Får man "mer" mellomtone med større element.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får man "mer" mellomtone med større element.

Foamen i høyttalerne mine synger på siste vers, og noe må gjøre med mellomtone elementene.

Har i den forbindelse et tekniksk spørsmål.
    I dag sitter det 3,5" dedikerte mellomtoner i høyttalerne. Jeg har et sett med 6,5 mellomtone/bass elementer liggende. Skal de settes inn kreves det en aldri så liten "operasjon", så forhører meg litt her. Blir det mer/tydeligere mellomtone dersom jeg øker elementstørrelsen? Får jeg noe igjen for det eller kan jeg risikere og ødelegge hele mellomtonen med noe som ikke fungerer.

Håper på gode svar:-)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal dette bli bra må du lage nytt delefilter, noe som er en lang og nøysommelig prosess med mye prøv og feil.

eller du har flaks og det blir råbra uansett.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mellomtonen til Kappaene som er problemet? Prøv isåfall å kontakte den norske importøren av Infinity og hør om de kan være behjelpelig.

Har et par Cantonhøyttalere fra 80-tallet der det ene basselementet var defekt. Kontaktet den norske importøren og fikk sendt elementet til produsenten der elementet ble fikset.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALDRIG sett inn noe annet enn originale elementer.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    +1

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du få i alle fall større meollomtonegjengivelse ved å bytte til disse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du har du sikkert rett i det. Men hvorfor? Spiller et større element i annet frekvensområde, som ikke står i stil til delefilteret? Noen tekniske forklaringer kunne jo vært interessant. Er både nysjerrig og interessert i skjønne -hvorfor-.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Du har du sikkert rett i det. Men hvorfor? Spiller et større element i annet frekvensområde, som ikke står i stil til delefilteret? Noen tekniske forklaringer kunne jo vært interessant. Er både nysjerrig og interessert i skjønne -hvorfor-.
    Fordi elementet er (eller bør være :-)) nøye valgt ut for å passe til kasse, delfilter og lyd karakteristikk, i alle fall om det er høytalere av en viss klasse. Du trodde kanskje de bare kasta samme det først og beste og billigste ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Fordi elementet er (eller bør være :-)) nøye valgt ut for å passe til kasse, delfilter og lyd karakteristikk, i alle fall om det er høytalere av en viss klasse. Du trodde kanskje de bare kasta samme det først og beste og billigste ?
    Regner med at det ligger noen utregninger bak og at elementene ikke er valgt ved en tilfeldighet. Men 6,5" jeg har liggende er fra høyttalere i samme kvalitets sjanger, så sånn sett er det ikke noe billig elementer jeg ville teste ut.

Skal lage en foring, slik at jeg ikke trenger å frese ut hullet i høyttalerne og gjøre et forsøk. Men skjønner ut i fra de anbefalninger som kommer at det med all sannsynlighet kommer til å bli fiasko

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fyr løst, det er jo ved å prøve man lærer noe

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Regner med at det ligger noen utregninger bak og at elementene ikke er valgt ved en tilfeldighet. Men 6,5" jeg har liggende er fra høyttalere i samme kvalitets sjanger, så sånn sett er det ikke noe billig elementer jeg ville teste ut.

Skal lage en foring, slik at jeg ikke trenger å frese ut hullet i høyttalerne og gjøre et forsøk. Men skjønner ut i fra de anbefalninger som kommer at det med all sannsynlighet kommer til å bli fiasko
    Prisen på elementet er vel den faktoren som garantert har minst å si.
    At det ligger mye beregning bak forstår vi alle, men så lenge man befinner seg i samme gate som det orginale så behøver det aldeles ikke bli en fiasko.

Bare å prøve seg fram, blir nok en forrandring men om du synes den forrandringen er positiv eller negativ er det bare du som kan mene noe om.
    Du har et rom med en akustisk egenlyd samt to ører som mest trolig er ganske unike også.

Akkurat derfor er det så trist at aktiv deling er så lite utbredt innenfor denne hobbyen :/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •