`s 6.5" bass element, om jeg hadde f.eks hadde hatt en 12" xtz sub..
    Men om du mener det funker best, så er det jo greit..
    683 har vel ikke styrken sin i den nedre delen av spekteret heller..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    En ting er at man kan si at det er smak og behag hvor man vil dele, noe annet er hvilket resultat som gir målbart best resultat..
    Blir helt merkelig for meg å kjøre full range med 683`s 6.5" bass element, om jeg hadde f.eks hadde hatt en 12" xtz sub..
    Men om du mener det funker best, så er det jo greit..
    683 har vel ikke styrken sin i den nedre delen av spekteret heller..
    Er ikke helt med. hvorfor er det å kjøre full range feil? Når man kjøper et sett høyttalere har man sikret seg et sett der yter optimalt i den posisjon man har tiltenkt de i rommet. En 6,5" kan yte mye bedre enn f.eks. en 10" i den posisjonen man bruker. Ved setup kjører man selvfølgelig full range, justerer og lytter. Om man da ønsker litt mer respons dybest nede kjøper man en sub, eller helst to, der av natur, med innebygget forsterker og gjerne hjørneplasering er suverænt mye bedre i dybbassen enn selv mye større høyttalere. Om man da setter delefrekvensen ganske høyt ødelegger man etter min mening totalt det fine lydbildet man hadde fra høyttalerne før man fikk subwoofer, man blir fristet av boom-boom moroen.
    Det er utrolig vanskeligt å integrere en subwoofer til stereo slik at den ikke høres, mange faktorer spiller inn, til hjemmekino er det noen ganger veldig enkelt, det skal bare bråke så mye som muligt.
    Men ja, vi har alle forskjellige oppfatninger av hvordan en subwoofer skal brukes og ikke to rom er like så derfor er der mange meninger, og der er ingen fasit på hva der er rett og galt egentlig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er ikke helt med. hvorfor er det å kjøre full range feil? Når man kjøper et sett høyttalere har man sikret seg et sett der yter optimalt i den posisjon man har tiltenkt de i rommet. En 6,5" kan yte mye bedre enn f.eks. en 10" i den posisjonen man bruker. Ved setup kjører man selvfølgelig full range, justerer og lytter. Om man da ønsker litt mer respons dybest nede kjøper man en sub, eller helst to, der av natur, med innebygget forsterker og gjerne hjørneplasering er suverænt mye bedre i dybbassen enn selv mye større høyttalere. Om man da setter delefrekvensen ganske høyt ødelegger man etter min mening totalt det fine lydbildet man hadde fra høyttalerne før man fikk subwoofer, man blir fristet av boom-boom moroen.
    Det er utrolig vanskeligt å integrere en subwoofer til stereo slik at den ikke høres, mange faktorer spiller inn, til hjemmekino er det noen ganger veldig enkelt, det skal bare bråke så mye som muligt.
    Men ja, vi har alle forskjellige oppfatninger av hvordan en subwoofer skal brukes og ikke to rom er like så derfor er der mange meninger, og der er ingen fasit på hva der er rett og galt egentlig.
    Jeg tenker at dette er veldig forskjellig om man setter opp til stereo eller tli surround.

Jeg har nå etter ganske lang tid fått meg et rent stereo-oppsett (hjemmekino er flyttet til dedikert rom), og etter å ha fått inn en sub i dag, endte den instinktive delingen på 45hz. Dette er naturligvis fordi man med en stereoforsterker også har fullrange i fronthøyttalerne, og bare skal bidra der høyttalerne slutter å fungere.

Har man derimot en surroundforsterker mener jeg helt klart at høy deling (typ 80hz) er det rette, dette gir mer trøkk tilgjengelig til fronthøyttalerne, og til filmbruk er det også en dedikert LFE-kanal som inneholder informasjon opp til 105hz eller deromkring, så det blir dumt å dele lavt.

Så her er det et svar for surroundoppsett og et svar for stereooppsett / oppsett hvor man ikke har mulighet til å kjøre høypassfilter på høyttalerne.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som jeg sier: Det blir merkelig for MEG..
    Om jeg har en subwoofer som gjengir frekvenser under f.eks 80hz bedre en høytalerne mine gjør, så deler jeg der.. Så enkelt er det i hvertfall i mitt hode..
    Komponenten man har bestemmer delingsfrekvensen i stor grad, etter min mening..
    Men enig med hybris, det er forskjell på om man setter opp til stereo eller surround

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med det og ha høyttalere som large er at man kan velge og la sub kun spille lfe. Da kan man justere opp gain på sub usansynlig høyt slik at lfe sporet blir voldsomt brutalt uten at man drukner i bass hele tiden.

Jeg har hatt det litt gøy med dette i det siste og må si at jeg begynner å like det mer og mer.

Jeg tror alt avhenger av rom, type høyttalere og receiver. Uansett utstyr anbefaler jeg å prøve flest mulig innstillinger for og se hva som låter best.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man setter f.eks delingen på 80hz, og så hører på musikk i stereo i pure direct, vil man da høre musikken på full range og uten sub, eller bare høre musikk over 80 hz? Snakker om surroundprossessor.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Hvis man setter f.eks delingen på 80hz, og så hører på musikk i stereo i pure direct, vil man da høre musikken på full range og uten sub, eller bare høre musikk over 80 hz? Snakker om surroundprossessor.

Yamaha: Full frekvensrespons stereo om signaleet fra avspiller er fullfrekvens.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, Høres ut som det er slik på min også, testet litt nå. Direct burde jo være direct på en måte men har to grader av direct - mulig den ene graden er med sub deling men uten rk og den andre er "pure direct".

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt system kör jag uteslutande alla högtalare på "Small 80Hz" och låter suben ta sig av de allra djupaste frekvenserna. Har ju detta systemet primärt till film. Enda skillnaden vid streaming av musik,men då går jag in på 4311 och ändrar ned till "0dB",vid film ligger jag på mellan +6/+8 Db i 4311 meny.Vad gäller DB1,står den på "0dB".

Orsaken är att en god,dedikerad sub,gengir ALLTID bassignalerna bättre än en högtalare. Och till film är en sub som gengir signaler under 20Hz ett must for spela realistiskt.
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E
    I mitt system kör jag uteslutande alla högtalare på "Small 80Hz" och låter suben ta sig av de allra djupaste frekvenserna. Har ju detta systemet primärt till film. Enda skillnaden vid streaming av musik,men då går jag in på 4311 och ändrar ned till "0dB",vid film ligger jag på mellan +6/+8 Db i 4311 meny.Vad gäller DB1,står den på "0dB".

Orsaken är att en god,dedikerad sub,gengir ALLTID bassignalerna bättre än en högtalare. Och till film är en sub som gengir signaler under 20Hz ett must for spela realistiskt.
    Akkurat dette jeg prøver å forklare..
    Har forøvrig samme subb som deg, og kjører samme innstillinger..
    Øker noen db når jeg ser film..

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Akkurat dette jeg prøver å forklare..
    Har forøvrig samme subb som deg, og kjører samme innstillinger..
    Øker noen db når jeg ser film..
    Alltid lika trevligt att träffa en likasinnad!
    Vad har Du för inställning på DB1 suben? Pratade förra veckan med en av ingengjörerna ifrån B&W i England,som menade att jag inte har ngt speciellt att hämta ur deras "subapp" program,så länge jag använder den som en renodlad hjemmekinosub. Imponerande service ifrån B&W,då han ringde upp mig och pratade säkert i 20 min om detta.
    Vilken inställning har Du på hjemmekinoreceivern mht til suben på film?
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E
    Alltid lika trevligt att träffa en likasinnad!
    Vad har Du för inställning på DB1 suben? Pratade förra veckan med en av ingengjörerna ifrån B&W i England,som menade att jag inte har ngt speciellt att hämta ur deras "subapp" program,så länge jag använder den som en renodlad hjemmekinosub. Imponerande service ifrån B&W,då han ringde upp mig och pratade säkert i 20 min om detta.
    Vilken inställning har Du på hjemmekinoreceivern mht til suben på film?
    Har prøvd ganske mange forskjellig innstillinger på film, men kjører høytalere "smal" og deler på 80hz..
    Øker bare db noen hakk når jeg ser film, som du også nevner..
    Nei så lenge man har surroundreciver så er vel det meste deaktivert i subapp hos meg å.. Men om man har et stereo oppsett blir subapp straks mer nyttig..

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan hjelpe?

Har fått ny sub, SVS PB13 Ultra DSP, som jeg nå har koblet opp med en RCA kabel fra Sub Pre Out i receiveren, en Yamaha Z7, til suben's høyre Low Level Input. Har foretatt en kalibrering av alle høytalere og satt de til Small med crossover på 80Hz.

Men jeg får null reaksjon fra suben. Under kalibreringen hørte jeg såvidt at det var en pitteliten lyd fra suben.

Hva har jeg gjort galt?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain? Kl10-12

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Gain? Kl10-12
    Fant endelig ut hvor jeg kunne justere gain på suben. Den stod på 0,0dB og er nå justert til 6dB, som er maks. Kan også justere Hz i samme vinduet(jeg ser en graf der) og satt den til 125 Hz. Muligens for høyt. Den kan justeres ned til 31,3 Hz.

Hva mener du med kl10-12?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA
    Fant endelig ut hvor jeg kunne justere gain på suben. Den stod på 0,0dB og er nå justert til 6dB, som er maks. Kan også justere Hz i samme vinduet(jeg ser en graf der) og satt den til 125 Hz. Muligens for høyt. Den kan justeres ned til 31,3 Hz.

Hva mener du med kl10-12?
    Kl10-12 er egentlig akkurat hva det står. Om du tenker deg merket på gain knotten, hvis det peker rett opp så er det kl 12. Tenk deg knotten som en klokke og ta utgangspunkt i det.

Har vel aldri hørt om noen som har gain på full guffe, den skal gjerne stå som han sier mellom kl12-12. Det pleier å stemme riktig bra for de aller fleste.

Sett hz til 80, pleier å funke bra det. 125 høres høyt ut.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •